محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی چیست؟

محوطه سازی یا معماری منظر یکی از شاخه های ساختمان سازی است که توسط مهندس منظر انجام می شود. این طراحی، مهندسی همراه با هنر است. اگر بخواهیم محوطه سازی را در یک جمله تعریف کنیم می توان گفت: "روش به کار بردن المان‌ها در یک فضا". این المان‌ها مانند: انواع درخت، انواع گل‌ها و گیاهان، فلاور باکس، حصارکشی، کف سازی، آلاچیق، نرده چوبی، پرگولا، نیمکت، دیوار سبز و... نام دیگر محوطه سازی لنداسکیپ (Landscape) می باشد.

 

 

هدف از محوطه سازی چیست؟

مهم‌ترین هدف از طراحی فضای بیرونی و نمای یک ساختمان زیباتر شدن آن فضا می باشد که این می تواند در کم کردن آلودگی هوا نیز کمک شایانی انجام دهد چون در محوطه سازی از درختان و گیاه‌های زیادی استفاده می شود که علاوه بر زیبایی بصری به تمیز کردن هوای آن محیط نیز کمک می کنند.

 

 

اصول محوطه سازی چیست؟

اصول طراحی منظر بستگی به فضایی دارد که میخواهید برای آن محوطه سازی انجام دهید. برای مثال محوطه سازی برای یک آپارتمان مسکونی با محوطه سازی برای یک ویلا یکسان نیست و هر کدام اصل‌های متفاوت خود را دارد. ولی در تمام این طراحی‌ها اولویت های هر کدام از فضاها را نباید فراموش کنیم.

 

مراحل محوطه سازی چیست؟

مراحل محوطه سازی در پروژه های مختلف متفاوت است و به فضای مورد نظر بستگی دارد. برای مثال مراحل محوطه سازی در یک شهرک مسکونی به ترتیب زیر می باشد:

مشخص کردن نقاط امن

مشخص کردن دسترسی‌ها

فضاسازی متناسب با جمعیت

نهایی کردن تراکم کلی فصا

 

سبک های محوطه سازی چیست؟

سبک منظم، سبک ارگانیک یا طبیعت گرایانه، سبک های کلاسیک مانند: سبک باغ انگلیسی، سبک باغ فرانسوی، سبک باغ مدیترانه‌ای، سبک باغ اسپانیایی، باغ مورب، باغ موروش، سبک باغ ژاپنی، سبک باغ مدرن، سبک باغ ایرانی.

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید