مبحث 6 مقررات ملی ساختمان بار های وارد بر ساختمان

  • صفحه اصلی
  • مبحث 6 مقررات ملی ساختمان بار های وارد بر ساختمان
مبحث 6 مقررات ملی ساختمان بار های وارد بر ساختمان

مبحث 6 مقررات ملی ساختمان بار های وارد بر ساختمان

مبحث 6 مقررات ملی ساختمان مربوط به بارهای وارد بر ساختمان است و شامل حداقل بارهایی است که می‌بایست در طراحی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد1. این مبحث در 11 فصل و یک پیوست تدوین شده است.

فصل های مبحث 6 مقررات ملی ساختمان:

فصل اول مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: کلیات این فصل شامل دامنه کاربرد، تعاریف، الزامات مبنا و انسجام کلی سازه است.

فصل دوم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: ترکیب بارها این فصل شامل کلیات، علایم اختصاری، ترکیب بارها در طراحی به روش حالت‌های حدی و ترکیب بارها برای حوادث غیر عادی است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعیین ترکیبات بارگذاری مربوط به طراحی به روش مقاومت و طراحی به روش تنش مجاز بحث شده است.

فصل سوم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بار مرده این فصل شامل کلیات، وزن اجزای ساختمان و مصالح مصرفی و وزن تاسیسات و تجهیزات ثابت است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعیین بار مرده ناشی از وزن خود ساختمان و اجزای ثابت آن بحث شده است.

فصل چهارم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بارهای خاک و فشار هیدرواستاتیکی این فصل شامل کلیات، فشارهای جانبی، زیر فشار وارد بر کف و شالوده است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعيين بارهای ناشي از خاك و آب در سطح خاك و ديواره های گودبرداري بحث شده است.

فصل پنجم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بار زنده این فصل شامل تعاريف، بار زنده گسترده يكنواخت، بار زنده متمركز، بارهای وارده بر سيستم‌های نرده، نرده حفاظ، دست انداز، حفاظ پاركينگ، و نردبان ثابت، بارهای ضربه اي، بار زنده نامشخص، كاهش بارهای زنده طبقات، كاهش در بارهای زنده بام و بارهای جراثقال است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعيين بار زنده ناشي از كاربري ساختمان ها و سيستم هاي سازه اي بحث شده است.

فصل ششم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بار سيل این فصل شامل کلیات، تعریف و الزامات و بارهای طراحی است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعيين بار سيل ناشي از افزايش سطح آب در رودخانه ها، جوي ها و ساير منابع آب بحث شده است.

فصل هفتم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بار برف این فصل شامل بار برف زمین، بار برف بام، ضریب اهمیت، ضریب برف گیری، ضریب شرایط دمایی، ضریب شیب، بارگذاری جزئی، بارگذاری نامتوازن، انباشتگی برف در بام پایین تر، بالا آمدگی و دست انداز بام، برف لغزنده، سربار باران بر برف و ناپایداری برکه ای است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعيين بار برف ناشي از انباشتگي برف در سطح زمين و روي سقف ها و ساير اجزاي ساختمان ها بحث شده است.

فصل هشتم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بار باران این فصل شامل کلیات، علایم، زهکشی بام و بارهای ناشی از باران طرح است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعيين بار ناشي از انباشتگي آب روي سقف ها و ساير اجزاي سطحي ساختمان ها و نحوه زهكشي آن ها بحث شده است.

فصل نهم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: در این بخش، هدف، دامنه کاربرد، تعاریف و الزامات مبنا مربوط به بار یخ- یخ زدگی جوی بیان شده است.
بار یخ: در این بخش، روش تعیین بار یخ ناشی از یخ زدگی جوی و یخ روی سقف ها و سایر اجزای سطحی ساختمان ها بر اساس ضخامت طراحی یخ و ضرایب مربوطه شرح داده شده است.
ضخامت طراحی یخ ناشی از یخ زدگی باران: در این بخش، روش تعیین ضخامت طراحی یخ ناشی از یخ زدگی باران بر اساس منطقه جغرافیایی، ارتفاع و شکل سطح مورد نظر بحث شده است.
ضریب ارتفاع: در این بخش، روش تعیین ضریب ارتفاع برای تأثیر افزایش ارتفاع سطح مورد نظر بر روی ضخامت طراحی یخ شرح داده شده است.
ضخامت اسمی یخ: در این بخش، روش تعيين ضخامت اسمي يخ ناشي از يخ زدگي جوي و يخ روي سقف ها و ساير اجزاي سطحي ساختمان ها با در نظر گرفتن عوامل مؤثّر مانند دمای هوا، سطح تابش خورشید، حالت جوّي، نوع و شکل سطح و … شرح داده شده است.
اثر باد بر سازه ها و اجزای پوشیده از یخ: در این بخش، روش تعيين بار باد بر روي سازه ها و اجزای پوشیده از یخ با در نظر گرفتن ضريب يخ زدگي و فصل دهم مبحث ششم شرح داده شده است.

فصل دهم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: بار باد این فصل شامل کلیات، فشار ناشی از باد بر ساختمان ها و سازه ها، فشار مبنای باد، روش محاسبه بار باد، ارتفاع مبنا، روش استاتیکی و بار باد بر روی سازه های مختلف است. در این فصل، ضوابط مربوط به تعيين بار ناشي از فشار جانبي و جابجايي عمودي و چرخشي ناشي از باد بر روي ساختمان ها و ساير سيستم هاي سازه اي بحث شده است.

فصل یازدهم مبحث 6 مقررات ملی ساختمان: در این بخش، هدف از تعیین بار زلزله برای طراحی و ساخت ساختمان ها و سازه ها بیان شده است.
حدود کاربرد: در این بخش، حدود کاربرد این فصل برای ساختمان ها و سازه های مختلف مشخص شده است.
ضوابط کلی: در این بخش، ضوابط کلی مربوط به تعیین خطر نسبی لرزه ای، ضریب اهمیت، روش تحلیل، ضوابط طراحی و ساخت و مستندات مورد نیاز بحث شده است.
ملاحظات معماری و پیکربندی سازه ای: در این بخش، ملاحظات معماری و پیکربندی سازه ای مربوط به تأثیر شکل و تقسیم فضای ساختمان، نوع و توزیع سیستم های حامل، نوع و توزیع جداره های پرکننده، نوع و توزیع تاسیسات و تجهیزات و نوع و توزیع عناصر غیر سازه ای بر رفتار لرزه ای ساختمان بحث شده است.
ملاحظات طراحی و ساخت ساختمان در پهنه های گسلی: در این بخش، ملاحظات طراحی و ساخت ساختمان در پهنه های گسلی مربوط به تأثیر حضور گسل های فعال در نزدیکی یا زیر ساختمان، روش های شناسایی گسل های فعال، روش های کنترل خطر گسل های فعال و روش های طراحی و ساخت در پهنه های گسلی بحث شده است.

پیوست های مبحث 6 مقررات ملی ساختمان :

پیوست الف: جدول اطلاعات مناطق لرزه ای این پیوست شامل جدول اطلاعات مناطق لرزه ای که در آن خطر نسبی لرزه ای هر منطقه به صورت چهار رده (کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) بیان شده است.

___________________________________________

ممکن است به این مطالب نیز علاقه مند باشید :

مبحث 7 مقررات ملی ساختمان (پی و پی سازی)

مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های با مصالح بنایی)

مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های بتن ارمه)

مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای ساختمان های فولادی و فلزی)


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید