نازک‌کاری ساختمان چیست؟

نازک‌کاری ساختمان چیست؟

نازک‌کاری ساختمان چیست؟

نازک‌کاری ساختمان چیست؟

صفر تا صد نازک‌کاری

در این پست آموزشی سعی داریم تا یکی از مراحل اجرایی ساختمان را که همواره در کیفیت ظاهری و زیبایی بنا نقش اصلی را دارند مورد ارزیابی قرار دهیم و مطالبی در این خصوص که می تواند مورد استفاده مهندسان مجری، معماران، دانشجویان و همچنین کارفرمایان محترم قرار بگیرند با شما بازگو کنیم. امیدواریم که مطالب پیش رو مورد استفاده شما قرار بگیرد.

 

مراحل  مدیریت پیمان ساختمان‌  به طور کلی به 2 دسته تقسیم می‌شود:

سفت‌کاری

نازک‌کاری

 

قبل از سفت‌کاری مراحلی چون تخریب، گودبرداری و خاک‌بردای و امثالهم نیز جهت آماده سازی زمین و شروع بنا کردن طرح وجود دارند اما برای شروع کار و اصطلاحا آجر روی آجر گذاشتن 2 قسم فعالیت سفت‌کاری و نازک‌کاری داریم.

مراحل نازک کاری پس از اتمام مراحل سفت کاری آغاز می‌شود زیرا ساختمان در ابتدا باید مقاومت و پایداری خودش را بدست آورد تا بتواند وارد مراحل جزئیات و تزئینات شود.

همان‌طور که گفته شد، نازک‌کاری هر فعالیتی است که منجر به ایجاد پوشش کلی ساخت‌وساز شود. به عبارت دیگر تمام اقدامات روی دیوارکشی‌ها و سقف سازه‌ای جزء نازک‌کاری هستند؛ از عایق کردن سرویس بهداشتی تا رنگ‌آمیزی ابزار و تزئینات دیوار سالن پذیرایی.

مواردی از نازک کاری عبارت اند از: عایق‌کاری، سنگ‌کاری، کاشی‌کاری، اجرای قرنیز، نصب کلید و پریزها، نصب در و پنجره، نقاشی، گچ‌کاری، نصب تاسیساتی مانند شوفاژ و... است.

نازک کاری مانند هر عمل دیگری در ساختمان سازی، دارای مراحلی است:

-شمشه‌کشی دیوارها

-گچ و خاک دیوارها

-سفیدکاری دیوارها

-رنگ‌آمیزی و استفاده از دیوارپوش‌ها

-کف سازی و کاشی کاری

-اجرای قرنیز

-اجرای سقف کاذب

 شمشه‌کشی دیوارها

بعد از تیغه چینی و اتمام مراحل سفت‌کاری، شمشه گیری تیغه‌ها موردنظر است. زمانی که دیوار چینی به اتمام رسد، هم‌سطح بودن کل دیوار اهمیت پیدا می‌کند که به کمک شمشه‌گیری (عملی برای مسطح کردن کل دیوار) دیوار را هم‌سطح می‌کنند. در واقع قسمت‌هایی از دیوار که خالی هستند را به کمک گچ، ملات و... صاف می‌کنند.

گچ و خاک دیوارها

مرحله‌ی بعدی، مرحله گچ و خاک است. برای این مرحله از گچ ناخالص با ترکیب خاک استفاده کنید؛ زیرا این ترکیب هم مقرون به صرفه‌تر و ارزان است و هم باعث می‌شود ملات خودش را دیرتر بگیرد که در این حالت، زمان بیشتری برای گچ کردن سطح‌های زیرین دیوار وجود دارد.

چنانچه دیوار برای فضای خشک باشد،شمشه‌گیری با گچ‌وخاک است و درواقع یک مرحله است.

در اینجا، منظور از خاک، خاک رس الک شده‌است که با گچ ترکیب می‌شود.

اگر فضای خیس مانند آشپزخانه شمشه‌گیری شودف از ملات ماسه سیمان استفاده می‌شود.منتها تمام دیوار را شمشه نمی‌کشند و اول قسمت‌هایی که باید قیرگونی شود را مسطح می‌کنند. سپس کل دیوار مجددا با ماسه سیمان پوشش داده و مسطح می‌گردد.

سفیدكاری

این مرحله به‌علت اینکه مرحله‌ی آخر و رویی دیوار است باید با نهایت دقت و حوصله انجام شود تا در انتها کار به تمیزی انجام شود.
برای شروع این مرحله باید صبر کنید تا مرحله‌ی قبل به‌طور کامل خشک شود.
 
در این مرحله بابد از گچ سفید خالص استفاده شود. به‌خاطر زودگیر بودن ملات گچ، باید ترکیب کمی در شروع آماده کرد تا ملات هدر نرود
.

نصب دیوارپوش یا رنگ آمیزی

زمانی که مرحله قبل به‌طور کامل خشک شد، می‌توان به انتخاب کارفرما از رنگ یا انواع دیوارپوش‌ها (کاغذ دیواری، کاشی دیواری، پوسترهای سه‌بعدی، سنگ آنتیک و...) استفاده کنید.

کف‌سازی یا کاشی‌کاری

یکی‌دیگر از مراحل نازک کاری کف‌سازی یا کاشی‌کاری کف ساختمان است. برای این مرحله نیز مصالح مختلفی وجود دارد که به انتخاب کارفرما، مصالح تهیه شده و بر روی کف، کار می‌شود. از جمله مصالح کف می‌توان به: موزائیک، کاشی و سرامیک، پارکت، لمینت و... اشاره کرد.

اجرای قرنیز

احتمالا همه‌ی شما قرنیز دیده‌اید. قرنیزها جنس‌های مختلفی دارند که دورتادور دیواری که به کمک گچ، سفیدکاری شده‌است به ارتفاع ۱۰ یا ۱۵ سانتی‌متر، نصب می‌شود

قرنیزها، لبه دیوار را در برابر ضربه، رطوبت و دیگر مشکلات احتمالی حفظ می‌کند.

اجرای سقف کاذب

گاهی ممکن است سقف را به همان حالت ساده و بدون طراحی خاصی رها کنید اما گاهی بر روی سقف سازه‌ای اصلی از سقف کاذب با طراحی‌های خاصی به کمک (کناف، رابیتس و...) استفاده کنید. این مرحله نیز جزئی از مراحل نازک کاری هستند.

اما جاهایی مانند سرویس بهداشتی‌ها، حمام یا آشپزخانه به‌خاطر وجود رطوبت و آب علاوه بر مراحل بالا نیازمند عایق کاری نیز می‌باشند.

برای آشنایی با نحوه عایق‌کاری فضاهای مرطوب کلیک کنید.

 

مهندسان شهر

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید