چرا تلاش ها برای کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نمیرسند

  • صفحه اصلی
  • چرا تلاش ها برای کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نمیرسند
چرا تلاش ها برای کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نمیرسند

چرا تلاش ها برای کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نمیرسند

 

مارا در اینستاگرام فالو کنید

اخبار تخصصی مهندسی و ساختمان (@mohandesann) • Instagram photos and videos

 

ساخت و ساز شهری کوشش افراد و نهادهایی است در برنامه ریزی مسکن از طریق بکارگیری منابع موجود مقرارت و یاری سایر دستگاههای اجرایی پروسه چند ماهه ای را خلق میکند. هم اکنون، افزون بر شهرداریها که نقش مهمی در اداره امور شهر دارند سازمانها، نهادها و شرکتهای مختلفی همچون آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، ثبت احوال، نظام مهندسی و ... به امر برنامه ریزی و ارائه خدمات از جواز تا پایان کار  به شهروندان مشغول هستند. این ادارات غالبا جزیی از دولت و نهاد حاکمیت هستند که به صورت متمرکز و از طریق نمایندگان دولتی و منتخب از طرف حکومت مرکزی اداره می شوند. شیوه نظارت بر آنها دولتی است در مقابل شهرداری که نهادی عمومی و متعلق به شهر است فقط بخش کوچکی از اختیارات مربوط به پروسه ساخت و ساز و مدیریت شهری را داراست.
🔸برنامه ریزی ساخت و ساز و مسکن بنابر مراتب فوق، مدیریتی واحد نیست و اداره کنندگان شهر مشتمل بر گروه های دولتی و خصوصی متعدد است. گروه هایی که علاوه بر منافع متضاد با یکدیگر، غالبا حیطه ی اختیاراتشان مبهم است و موجب سردرگمی و اختلالات رویه ای میشود. در بحث ساخت و ساز هم مانند عرصه های دیگر مدیریتی سبب دوباره کاری، انجام کارهای موازی و بعضا از بین رفتن سرمایه های عمومی، ایجاد تشکیلات عریض و طویل دیوانی، بروز ناهماهنگی در انجام وظایف و عدم مسئولیت پذیری می گردد که به نظر می رسد رفع این مشکل در گرو ایجاد مدیریت واحد شهری است و این یعنی واگذاری اختیارات، وظایف و دستگاههای هدایت ساخت و ساز به شهرداریها یا همان حکومت محلی.
🔸 البته بررسی سیر تحول قوانین شهری نشان می دهد، طراحان قانون شهرداری در سال ۱۳۳۴ سازمانی را پیش بینی کردند که بسیاری از وظایف فعلی ادارات گوناگون شهری را بر عهده داشت لكن در طول زمان اختیارات و وظایف شهرداری در ارتباط با اموری همچون آب، برق، اصناف و کسبه، بهداشت، ثبت احوال به ادارات دولتی محول شد. 

🔸علاوه بر اینکه به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران می تواند منجر به کاهش فساد مالی و سو استفاده  کارشناسان و کارمندان شهر سازی از خلاء های قانونی شود و در آخر سیر اداری صدور پروانه و جواز ساخت کوتاه تر شده و وعده های یک بام و دو هوای مسولان عملی گردد. 
در حال حاضر فاصله با ایده آل ها زیاد است در حالی  که از مسولان  نظام مهندسی تا شهرداری همه و همه در در مورد کوتاه سازی مرحله جواز ساخت وعده هایی را داده اند لکن با فرض پیشرفت های جزیی با وجود ضعف های ساختاری نمیتوان انتظارات زیادی از این وعده ها داشت. 
پایگاه خبری مهندسان شهر 

رسانه تخصصی حوزه مهندسی و ساختمان

مارا در اینستاگرام فالو کنید

اخبار تخصصی مهندسی و ساختمان (@mohandesann) • Instagram photos and videos

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید