مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدل سازی اطلاعات ساختمان

BIM چیست؟

Building Information Modelling مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، که تو خونه BIM یا بیم صداش می‌کنند.

بیم یک طراحی سه بعدی از ظاهر و باطن ساختمان می باشد، همان طور که از اسم آن مشخص است تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد مشخصات بیرونی و مشخصات فنی ساختمان را مدل سازی می کند. اما این را در نظر داشته باشید که BIM یک نرم افزار نیست، یک علم است.

از جمله مهم ترین ویژگی های BIM این است که علاوه بر دو بعدی و سه بعدی کردن پروژه بعد چهارم یعنی زمان و بعد پنجم یعنی هزینه را هم در نظر می‌گیرد. حتی بعضی افراد آن را N بعدی می نامند. زیرا تمام بعدهای دیگر از جمله عملیات، پایداری و ایمنی و به تعداد بی نهایت بعد را می تواند به مدل ساختمانی اضافه کند.

BIM برای تمام افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در یک پروژه ساختمانی دخیل هستند مفید است. برای پیشرفت یک پروژه نقش های بسیار زیادی وجود دارد، از جمله مهندسان معمار، مهندسان عمران، مهندسان مکانیک، مهندسان برق، سازندگان، پیمان کاران، مشتری‌ها و... . طراحی BIM این توانایی را دارد که تمام این افراد را در یک مکان جمع کند و حرف های آن‌ها را به هم منتقل کند بدون این که کدورتی بین تمام این افراد پیش بیاید. نتیجه‌ی این تعامل به حداقل رسیدن میزان خطا در تمامی مراحل می باشد.

BIM

می توان گفت بیم با معرفت‌ترین همکار شما خواهد بود که در تمام مراحل طراحی، ساخت، تأسیسات، بهره برداری، نگهداری و حتی تخریب و استفاده‌ی مجدد شما را همراهی می‌کند.

شاید باور نکنید ولی BIM توانایی پیش گویی آینده را هم دارد!

BIM می‌تواند ساختمان را به صورت واقعی مدل‌سازی کند و به شما بگوید بر اثر گذر زمان یا زلزله چه اتفاقی خواهد افتاد. تا شما بتوانید خسارات را به حداقل برسانید. به همین دلیل می‌توان روش طراحی بیم را پیش‌گوی پرطرفدار معماران در جهان خواند.

می‌توان به این نتیجه رسید که برای استفاده از BIM لازم نیست از ابتدای یک پروژه آن را همراه خود کنیم. در هر سه مرحله از عمر یک ساختمان می‌توان از آن استفاده کرد:

  1. از طراحی تا ساخت یک پروژه
  2. ساختمان‌های ساخته شده برای پیش بینی عمر مفید این ساختمان‌ها
  3. ساختمانی که عمرش تمام شده و آماده‌ی تخریب است تا جان تازه‌ای بگیرد.

با مهندسان شهر همراه باشید تا جزئیات بیشتری در مورد این علم جذاب و کاربردی در اختیارتان قرار دهیم. در آینده در مورد روش های یادگیری بیم صحبت خواهیم کرد.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید