مبحث 8 مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی

  • صفحه اصلی
  • مبحث 8 مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی
مبحث 8 مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی

مبحث 8 مقررات ملی ساختمان طرح و اجرای ساختمانهای با مصالح بنایی

مبحث 8 مقررات ملی ساختمان یکی از 23 مبحث است که در قالب کتاب های جداگانه منتشر شده است. این مبحث مربوط به طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی است و شامل ضوابط طراحی مهندسی و ساخت ساختمان های بنایی مسلح، محصور شده با کلاف و غیرمسلح می باشد.

این مبحث در شش فصل به شرح زیر تقسیم شده است:

فصل اول: کلیات
فصل دوم: مشخصات مصالح و کنترل کیفیت
فصل سوم: الزامات عمومی
فصل چهارم: ساختمان های بنایی مسلح
فصل پنجم: ساختمان های بنایی محصور شده با کلاف
فصل ششم: ساختمان های بنایی غیر مسلح
آخرین ویرایش این مبحث (ویرایش سوم) در سال 1398 منتشر شده است

فصل های مبحث 8 مقررات ملی ساختمان:

فصل اول مبحث 8 مقررات ملی ساختمان: کلیات این فصل شامل دامنه کاربرد و تعریف ها مربوط به مصالح بنایی، ساختمان های بنایی، اعضای سازه ای و غیرسازه ای، نوع ساختمان ها و خطر نسبی زلزله است.

فصل دوم مبحث 8 مقررات ملی ساختمان: مشخصات مصالح و کنترل کیفیت این فصل شامل کلیات و مصالح ساختمانی است. در بخش کلیات، ضوابط عمومی مربوط به انتخاب، تأمین، نگهداری و کنترل کیفیت مصالح بنایی بیان شده است. در بخش مصالح ساختمانی، خواص فیزیکی و مکانیکی مصالح بنایی مانند آجر، سنگ، بلوک، ملات، بتن و آرماتور تعریف و توضیح داده شده است.

فصل سوم مبحث 8 مقررات ملی ساختمان: الزامات عمومی این فصل شامل کلیات است. در این بخش، الزامات عمومی مربوط به طراحی و اجرای ساختمان های بنایی با توجه به عوامل مؤثر بر رفتار سازه ای، نظیر خطر نسبی زلزله، خاک و پی، تأثیرات دمایی، رطوبت و تغییر حجم، نشست ها و تغییر شکل ها، تأثیرات جانبی و حفاظت در برابر آتش سوزی مورد بحث قرار گرفته است.

فصل چهارم مبحث 8 مقررات ملی ساختمان: ساختمان های بنایی مسلح این فصل شامل کلیات، تحلیل و طراحی، ضوابط و جزئيات مسلح کردن برای مناطق با خطر نسبي کم، متوسط و زياد و خيلي زياد است. در این فصل، روش های تحلیل و طراحی سازه ای ساختمان های بنایی مسلح با روش قدرت مقاومت گذار (CRM) یا روش قاب خمشي منعطف (FMF) تبيين شده است. همچنين، جزئيات مسلح کردن ديوارهاي باربر و غيرباربر، سقف ها و پوشش هاي صفحه اي و لوله اي، پيلارها و دال ها با توجه به منطقه لرزه اي مورد نظر بيان شده است.

فصل پنجم مبحث 8 مقررات ملی ساختمان: ساختمان های بنایی محصور شده با کلاف این فصل شامل کليات، محدوده کاربرد‌، ساختگاه، مصالح و طرح و اجرا است. در این فصل، ساختمان های بنایی محصور شده با کلاف به عنوان یک روش مقاوم سازی ساختمان های بنایی غیر مسلح معرفی شده است. در این روش، ديوارهاي بنایي با کلاف هاي فولادي محصور شده و به صورت یک قاب خمشي منعطف عمل می کنند. ضوابط مربوط به انتخاب مصالح، طراحی و اجرای کلاف ها و اتصالات آن ها به ديوارها و سقف ها در این فصل توضیح داده شده است.

فصل ششم مبحث 8 مقررات ملی ساختمان: ساختمان های بنایی غیر مسلح این فصل شامل کلیات، محدوده کاربرد‌، ساختگاه، مصالح و طرح و اجرا است. در این فصل، ساختمان های بنایی غیر مسلح که بدون هیچ گونه تقویت یا مسلح کردن اجرا می شوند، مورد بررسی قرار گرفته است. این نوع ساختمان ها فقط در مناطق با خطر نسبي کم لرزه اي و با حداکثر یک طبقه بالای زمین یا دو طبقه با در نظر گرفتن زیر زمین مجاز است. ضوابط مربوط به انتخاب مصالح، طراحی و اجرای ديوارها، سقف ها و پوشش ها، پيلارها و دال ها در این فصل توضیح داده شده است.

پیوست های مبحث 8 مقررات ملی ساختمان :

پیوست الف: مشخصات فنی و آزمایشگاهی مصالح بنایی این پیوست شامل جداول و نمودارهای مربوط به خواص فیزیکی و مکانیکی مصالح بنایی مانند آجر، سنگ، بلوک، ملات، بتن و آرماتور است.

پیوست ب: جداول و نمودارهای مربوط به تحلیل و طراحی ساختمان های بنایی مسلح این پیوست شامل جداول و نمودارهای مربوط به تعیین ضرایب تحلیل، ضرایب تقویت، ضرایب اطمینان، ضرایب خمشی، ضرایب کششی، ضرایب فشاری، ضرایب برشی و ضرایب تغییر شکل سازه ای ساختمان های بنایی مسلح با روش قدرت مقاومت گذار (CRM) یا روش قاب خمشي منعطف (FMF) است.

پیوست ج: جداول و نمودارهای مربوط به تحلیل و طراحی ساختمان های بنایی محصور شده با کلاف این پیوست شامل جداول و نمودارهای مربوط به تعیین ضرایب تحلیل، ضرایب تقویت، ضرایب اطمینان، ضرایب خمشی، ضرایب کششی، ضرایب فشاری، ضرایب برشی و ضرایب تغییر شکل سازه ای ساختمان های بنایی محصور شده با کلاف با روش قاب خمشي منعطف (FMF) است.

پیوست د: جدول اطلاعات مناطق لرزه اي این پیوست شامل جدول اطلاعات مناطق لرزه اي که در آن خطر نسبي لرزه اي هر منطقه به صورت چهار رده (کم، متوسط، زياد و خيلي زياد) بيان شده است.

_______________________________________________

ممکن است به این مطالب نیز علاقه مند باشید:

مبحث 9 مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های بتن ارمه)


مبحث 10 مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های فولادی و فلزی)


مبحث 11 مقررات ملی ساختمان (اجرای صنعتی ساختمان ها)

لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید