کاهش هزینه‌های ساخت و ساز

کاهش هزینه‌های ساخت و ساز

کاهش هزینه‌های ساخت و ساز

اگر مالک یک زمین خالی هستید و قصد ساختمان سازی دارید یا صاحب ساختمان قدیمی هستید و تمایل به بازسازی یا ساخت و ساز دوباره ساختمان‌تان را دارید، اما بودجه‌ی کافی برای این کار را ندارید حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

احتمالاً برای‌تان پیش آمده که تصمیم می‌گیرید کاری که در آن تخصص و مهارت ندارید را خودتان انجام دهید. این موقعیت برای همه ی ما پیش آمده است، برای مثال یک روز جمعه قصد می‌کنید جاروبرقی که مدت هاست در منزل تان خراب شده را تعمیر کنید و به جای صرف زمان برای بردن آن به تعمیرگاه و صرف هزینه برای تعمیر آن خودتان یک تنه، پیچ گوشتی به دست به جنگ این غول بروید و در نهایت نتیجه‌ این گونه می‌شود که پس از اتمام کار و برگرداندن اعضا و جوارح جاروبرقی به جای خود و بستن پیچ های آن مشاهده می‌کنید احتمالاً کارخانه تعدادی قطعات اضافی داخل آن قرار داده بوده که شما پس یک عمل جراحی سخت موفق شدید آن‌ها را خارج کنید. حال شما می‌مانید و تعدادی قطعه و پیچ و مهره اضافی، این لحظه همان لحظه ای ست که تصمیم می گیرید از این به بعد کار را به کاردان بسپارید.

حتما می پرسید ساختمان سازی چه ارتباطی به تعمیر جاروبرقی دارد؟

در زمینه ساخت و ساز یا خرید ملک نیز مانند بقیه امور زندگی باید با برنامه ریزی دقیق پیش رفت چرا که اگر برنامه ریزی و طرح مساله نداشته باشیم مجبور به پرداخت هزینه های گزافی می شویم. در مورد موضوع مورد بحث باید از خودمان سوالاتی بپرسیم مثلا ساخت در چه محلی قرار است انجام شود؟ با چه مساحتی؟  نوع کاربری زمین چیست؟ مصالح مناسب چیست؟ و...

بعد از تمامی این تحقیقات اولین اقدام به دست آوردن نقشه‌ی مناسب با طرح و کار شماست که به آن نقشه ازبیلت گفته می‌شود. یک نقشه مقدماتی که با توجه به آن معیار های شما و اطلاعات گردآوری شده درونش نقش می بندد. بعد از این مرحله شما نیاز به یک مدیر پروژه خبره در این زمینه دارید که هم امین شما باشد هم متبحر و با تجربه که تا آخر کار همراه شما باشد و شما را در این راه کمک کند. عامل دیگری که به شما کمک می‌کند استفاده از نیروهایی که بتوانند با شما همکاری کامل داشته باشد در طول مدت پروژه و این که بدانید از چه نیرویی در کجا، چه زمینه و چه زمانی استفاده کنید.

برای کاهش هزینه های ساخت ساختمان می توانید گزینه های زیر را به صورت یک چک لیست قرار دهید تا با رعایت موارد زیر هزینه های ساخت ساختمان را به کم‌ترین حالت ممکن برسانید.

استفاده از مصالح شاید کمی بی کیفیت تر اما با کارایی بسیار مشابه با مصالح درجه ۱ که فقط یک معمار توانا و خوش ذوق و سلیقه می‌تواند از این مصالح به خوبی و در جای مناسب استفاده کند.

اگر قصد خرید و یا ساخت ملکی را دارید که بودجه کافی آن را ندارید با مشارکت و همکاری با فردی امین و با تجربه می‌توانید هزینه های خود را کاهش دهید و در نهایت تقسیمات لازم را با توجه به سهم هر کدام انجام دهید.

استفاده از مصالح بازیافتی و قابل استفاده ساختمان های تخریب شده مثل در، پنجره، آهن آلات، آجرها و...  می‌تواند مصالح ساختمانی شما را بدون هزینه تامین نماید.

نکته: در استفاده مجدد از این مصالح رعایت استانداردها و آیین نامه ها باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته بعدی این است که باید نظارت بسیار دقیق در ساخت و ساز خرید مواد داشته باشید تا انتهای کار اگر خانه خود را به سازنده ای واگذار کردید و با تغییر برند مصالح مواجه شدید بدون دلیل موافقت نکنید و در مورد آن تحقیق کنید.

عمق پی را کم‌تر از یک متر انتخاب کنید، عمق خاک برداری بیش‌تر از یک متر نیاز به سازه نگهبان و طراحی های خاص دارد که ملزم به هزینه های بیشتر می شود.

از فضاهای غیر ضروری دوری کنید. برای مثال می‌توانید به جای پارکینگ بیش‌تر در صورت عدم نیاز فضا را به فضای سبز تبدیل کنید که نتیجه هزینه کم‌تر و زیبایی بیش‌تری حاصل می شود.

با تعیین تیپ خاک و انجام مطالعات ژئوتکنیک مشخصات واقعی خاک به دست می آید. اگر این داده ها را نداشته باشید مهندس محاسب سازه ضریب اطمینان را بالا می برد و سازه سنگین تر می شود، در نتیجه با مطالعات صحیح توسط متخصص در مصرف بتن و آهن در ساختمان صرفه جویی می کنید. چه چیزی از این بهتر؟

طراح سازه می تواند با محاسباتی که انجام می دهد میزان سازه‌ی استفاده شده در ساختمان را به حداقل برساند که نتیجه این امر نیز کاهش هزینه های ساخت می باشد.

به ساختمان های در حال ساخت محله تان دقت کرده اید؟ اگر به اسکلت آن ها توجه کنید قطعا متوجه می شوید که اکثر آن ها اسکلت بتنی را به جای اسکلت فلزی انتخاب کرده اند. تا به حال برای تان سوال شده که چرا؟ جواب این سوال هم قطعا کاهش هزینه های ساخت است.

10- ابتدا گزینه 9 را در نظر داشته باشید سپس در صورت امکان سراغ سازه های LSF و یا سازه های دیگر جدیدی بروید که می توانند علاوه بر کاهش هزینه های ساخت سرعت آن را نیز کاهش دهند.

نکته: LSF چیست؟ نوعی سیستم فولادی با فناوری جدید می باشد. در واقع به سازه‌ های فولادی سبک که در ساخت آن‌ها از ورق‌ های فولادی گالوانیزه با ضخامت بسیار کم استفاده شده باشد، سازه LSF می‌ گویند. از این نوع سازه ارزان و سبک در ساخت انواع بناهای مختلف مثل خانه، مدرسه، ویلا و آپارتمان استفاده می‌ کنند. دلیل آن هم پایین آمدن هزینه‌ های ساخت‌ و ساز در کنار استحکام بالا می باشد. این روش به تولیدکنندگان این اجازه را می‌ دهد تا ورق‌ های بسیار سبک و با خواص مکانیکی بالا به وجود آورند. از مزایای LSF مقرون به صرفه بودن، کم بودن دور ریز، قابلیت بازیافت، وزن سبک، ایمنی بیشتر و انعطاف پذیری می توان اشاره کرد.

11- یکی دیگر از ارزان‌ ترین روش‌ های ساختمان‌ سازی استفاده از ساختمان‌ های پیش‌ ساخته است. مانند کانتینرها که در مطالب قبلی با کانتینر آشنا شده ایم. استفاده از این روش ساختمان‌ سازی باعث کاهش مصرف فولاد و اجرای سریع‌‌تر و در نتیجه کاهش هزینه‌‌ها و ارزان‌‌تر در آمدن قیمت نهایی ساختمان می‌ شود.

12- مهم ترین نکته که در مقدمه هم به آن اشاره شد برای انجام امور بهتر است از افراد متخصص استفاده کنید. از قدیم گفته اند کار را باید به کاردان سپرد.

در نهایت با روش‌ های زیادی به عنوان ارزان‌ترین روش ساختمان سازی آشنا شدیم ولی الزاما همه آن‌ها بهترین روش نیستند. نکته بسیار حائز اهمیت این جاست که ارزان شدن ساختمان نباید به قیمت کاهش کیفیت و دوام آن تمام شود. در این مطلب سعی شد ارزان‌ترین روش ساختما‌ن سازی و در واقع بهترین و اصولی‌ترین آن‌ها بررسی و معرفی شود. این روش‌ ها می‌ توانند انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان‌ سازی مدرن باشند که به پیشرفت این صنعت کمک شایانی خواهد کرد.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید