مجری حقوقی ساختمان

مجری حقوقی ساختمان

مجری حقوقی ساختمان

مهندس مجری حقوقی ساختمان

نظام اداری شرکت‌های مجری ساختمان

در صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌ها انتخاب مهندس مجری و درواقع موسسه اجرایی است تا طرح تأیید شده را به ثمر برساند. به این منظور و با توجه به پروژه ساختمانی مجریان حقیقی و حقوقی قابلیت انجام امور را دارا می‌باشند. مجریان حقیقی همان دفاتر مهندسی اجرای ساختمان و مجریان حقوقی، شرکت و یا موسسه مجری یا به عبارت دیگر گروهی از مهندسین مجری ساختمان می‌باشند.

شرکت باید به یکی از صور مندرج در قانون تجارت، در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و تاسیس آن در روزنامه رسمی کشور آگهی شده باشد. مؤسسه و نهاد عمومی غیردولتی نیز اقدام به تاسیس واحد سازمانی فنی خاص برای اجرای ساختمان نموده و تشکیلات سازمانی آنها به تصویب مراجع صلاحیت دار رسیده باشد.

احراز صلاحیت و تعیین ظرفیت ساخت‌وساز این شرکت‌ها از طریق وزارت راه‌وشهرسازی تعیین می‌گردد.

موضوع شرکت، انجام خدمات اجرای ساختمان باشد.

شخص حقوقی عضو سازمان استان باشد.

حداقل دو نفر از اعضای هیات مدیره شرکت یا واحد فنی مؤسسه و نهاد عمومی غیردولتی باید دارای پروانه اشتغال اجرای ساختمان باشند. به طوری که یک نفر آنها در رشته های معماری و عمران و نفر بعدی نیز می تواند در یکی از رشته های تأسیسات برقی یا تأسیسات مکانیکی و یا نقشه برداری بوده و در شرکت به طور تمام وقت اشتغال به کار داشته باشند. درخصوص مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، حداقل دو نفر از مدیران دارای پروانه اشتغال اجرای ساختمان مشابه توضیحات فوق بوده و به طور تمام وقت در دفتر واحد فنی اشتغال به کار داشته باشند.

حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال مهندس مجری حقوقی ساختمان

حدود صلاحیت مهندس مجری حقوقی ساختمان براساس سابقه کار حرفه ای و توان فنی و اجرایی اعضای هیات مدیره و شاغلان و با توجه به پایه پروانه اشتغال آنها به ۴ پایه سه ، دو ، یک و ارشد درجه بندی می شود.

ظرفیت اشتغال مجریان حقوقی و سایر شرایط لازم برای اخذ پروانه و تعیین حدود صلاحیت آنان در یک برش زمانی به شرح جدول زیر خواهد بود.

ملاک تعیین تعداد طبقات مجاز برای دارندگان پروانه اشتغال به کار حقوقی کاردانی ، پایه پروانه اشتغال یکی از اعضای هیات مدیره معمار یا عمران است. به این ترتیب که دارنده پایه یک تا ۴ طبقه روی شالوده ، دارنده پایه دو تا ۳ طبقه روی شالوده و دارنده پایه سه تا ۲ طبقه روی شالوده می تواند نسبت به اجرای ساختمان اقدام نماید.

حداکثر زیربنای هر یک از کارهای اجرایی مجریان حقوقی در بخش احداث واحدهای مسکونی ۵۰۰۰ مترمربع می باشد.

مجری حقوقی ساختمان زمانی می تواند اجرای کار دیگری را تقبل نماید که یکی از پروژه های ساختمانی در دست اجرای خود را به پایان رسانده و گزارش پایان کار ساختمان به تایید مرجع صدور پروانه ساختمان و ناظر هماهنگ کننده رسیده باشد.

مجری مادر کیست؟

با توجه به حداکثر ظرفیت اشتغال و تعداد کار تعیین شده برای اشخاص حقوقی و بنا به هر علتی که اجرای ساختمان ، مجتمع یا مجموعه ساختمانی توسط دو یا چند مجری انجام پذیرد، در این موارد یکی از مجریان به عنوان مجری مادر توسط صاحب کار تعیین شده و با همکاری سایر مجریان حقوقی مشترکاً اجرای عملیات ساختمان را بر عهده خواهند داشت. بدین ترتیب که سایر مجریان ، در برابر مجری مادر مسئول بوده و مجری مادر در برابر صاحب کار یا صاحبان کار و سایر مراجع قانونی مسئول و پاسخگوی تمامی مسایل اجرایی ساختمان یا مجتمع یا مجموعه ساختمانی نظیر مسایل مالی ،حفاظتی ، انضباطی ، امنیتی ، ایمنی و حقوقی آن خواهد بود. این موضوع رافع مسئولیت های سایر مجریان همکار نخواهد بود.

افزایش ظرفیت اشتغال مجریان حقوقی

مجریان حقوقی که نسبت به تکمیل شاغلان تخصصی خود اقدام نمایند و مراتب، مورد تأیید مرجع صدور پروانه اشتغال قرار گیرد ، ظرفیت اشتغال آنان براساس شرایط زیر افزایش خواهد یافت.

مجریان حقوقی در پایه های ۳ ، ۲ و ۱ می توانند علاوه بر ظرفیت پیش بینی شده در جدول شماره ۱ فعالیت اجرایی ساختمان ، با اضافه نمودن اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال و با رعایت حدود صلاحیت آنان به عنوان عضو هیات مدیره یا شاغل تمام وقت در شرکت و با استفاده از جدول زیر و با در نظر گرفتن هر امتیاز ، معادل ۲۰۰ مترمربع ظرفیت خود را به ترتیب ۲۰۰۰۰ ، ۶۰۰۰۰ و ۱۲۰۰۰۰ مترمربع افزایش داده و از وزارت مسکن و شهرسازی مجوز دریافت نمایند.

مجریان حقوقی در پایه ارشد می توانند علاوه بر حداکثر ظرفیت پیش بینی شده در جدول شماره ۱ فعالیت اجرایی ساختمان ، با اضافه نمودن اشخاص حقیقی دارای پروانه اشتغال و با رعایت حدود صلاحیت آنان به عنوان عضو هیات مدیره یا شاغل تمام وقت در شرکت و با استفاده از جدول شماره ۲ و با در نظر گرفتن هر امتیاز، معادل ۲۰۰ مترمربع ظرفیت خود را افزایش داده و از وزارت مسکن و شهرسازی مجوز دریافت نمایند.

مدارک و شرایط ثبت شرکت مجری ذیصلاح

  • تکمیل و امضا دوجلد اساسنامه شرکت توسط سهامداران
  • تکمیل دونسخه تقاضانامه و دونسخه اظهارنامه شرکت مجری ذیصلاح
  • هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار بر غیردولتی بودن شرکت تاییدیه بدهند
  • امضا دوبرگ صورتجلسه هیئت مدیره و مجمع عمومی موسسین توسط بازرسین و سهامداران
  • ۶ قطعه عکس ۳ در ۴ از اعضای هیئت مدیره شرکت ذیصلاح
  • کپی کارت ملی برابر اصل تمامی سهامداران، اعضای هیئت مدیره و بازرسان و یا وکیل قانونی
  • کپی شناسنامه برابر اصل تمامی سهامداران، اعضای هیئت مدیره و بازرسان
  • ارائه صورتجلسه هیئت مدیره و امضا توسط مدیران منتخب در دوجلد
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری تمامی اعضای هیئت مدیره، بازرسان و مدیرعامل
  • ارائه اقرارنامه بازرسان مبنی بر نداشتن نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیرعامل شرکت
  • ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل آن درصورت انجام امور توسط وکیل قانونی

 



لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید