مبحث 21 مقررات ملی ساختمان پدافند غیرعامل

  • صفحه اصلی
  • مبحث 21 مقررات ملی ساختمان پدافند غیرعامل
مبحث 21 مقررات ملی ساختمان پدافند غیرعامل

مبحث 21 مقررات ملی ساختمان پدافند غیرعامل

مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، با عنوان پدافند غیرعامل، یکی از مباحثی است که به منظور تعیین حداقل ضوابط و مقررات جهت طرح و اجرای ساختمان‌ها در برابر اثرات ناشی از تهدیدات نظامی و پیامدهای انفجاری ناشی از تهدیدات طبیعی و صنعتی وضع شده‌اند1. این مبحث در سال 1391 به تصویب رسیده و در سال 1395 ویرایش دوم آن منتشر شده است.

بخش های مبحث 21 مقررات ملی ساختمان:

بخش الف: مقدمه که شامل هدف، حوزه کاربرد، تعاریف و اصطلاحات، نظارت بر طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌های پدافند غیرعامل است.
بخش ب: ضوابط عمومی که شامل دسته‌بندی ساختمان‌ها براساس درجه اهمیت، دسته‌بندی تهدیدات، دستورالعمل‌های عمومی طراحی، دستورالعمل‌های عمومی اجرای ساختمان‌های پدافند غیرعامل است.
بخش ج: ضوابط خصوصی که شامل دستورالعمل‌های خصوصی طراحی و اجرای ساختمان‌های پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات نظامی، دستورالعمل‌های خصوصی طراحی و اجرای ساختمان‌های پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات طبیعی و صنعتی است.
بخش د: پیوست‌ها که شامل روش‌های محاسبات، جدول‌ها، نقشه‌ها و الگو‌های مورد نیاز برای طراحی و اجرای ساختمان‌های پدافند غیرعامل است.

پیوست های مبحث 21 مقررات ملی ساختمان:

پیوست‌های مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، شامل روش‌های محاسبات، جدول‌ها، نقشه‌ها و الگو‌های مورد نیاز برای طراحی و اجرای ساختمان‌های پدافند غیرعامل هستند. این پیوست‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

پیوست الف: روش‌های محاسبات که شامل روش‌های تحلیل و طراحی سازه‌ها در برابر بارهای ناشی از انفجار، روش‌های تعیین خصوصیات مکانیکی مصالح و سیستم‌های سازه‌ای، روش‌های تعیین انهدام پیشرونده و روش‌های تعیین ضرایب اطمینان است.
پیوست ب: جدول‌ها که شامل جدول‌های دسته‌بندی ساختمان‌ها براساس درجه اهمیت، جدول‌های دسته‌بندی تهدیدات، جدول‌های خصوصیات مکانیکی مصالح و سیستم‌های سازه‌ای، جدول‌های ضرایب اطمینان و جدول‌های داده های انفجار است.
پیوست ج: نقشه‌ها که شامل نقشه‌های نمونه طراحی و اجرای ساختمان‌های پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات نظامی و پیامدهای انفجاری ناشی از تهدیدات طبیعی و صنعتی است.
پیوست د: الگو‌ها که شامل الگو‌های نمونه طراحی و اجرای ملاحظات معماری و محوطه، ملاحظات تأسیسات برقی و مکانیکی است.

_________________________________________________________

مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان (عایق بندی و تنظیم صدا در ساختمان‌ها)
مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان (تاسیسات مکانیکی)
مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان (لوله کشی گاز طبیعی)
آموزش ثبت نام در سامانه سپامک (صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی)
دوره های آموزشی آزمون نظام مهندسی

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید