نحوه اخذ جواز ساخت صدور پروانه ساختمان

  • صفحه اصلی
  • نحوه اخذ جواز ساخت صدور پروانه ساختمان
نحوه اخذ جواز ساخت صدور پروانه ساختمان

نحوه اخذ جواز ساخت صدور پروانه ساختمان

اخذ جواز ساختمانی یک امر برای ساخت یک عرصه در زمین یا یک ملک کلنگی به کار برده میشود. در نحوه صدور پروانه ساختمان ابتدا باید از شهرداری منطقه دستور نقشه ساخت اخذ نمود. در تهران صدور دستور نقشه باید از دفتر خدمات الکترونیک شهر درخواست مالک صادر شود. پس از تشکیل پرونده تخریب و نوسازی و اخذ دستور نقشه شهرداری که از طریق آن متوجه تعداد طبقات قابل ساخت و درصد سطح اشغال ساختمانی که قرار است در آن زمین ساخته شود صادر میگردد . در پستور نقشه ساختمان اطلاعات دیگری نظیر میزان عثب نشینی و ابعاد زمین و احتمال بودن ملک در یک طرح سهری مثل طرح مترو و طرح های محله های تاریخی و محله هایی که محدودیت ارتفاع یا ساخت را دارند و... طرح های شهری مختلف را عنوان میکند و همچنین موقعیت ملک و محل احداث بنا در زمین و نحوه ساخت ساختمان پ شیب ملک نسبت به گذر و نقشه ۱/۲۰۰۰ شهرداری و نقاط حی پی اس GPS ملک و ... در دستور نقشه میاید . هزینه دستور نقشه در تهران بر اساس متراز زمین و منراژ واحد های ملک کلنگی محاسبه میگردد.

پس از دستور نقشه نوبت به طراحی معماری و نقشه ساختمان میرسد , کارفرما دستور نقشه را به یکی از شرکت های مشاور ساختمان یا دفتر فنی نقشه کشی ساختمان تحویل داده و پس از عقد قرارداد نقشه کشی ساختمان نوبت به طراحی معماری و طراحی نما و طراحی سازه ساختمان و طراحی تاسیسات برقی و الکتریکی و انجام آزمایش خاک جهت مشخص شدن نوع خاک ساختمان که در سبک و سنگین شدن سازه ساختمان بسیار اهمیت دارد , به این صورت که اگر نتیجه آزمایش ژئو‌تکنیک به سمت تیپ ۳ میل کند باید سازه قوی تر در نظر گرفته شود که موجب سنگین شدن سازه ساختمان میشود, 

اگر تیپ ۲ شود میتوان در طراحی سازه ضرایب مناسب تری اعمال کرد که موجب بهینه سازی سازه ساختمان و سبک شدن اسکلت ساختمان بشود.

معمولا پس از تایید طراحی معماری از سوی شهرداری فیش عوارض صدور پروانه ساختمان از اداره درآمد شهرداری صادر و پس از وصول عوارض از سوی شهرداری پرونده به مرحله به مرحله پیش نویس جواز رفته که در آن مرحله نقشه های فاز یک و دو معماری و سازه و برق و مکانیک که توسط مشاور طراحی و لچبه مارفرما تحویل شده به نظام مهندسی میرسد که پس از بررسی و تایید آن جواز ساختمان صادر میشود . 

باید عنوان کرد که معرفی ناظر از سوی نظام مهندسی و پس از وصول عوارض پروانه شهرداری صورت میگیرد . یعنی قبل از رسیدن به مرحله پیش نویس جواز


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید