کروم بندی

کروم بندی

کروم بندی

کروم بندی

کروم بندی جز مراحل حساس ساختمان سازی است و هدف آن بوجود آوردن شیب مناسب برای هدایت و تخلیه آب از سطوح است. مثلاً اگر کروم بندی سطوح درست انجام نشود آب در یک گوشه جمع میشود و به سطح‌های زیرین نفوذ میکند که به مرور زمانموجب نشست میشود و خسارت جبران ناپذیری به ساختمان وارد میکند. کروم بندی باید بوسیله افراد کاربلد انجام شود تا کوچکترین خطایی رخ ندهد.

 

شیب بندی

کروم بندی کمک میکند که سطح یک بخشی از سازه به صورت دقیق شیبدار و تراز شود. کروم بندی یک سطح تراز برای اجرای هر نوع اندود کاری (گچ‌کاری، سیمان‌کاری و غیره) در سطح‌های قائم و افقی ایجاد میکند. کروم بندی در سطوح افقی مانند پشت‌بام، حیاط، کف سرویس‌ها، ایوان، پیاده‌رو و اتاق‌ها، سطوح قائم مانند دیوار استفاده میشود.

 

هدف از انجام کروم بندی

برای اینکه یک سطح شیبدار ملایم ودقیق بوجود بیاریم احتیاج است سطح مورد نظر را تقسیم کنیم و درجه شیب را معلوم کنیم. هدف از انجام کروم بندی تقسیم کردن سطح درجهت شیب بندی آن است.کروم بندی تراز کردن و تنظیم شیب سطح کار برای هر نوع اندودکاری (سیمان و گچ) میباشد. کروم بندی در هر بخش از ساختمان کاربرد دارد. و در پشت بام، سقف، کف حیاط، آشپزخانه، دیوار، سرویس بهداشتی، سالن‌ها و اتاق‌ها کاربرد دارد. ممکن است کروم بندی یک کار ساده به نظر برسد اما این طور نیست. کروم بندی باید توسط فردی کاربلد وماهر انجام شود. چون در صورتی که شیب کف دقیق و حرفه‌ای تنظیم نشود آب روی سطح پخش شده و میتواند موجب خراب شدن یا نشست شود.

 

انواع کروم بندی

کروم بندی به خاطر وجود آوردن سطحی صاف و تراز اتفاق میفتد. کروم بندی در قسمت‌های متفاوت ساختمان استفاده میشود و متنوع است. مانند کروم بندی سرویس بهداشتی، سقف، کف، دیوار و غیره.

 

کروم بندی دیوار

یکی از پر استفاده ترین آن، کروم بندی عمودی و با گچ و خاک برای دیوار است. کروم بندی دیوار به خاطر بوجود آوردن سطحی صاف برای اندودکاری (سیمان،گچ) صورت میگیرد. کروم بندی در هر بخش از ساختمان به شکل افقی و عمودی کاربرد دارد. مثلاً اگر بخواهیم سطح دیواری را با سیمان یا گچ بپوشانیم باید کروم بندی عمودی دیوار انجام شود تا دیوار هیچ پستی و بلندی نداشته باشد و بعد از تمام شدن کار ظاهری زیبا و تمیز داشته باشد. تراز و صاف بودن دیوارهای سازه‌ای اهمیت فراوانی دارد. در دیوار پیش ساخته  تراز و صاف کردن سطح دیوار در حین تولید آن به خوبی انجام میشود.

 

کروم بندی دیوار با گچ و خاک

اول کروم بندی دیوار باید شمشه، تراز یا شاقول را روی دیوار قرار دهید و در صورتی که ناشاقولی و عیبی در دیوار است آن را بر طرف کنید. بعد از آن میزانی گچ با ضخامت کم حدود ۲ سانتی‌متر روی بخش‌های خارجی دیوار قرار دهید. نقاطی که در سطح دیوار بوجود می‌آید در واقع کروم نقطه‌ای هستند. شمشه را همراه با تراز به شکل عمودی روی کروم‌های نقطه‌ای ایجاد شده قرار میدهیم و دیوار پشت شمشه با گچ پر میشود. زمانی فاصله‌ی مابین این نقاط با گچ پر میشود کرم بندی عمودی اتفاق میفتد. به همین صورت بافاصله ۱ تا ۲ متری روی دیوار کروم بندی را تکرار میکنیم و فضای بین آن‌ها با گچ پر میشود تا جایی که دیوار به طور کامل گچ کاری شود و سطح یکدست و صافی پیدا کند. در حال حاضر نحوه ساخت و ساز و همینطور نوع مصالح به کار رفته در بخش‌های متفاوت ساختمان تغییراتی پیداکرده مثلاً بلوک سبک بخاطر قیمت اقتصادی، مقاومت و استحکام بالا جانشین مصالح سنگین وزن ساختمانی شده است. به همین خاطر از آن برای کروم بندی و شیب بندی، هدایت آب به فاضلاب استفاده میشود.

 

مراحل کروم بندی دیوار با ریسمان

کروم بندی روی دیوار با ریسمان یک سری مراحل دارد:

اول برای کروم بندی رو دیوار شاقول را روی سطح دیوار قرار دهید تا ضخامت کروم برای ریسمان کاری مشخص شود. در دیوارهایی که ارتفاعشان ۳ متر است و باید کاشی شوند کروم را در ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر مانده به سقف میگذارند که به آن کروم a می‌گویند. این کروم باید حداقل ضخامت را ایجاد کند. بعد از نشانه a باید یک نشانه‌ای در ۳۰ سانتی‌متر مانده به کف اجراشود که به آن b می‌گویند. ضامن شاقول را روی کروم a صاف قرارداده به شکلی که بخش برجستگی‌های شاقول به صورت مماس روی کروم پایین b قراربگیرد، تا زیر شاقول باید ملات اضافه شود تا جایی که سطح برابر شاقول قرار بگیرد. اگر ملات اضافه شود باید آن را کم کم بتراشید تا روی سطح کروم b منطبق بشود. مراحلی که گفته شد برای ظلع متقابل مجدداً انجام میدهیم. در این مرحله ریسمانی روی نقاط معلوم شده روی دیوار کشیده میشود. با استفاده از ماله کروم‌هایی به فاصله ۹۰ سانتی‌متر یا کم‌تر اجرا میکنیم که باید به صورت کامل با ریسمان مماس بشوند و اینگونه طول دیوار را کروم بندی میکنیم.

 

کاربرد و مزیت کروم بندی دیوار

کروم بندی در بخش‌های متفاوت ساختمان برای وجود آوردن سطحی تراز همراه شیب بندی اجرا میشود. مسئله ضروری که در سساختمان سازی وجود دارد، مصرف زیاد از حد مصالح ساختمانی است. کروم بندی از مصرف زیاد مصالحی مانند سیمان، بتن و گچ خودداری می‌کند. در صورتی که پستی و بلندی‌هایی در دیوار وجود داشته باشد میشود با روم بندی همه‌ی نقص‌ها و عیب‌های آن را برطرف کرد. علاوه برکروم بندی اط مصالحی مانند فوم بتن استفاده کنید تا هزینه‌های ساخت و ساز شما کمتر شود. مواد بتن سبک ترکیبات آب، سیمان و مایع کفرای فوم بتن است. فوم بتن دوام و استحکام بالایی در برابر سرما، فشار و حرارت دارد و همچنین خیلی مقرون به صرفه است.

 

کروم بندی کف

در کروم بندی سالن، کف اتاق یا هر بخشسی از سازه آن را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم میکنیمو کف سازی قطعه به قطعه طبق قطعه اولی جلو میرود که در آخ موجب میشود سطح کف تراز و صاف باشد. کروم بندی کف مثل کروم بندی سقف، دیوار و غیره به خاطر بوجود آوردن سطحی صاف و یک دست استفاده میشود. کروم بندی کف علاوه بر اینکه سطحی صاف و یک دست برای وجود آوردن شیب و هدایت آب به محل آبرو کاربرد دارد.

 

مراحل کروم بندی کف

کف سازی با مصالحی مثل پوکه‌های معدنی، فوم بتن یا ملات سیمان صورت میگیرد تا بشود در آینده بدون مشکلی هر گونه کف پوشی را اجرایی کرد. اجرای کروم بندی کف به صورت زیر می‌باشد:

·       اولین مرحله

اول باید بلندترین بخش کف را پیدا کنید. این کار با استفاده از مترهای لیزری انجام میشود تا نتیجه بهتری در پی داشته باشد. در صورت در دسترس نبودن مترلیزری از متر معمولی هم میتوانید استفاده کنید.

·       دومین مرحله

وقتی بلندترین بخش کف اتاق معلوم شد باید اندازه کف به صورت دقیق بدست بیاید. متراژ کف روی تعداد کروم تاثیر دارد. مثلاً اگر مساحت کف ۲۰ متر باشد به ۴ تا ۶ کروم نقطه‌ای نیاز است. نکته هر چه تعداد کروم‌های نقطه‌ای کف بیشتر باشد سطح کف ترازتری بدست می‌آید.

·       سومین مرحله

هنگامی که تعداد کروم‌ها مطابق متراژ کف معلوم شد نوبت اجرایی کردن شمشه‌ها است. شمشه کروم‌ها نقطه‌ای را به همدیگر وصل میکنند. اکثراً شمشه از گچو سیمان یا آجر است. برای عملکرد بهتر شمشه‌ها دو کروم نقطه‌ای را با چوب یا نخ به همدیگر وصل میکنند. زمانیکه تمام نقاط کروم به همدیگر وصل شوند کف به قطعات کوچک تقسیم میشود.

·       چهارمین مرحله

در مرحله آخر با استفاده از مصالحی مثل فوم بتن، انواع پوکه‌ها کروم‌‌ها را پر میکنند. زمانیکه کروم‌ها به صورت دقیق پر شود کف تراز و بدون هیچ نقصی بوجود می‌آید.

 

کروم بندی حیاط یا پشت بام

کروم بندی پشت بام، کف اتاق و حیاط باید به صورتی باشد که آب از شستوشو و بارندگی در کمترین زمان به آبرو برسد. هر چه آب زمان زیادی روی سطح بماند زمان بیشتری دارد تا به کف نفوذ کند تا موجب صدماتی به ساختمان شود. برای شیب بندی اصولی باید قبل از اجرا حتماً کروم بندی انجام شود و بعد قیرگونی یا ایزوگام انجام شود. در شهرهای پر بارش مثل شهرهای شمالی سقف خانه و تمامی ساختمان‌ها به صورت شیبدار ساخته میشوند تا آب سریعتر خارج شودو اما در شهرهایی مانند تهران، شیراز و غیره سقف ساختمان‌ها و خانه‌ها به صورت راز و مسطح ساخته میشوند در این مورد شیب بندی سقف اهمیت زیادی دارد.


کروم بندی سرویس بهداشتی

شیب در سرویس بهداشتی مخصوصاً حمام به سمت کفشوی است که گاهاً کفشوی در وسط حمام قرار میگیرد. با استفاده از کروم بندی و شمشه گیری شیب به سمت کفشوی وجود می‌آید. پس از اینکه مراحل عایق کاری انجام شد باید موزائیک یا سرامیک نصب شود. در سرویس بهداشتی باید کاسه توالت در پایینترین بخش نصب شود تا زمانی که فرش (سرامیک،موزائیک)میشود آب خیلی سریع به کاسه توالت سرازیر شود.

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید