کاربرد سیمان

کاربرد سیمان

کاربرد سیمان

سیمان چیست؟

سیمان ماده‌ای پودری شکل و جامد است که پس از ترکیب با آب این قابلیت را پیدا می‌کند که مصالح ساختمانی را در کنار هم نگه دارد و کار چسب را بین آن‌ها انجام می‌دهد. البته سیمان کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. سیمان از پرکاربردترین و مهم‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. این ماده خاکستری رنگ ترکیبی از رس، آهک، سیلیس و اکسیدهای معدنی است. سال‌های زیادی است که از این ماده استفاده می‌شود. ترکیب سیمان با آب واکنش شیمیایی گرماده است که نتیجه آن ماده‌ای به دست می‌آید که در مقابل رطوبت مقاومت بالایی دارد.

کاربرد سیمان

باتوجه به پیشرفت علم ساختمان سازی و تکنولوژی صنعت ساختمان از سیمان در بسیاری از مراحل ساختمان سازی استفاده می‌شود. همچنین از سیمان در پروژه‌های بزرگی همچون سدسازی، پل سازی تا موارد کوچکی مانند ساخت وسایل دکوری و تزئینی استفاده می‌شود. از آن جایی که سیمان جز مواد اصلی این پروژه‌ها محسوب می‌شود، کیفیت سیمان مورد استفاده در پروژه‌ها با کیفیت پروژه رابطه مستقیم دارد. هرچه سیمان مورد استفاده در اجزاء ساختمان کیفیت بالاتری داشته باشد ، مقاومت ساختمان را هم بالا می‌برد. در زیر تعدادی از کاربردهای سیمان را نام میبریم:

ملات سیمان

بتن

ساخت سد

دوغاب

جاده‌ها

قطعات پیش ساخته

قطعات تزئینی

انواع سیمان

از آن جایی که سیمان کاربردهای بسیار زیادی در صنعت‌های مختلف ساختمانی، تأسیسات ساختمان و... دارد بنا به استفاده‌ای که از آن می‌شود سیمان‌های مختلفی با روش‌های متفاوتی تولید شده است. برای این‌که بتوانید بهترین نوع سیمان که با محیط مورد استفاده از آن متناسب باشد و همچنین نیازهای کاربری مورد نیاز را برطرف سازد انتخاب کنید، نیاز است انواع سیمان را بشناسید و کاربردهای آن‌ها را بدانید. در ادامه‌ی مطلب به اختصار انواع سیمان را نام می‌بریم:

سیمان تیپ 1

سیمان تیپ 2

سیمان تیپ 3

سیمان تیپ 4

سیمان تیپ 5

سیمان پوزولان (سرباره)

سیمان برقی

سیمان رنگی

سیمان سفید

سیمان گوگردی

 

https://s20.picofile.com/file/8446743000/imageea57d15b_2333_402d_aa77_9093d405db4f.jpg

 

مهندسان شهر

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید