قیمت چاه کن دستی (فروردین ۱۴۰۳)

قیمت چاه کن دستی (فروردین ۱۴۰۳)

قیمت چاه کن دستی (فروردین ۱۴۰۳)

قیمت چاه کن دستی (فروردین ۱۴۰۳)

قیمت حفاری چاه دستی در جاهای مختلف شهر تهران چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

پیش از این در مورد قیمت حفاری ماشینی به صورت کامل گفته شده. در اینجا اول قیمت هرمتر حفاری چاه دستی گفته شده و در ادامه به بررسی و نقد حفاری دستی برای انجام تست خاک می‌پردازیم.

 

قیمت حفر چاه دستی

هزینه حفاری به میزان سختی زمین بستگی دارد. هرقدر که زمین محکم‌تر و سخت‌تر باشد، حفاری در آن گران‌تر خواهد بود. قیمت حفاری در حال حاضر در جدول زیر گفته شده است:

خاک ریزدانه (مانند جنوب تهران)

متری 1 میلیون تومان

خاک ماسه‌ای یا شن ریز (مانند مرکز تهران)

متری ۱ میلیون تومان

خاک شنی و درشت دانه (مانند شمال تهران)

متری ۵/۱ میلیون تومان

سنگ (ارتفاعات تهران

متری ۵/۲ میلیون تومان

شهرستان‌های اطراف تهران

متری ۳ میلیون تومان

 

عوامل موثر بر قیمت حفاری چاه دستی

یک نوع از حفاری است که در آن یک نفر با چکش هیلتی یا بیل وکلنگ داخل چاه میرود و آن را حفاری میکند. قطر این گمانه ۷۰ الی ۸۰ سانتی متر است. از ملزومات این روش حفاری یک دستگاه بالابر، دو کارگر و چکش هیلتی است. یکی از کارگران در آخر چاه به حفاری میپردازد و کارگر دیگر روی سطح زمین اپراتور بالابر است. قیمت هر متر حفاری دستی تابع عوامل متفاوتی است.

·         نوع زمین

اولین پارامتری که تاثیر دارد محل حفاری است. حفاری در خاک‌های مستحکم و تیپ یک و دو گرانتر از حفاری در خاک‌های نرمی است که در رده خاک‌های نوع سه و چهار قرار میگیرد.

·         عمق حفاری

اگر حفاری دستی زیاد عمیق باشد و یا حفاری خیلی عمق کمی داشته باشد، قیمت آن بیشتر میشود. حفاری خیلی عمیق خطرات جانی زیادی برای کارگر دارد. حفاری کم عمق به خاطر وجود هزینه‌های اولیه مانند حمل بالابر و ...، مقرون به صرفه نیست.

·         نوسانات ارزی

بعضی از حفارها کارگران افغانی هستند. آنها پول حاصل از درآمد حفر چاه را تبدیل به افغانی میکنند و به کشور خود ارسال میکنند. با پایین آمدن ارزش ریال، قیمت هر متر طول حفاری آن‌ها افزایش پیدا میکند.

·         فاصله از تهران

بعضی از کارگران حرفه‌ای چاه کن شهرتهران زندگی میکنند. بدیعی است با افزایش فاصله محل حفاری از شهرتهران، به خاطر بالا بودن هزینه رفت و آمد، هزینه حفاری هم زیاد میشود. به همین خاطر قیمت حفاری آزمایش خاک در شهرستان‌های اطراف تهران، از حفاری دستی داخل تهران گرانتر است.

 

دستگاه حفاری دستی

برای حفاری دستی تجهیزات زیادی احتیاج نیست. تنها یک بالابر احتیاج است که خاک حفاری شده را از داخل چاه بالا بکشد. یک چکش هیلتی احتیاج دارید که خاک درون چاه را از بستر زمین جدا کند. در گذشته کار بالابر را چرخ‌های مکانیکی انجام میداد وکار چکش هیلتی را هم بیل و کلنگ. کنار این دو ابزار مهم، تعدادی تجهیزات ایمنی لازم است، مانند کلاه ایمنی، هواکش، لامپ و غیره.

در تصویر زیر، نمایی از دستگاه حفاری دستی را میتوانید ببینید.

مزایای حفاری چاه دستی

·         روشی ارزان

·         انعطاف پذیر و تقریبا در هر شرایطی قابل انجام

·         میتوان از این چاه حفاری شده برای چاه ارت یا توالت کارگران ساختمانی استفاده کرد

·         تمکان کنترل عمق حفاری در آن راحت تر و به راحتی میتوان آن را مترکشی کرد

·         در این نوع حفاری میتوان آزمایش دانسیته در محل انجام داد

·         فقط در این حفاری دستی میتوان آزمایش بارگذاری صفحه انجام داد

 

معایب حفاری دستی

در کنار ویژگی‌هایی که دارد عیب‌هایی هم دارد که استفاده از آن را محدود میکند.

·         مهمترین آن‌ها خطر جانی برای کارگر (چون کارگر داخل چاه ممکن است دچار کمبود اکسیژن یا خفگی شود یا از ارتفاع تکه سنگی روی بدن وی افتاده و آسیب جانی ببیند.)

·         احتمال برخورد با سنگ، سطح آب زیرزمینی و انبار فاضلاب (درصورت برخورد با هر یک از این موارد، ادامه حفاری میسر نبوده و نیاز است که موقعیت چاه عوض شود.)

·         این روش فقط در آزمایش خاک ساختمان‌های جنوبی مجاز است. (زیرا فقط در این ساختمان‌ها است که حفاری ماشینی امکان پذیر نیست.)

·         عمق حفاری دستی کم (به خاطر اینکه نیاز است در آخر گمانه تنفس کند، نمیتوان عمق گمانه را از حدی بیشتر کرد و همچنین کابل اتصال بالابر طول محدودی داشته و امکان بالا آوردن خاک در هر عمقی را ندارد.)

 

همانطور که مطالعه کردید، حفاری دستی هم معایب و مزایایی دارد. سوال اینجاست: که برای پروژه شما حفاری دستی بهتر است یا حفاری ماشینی؟ که این بستگی به زمین شما دارد. در بعضی مواقع حفاری دستی بهتر است و در بعضی مواقع حفاری ماشینی.


جهت مشاوره‌ی رایگان تماس بگیرید

 

 09202202092

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید