مبحث 22 مقررات ملی ساختمان مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

  • صفحه اصلی
  • مبحث 22 مقررات ملی ساختمان مراقبت و نگهداری از ساختمان ها
مبحث 22 مقررات ملی ساختمان مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

مبحث 22 مقررات ملی ساختمان مراقبت و نگهداری از ساختمان ها

مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها، یکی از مباحثی است که به منظور تعیین حداقل الزاماتی است که در طول عمر مفید ساختمان برای نگهداری از آن جهت تأمین ایمنی، بهداشت، آسایش ساکنین، بهره دهی مناسب و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه، باید رعایت شوند1. این مبحث در سال 1392 به تصویب رسیده است.

بخش های مبحث 22 مقررات ملی ساختمان:

بخش الف: کلیات که شامل هدف، حوزه کاربرد، تعاریف و اصطلاحات، نظارت بر نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها است.
بخش ب: ضوابط عمومی که شامل بازدیدهای ادواری، گزارش‌های بازدید و رفع نواقص، دستورالعمل‌های عمومی نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها است.
بخش ج: ضوابط خصوصی که شامل دستورالعمل‌های خصوصی نگهداری و مراقبت از اجزاء و قطعات معماری، سازه، تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی ساختمان‌ها است.
بخش د: پیوست‌ها که شامل فرم‌های بازدید و گزارش‌دهی، جدول‌های فرآیندهای نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها است.

پیوست های مبحث 22 مقررات ملی ساختمان:

پیوست‌های مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، شامل فرم‌های بازدید و گزارش‌دهی، جدول‌های فرآیندهای نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها هستند. این پیوست‌ها به منظور راهنمایی مالکین، ساکنین، ناظرین و مجریان در انجام بازدیدهای ادواری و رفع نواقص ساختمان‌ها طراحی شده‌اند. این پیوست‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

پیوست الف: فرم بازدید و گزارش‌دهی اجزاء و قطعات معماری که شامل فرم‌های بازدید و گزارش‌دهی از بخش‌های معماری ساختمان مانند نما، پوشش سقف، درب و پنجره، کفپوش و دیوارپوش است.
پیوست ب: فرم بازدید و گزارش‌دهی اجزاء و قطعات سازه که شامل فرم‌های بازدید و گزارش‌دهی از بخش‌های سازه‌ای ساختمان مانند پی، دال، ستون، دیوار برشی، عرصه و نگهبان است.
پیوست ج: فرم بازدید و گزارش‌دهی اجزاء و قطعات تأسیسات برقی که شامل فرم‌های بازدید و گزارش‌دهی از بخش‌های تأسیسات برقی ساختمان مانند تابلو برق، کابل کشی، روشنایی، پریز، زنگ و آژیر است.
پیوست د: فرم بازدید و گزارش‌دهی اجزاء و قطعات تأسیسات مکانیکی که شامل فرم‌های بازدید و گزارش‌دهی از بخش‌های تأسیسات مکانیکی ساختمان مانند آب شیرین، آب فاضلاب، آب گرم، تاسیسات حرارتی، تاسیسات بادکش، تاسیسات تهویه مطبوع است.

___________________________________________
ممکن است به این مطالب نیز علاقه مند باشید:

مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان (عایق بندی و تنظیم صدا در ساختمان‌ها)
مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان (تاسیسات مکانیکی)
مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان (لوله کشی گاز طبیعی)
آموزش ثبت نام در سامانه سپامک (صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی)
دوره های آموزشی آزمون نظام مهندسی

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید