نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت چیست؟

ازبیلت یعنی چه؟

ازبیلت (As Built) به معنی «چون ساخت» یا «همان طور که ساخته شده» می باشد. که با نام‌های نقشه ازبیت، نقشه As Built، نقشه چون ساخت و نقشه ساخت، خوانده می‌شود.

نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت یا چون ساخت، نقشه‌ی نهایی کار است. تهیه این نقشه با پایین آوردن میزان خطا در هر مرحله کیفیت ساخت و ساز را افزایش می‌دهد. نقشه ازبیلت یکی از نقشه‌های سازه‌ای ساختمان محسوب می‌شود و با نقشه‌های اجرایی تفاوت دارد.

به این صورت که نقشه‌های اجرایی پیش از شروع پروژه کشیده می‌شوند اما نقشه ازبیلت بسته به درخواست کارفرما و اهمیت و بزرگی پروژه معمولاً پس از اتمام هر فاز یا پس از اتمام کامل ساختمان از پیمان‌کار درخواست می‌شود تا از وضعیت موجود سازه نقشه‌ای تهیه کند که به آن نقشه ازبیلت گفته می‌شود.

هدف از تهیه نقشه ازبیلت چیست؟

شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که پس از ساخت ساختمان و اتمام کار چه نیازی به تهیه نقشه است؟ نقشه ازبیلت یا چون ساخت برای ادامه کار و همچنین پس از اتمام کامل پروژه برای کارهایی مانند بازسازی، بررسی تأسیسات، طراحی داخلی و... لازم است.

درنتیجه از تهیه نقشه ازبیلت دو هدف می توان داشت:

1- بررسی خطاهای پیش آمده در طول انجام پروژه که باتوجه به این که شرایط همیشه با پروژه همراه نیست و آن طور که ما می‌خواهیم پیش نمی رود، اجتناب ناپذیر است.

2- مشخص کردن تغییرات ایجاد شده قبل، هنگام انجام پروژه و بعد از اتمام آن

نقشه ازبیلت چند نوع دارد؟

نقشه چون ساخت چهار نوع است:

نقشه ازبیلت تأسیسات

نقشه ازبیلت معماری

نقشه ازبیلت مکانیک

نقشه ازبیلت برق

نقشه ازبیلت را چه کسی تهیه می کند؟

کارگرها داده‌ها و اطلاعات لازم را در طول مراحل ساخت و ساز جمع آوری می‌کنند و تحویل پیمان کار ساختمان می دهند، این وظیفه پیمان‌کار اصلی است که نقشه‌های ازبیلت را ثبت کند و تحویل کارفرما دهد. کارکرد پیمان کار در نهایت براساس نقشه ازبیلت پرداخت می‌گردد.

 

مهندسان شهر

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید