مجری حقیقی ساختمان

مجری حقیقی ساختمان

مجری حقیقی ساختمان

مهندس مجری حقیقی ساختمان

دفاتر مهندسی اجرای ساختمان

در صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها انتخاب مجری است تا طرح تأیید شده را به ثمر برساند. به این منظور و با توجه به پروژه ساختمانی مجریان حقیقی و حقوقی قابلیت انجام امور را دارا می‌باشند. مجریان حقیقی همان دفاتر مهندسی اجرای ساختمان و مجریان حقوقی، شرکت و یا موسسه مجری یا به عبارت دیگر گروهی از مهندس مجری ساختمان می‌باشند.

مهندسان دارای پروانه اشتغال و صلاحیت اجرای ساختمان در رشته‌های معماری یا عمران امکان درخواست تأسیس دفتر مهندسی اجرای ساختمان را دارند. مجوز فعالیت پس از بررسی توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان صادر می‌گردد. دفاتر اجرای ساختمان قائم به شخص مهندس معمار یا عمران بوده و امتیاز آن قابل واگذاری نیست.

چنانچه تأسیس دفتر اجرای ساختمان به صورت مشارکتی بین مهندس معمار یا عمران و کاردان، معمار تجربی و یا مهندسان رشته‌های دیگر ساختمان صورت گیرد، مشارکت‌نامه رسمی باید در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت گردد. البته این مشارکت نامه و انجام امور اجرایی به صورت مشارکتی، مسئولیت‌های فنی و اجرایی را تحت‌الشعاع قرار نداده و مجری حقیقی (مهندس عمران یا معماری) رأسا مسئول تمام امور دفتر در برابر صاحب کار و مراجع ذیصلاح می‌باشد.

شرح وظايف عمومي دفاتر مهندسي اجرای ساختمان

-در صورتي كه دفاتر مهندس مجری ساختمان بخواهند در تركيب شركاي دفتر تغييراتي حاصل نمايند ، موظفند حداكثر ظرف مدت پنج روز اداري مراتب را به طور همزمان و به صورت كتبي به سازمان مسكن و شهرسازي استان، سازمان استان ، شهرداري يا ساير مراجع صدور پروانه ساختمان اطلاع دهند تا نحوه ادامه كار به لحاظ صلاحيت و ظرفيت اشتغال شركاي دفتر مهندسي اجرایی مشخص گردد. در صورت خروج يك يا چند نفر از تركيب شركاي دفتر و عدم اطلاع به موقع به سازمان مسكن و شهرسازي استان ، سازمان استان ، شهرداري يا ساير مراجع صدور پروانه ساختمان، حسب گزارش سازمان استان يا مرجع صدور پروانه ساختمان و اشخاص ثالث و پس از محرز شدن مسائل مذكور، مجوز دفترمهندسي لغو خواهد شد. مفاد اين ماده در مجوز تاسيس دفترمهندسي درج مي‌شود.

-وزارت مسكن و شهرسازي حدود صلاحيت و ميزان ظرفيت اشتغال دفاتر مهندسی اجرای ساختمان را در پروانه اشتغال آن‌ها درج مي‌نمايد و این دفاتر پس از پايان مدت اعتبار پروانه اشتغال، بايد براي ارزيابي و بررسي صلاحيت و تعيين ظرفيت جديد خود و دريافت پروانه اشتغال به وزارت مذكور مراجعه نمايند.

-امضاي مجاز هر يك از شركاي دفتر مهندسي اجرایی، ذيل نقشه‌ها و اسناد تعهدآور فني بايد با مهري همراه باشد كه نام كامل، رشته تحصيلي و شماره مجوز دفتر مهندسي در آن درج شده باشد.

-اشتغال دفاتر مهندسي اجراي ساختمان در خارج از حدود صلاحيت و ظرفيت اشتغال مندرج در مجوزدفترو پروانه اشتغال هر يك از شركاء، تخلف از قانون محسوب و موجب اعمال مجازات‌هاي انتظامي مقرر در آيين‌نامه اجرايي مي‌گردد.

-دفاتر مهندسي موظفند در تابلوي دفتر خود، ساعات كار روزانه را به وضوح قيد نمايند.

-استعفا يا درخواست انفصال هر يك از شركاي دفتر مهندسي اجرایي در صورتي پذيرفته خواهد شد كه تمامي تعهدات شخصي خود را در مقابل صاحبكاران و دفتر تا آن زمان عملي كرده و به پايان رسانده باشد و يا يكي از شركاي دفتر يا جايگزيني خارج از دفتر تعهدات او را به طور كتبي بر عهده گيرد.

شرح وظايف و حدود اختيارات مسئول دفتر اجرای ساختمان

امضا و عقد قراردادهاي مربوط به انجام و ارائه خدمات مهندسي اجراي ساختمان طبق نظام‌نامه داخلي دفتر و براساس شرح خدمات مهندسان رشته‌هاي ساختمان.

پاسخگويي و مسئوليت اداري و مالي در قبال تعهدات قراردادهاي دفتر، با صاحب‌كاران يا صاحبان كار.

ارائه خدمات هماهنگي در امور مهندسي كه در شرح خدمات مهندسان رشته‌هاي ساختمان برعهده مهندس مجری هماهنگ كننده واگذار گرديده است.

امضا و ممهور نمودن نقشه‌ها و مدارك فني به مهر دفتر كه حاوي شماره دفتر و نشاني آن است.

انجام كليه اموري كه نياز به مراجعه به سازمان استان، شهرداري و يا ساير دستگاه‌هاي ذيربط دارد.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید