وظایف مجری

وظایف مجری

وظایف مجری

چه کسانی می‌توانند مجری باشند؟

طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختامان كلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان مجری، طبق دستورالعمل ابلاغی از طرف وزارت مسكن و شهرسازی انجام شود و مالكان برای انجام امور ساختمانی خود مكلفند از این گونه مجریان استفاده نمایند.

وظایف مهندس مجری:

مجری ساختمان در زمینه اجرا، دارای پروانه اشتغال به كار از وزارت مسكن و شهرسازی است و مطابق با قراردادهای همسان كه با مالكان منعقد می‌نماید اجرای عملیات ساختمان را براساس نقشه‌های مصوب و كلیه مدارك منضم به قرارداد بر عهده دارد.

 

مهندس مجری ساختمان نماینده فنی مالك در اجرای ساختمان بوده و پاسخ گوی كلیه مراحل اجرای كار به ناظر و دیگر مراجع كنترل ساختمان می‌باشد.

 

تبصره: شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمانی موظفند نام و مشخصات مجری واجد شرایط را كه توسط مالك معرفی شده و نسخه‌ای از قرارداد منعقد شده با او را كه در اختیار شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قرار داده است، در پروانه مربوط قید نمایند. مالكانی كه دارای پروانه اشتغال به كار در زمینه اجرا می‌باشند نیازی به ارائه قرارداد ندارند.

 

مجری ساختمان مسئولیت صحت انجام كلیه عملیات اجرایی ساختمان را برعهده دارد و در اجرای این عملیات باید مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی، محتوای پروانه ساختمان و نقشه‌های مصوب مرجع صدور پروانه را رعایت نماید.

 

رعایت اصول ایمنی و حفاظت كارگاه و مسائل زیست محیطی به عهده مجری می‌باشد.

 

مجری موظف است برنامه زمان بندی كارهای اجرایی را به اطلاع ناظر برساند و كلیه عملیات اجرایی به ویژه قسمت‌هایی از ساختمان كه پوشیده خواهند شد با هماهنگی ناظر انجام داده و شرایط نظارت در چهارچوب وظایف ناظر (ناظرین) در محدوده كارگاه را فراهم سازد.

 

مهندس مجری موظف است قبل از اجرا، كلیه نقشه‌ها را بررسی و در صورت مشاهده اشكال، نظرات پیشنهادی خود را برای اصلاح به طور كتبی به طراح اعلام نماید.

 

تبصره: مهندس مجری موظف است در حین اجرا، چنانچه تغییراتی در برنامه تفصیلی اجرایی ضروری تشخیص دهد، قبل از موعد انجام كار، مراتب را با ذكر دلیل به طور كتبی به مالك اطلاع دهد. اعمال هرگونه تغییر، مستلزم كسب مجوز كتبی ناظر خواهد بود.

 

مجری مكلف است حسب مورد از مهندسان رشته‌های دیگر ساختمان، كاردان‌های فنی، معماران تجربی، كارگران و استادكاران و همچنین عوامل فنی ماهر استفاده كند و در هر محل كه به موجب ماده4 قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان داشتن پروانه مهارت فنی الزامی شده باشد، مقررات مذكور را رعایت نماید.

 

مجری مكلف است از مصالح مناسب مطابق مشخصات فنی ارائه شده در نقشه‌ها استفاده نموده و در صورتی كه مصالحی دارای استاندارد اجباری است از این نوع مصالح استفاده نماید.

 

 مهندس مجری مكلف است پس از پایان كار نسبت به تهیه نقشه‌ها به همان صورتی كه اجرا شده یعنی «نقشه‌های چون ساخت» اعم از معماری، سازه‌ای و تأسیساتی و مانند آن اقدام نموده و پس از امضاء و اخذ تأیید ناظر (ناظران) یك نسخه از آن‌ها را تحویل مالك و یك نسخه هم به شهرداری مربوط تحویل نماید.

 

مهندس مجری مكلف است نسبت به تضمین كیفیت اجرای ساختمانی كه به مسئولیت خود می‌سازد، براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت مسكن و شهرسازی اقدام نماید و مواردی كه مكلف به ارائه بیمه نامه تضمین كیفیت شده باشد، بیمه مزبور را به نفع مالك و یا مالكان بعدی تهیه و در اختیار ایشان قرار دهد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید