مبحث 15 مقررات ملی ساختمان آسانسور ها و پلکان برقی

  • صفحه اصلی
  • مبحث 15 مقررات ملی ساختمان آسانسور ها و پلکان برقی
مبحث 15 مقررات ملی ساختمان آسانسور ها و پلکان برقی

مبحث 15 مقررات ملی ساختمان آسانسور ها و پلکان برقی

مبحث 15 مقررات ملی ساختمان مربوط به آسانسورها و پلکان برقی است که در 23 جلد منتشر شده است. این مبحث حداقل ضوابط لازم را برای جانمایی، طراحی، تأمین پیش نیازهای نصب، بهره برداری ایمن و بهینه از آسانسور، پلکان برقی و پیاده رو متحرک وضع می‌نماید.

بخش‌های مختلف این مبحث عبارتند از:

بخش اول: مقدمه و تعاریف
بخش دوم: ضوابط کلی
بخش سوم: ضوابط جانمایی و طراحی
بخش چهارم: ضوابط نصب و اجرا
بخش پنجم: ضوابط بهره برداری و نگهداری
بخش ششم: ضوابط بازرسی و کنترل

آخرین ویرایش این مبحث در سال 1401 منتشر شده است.

بخش های مبحث 15 مقررات ملی ساختمان:

بخش اول: مقدمه و تعاریف. در این بخش، هدف، محدوده، اصطلاحات و تعاریف مرتبط با آسانسورها و پلکان برقی آورده شده است.
بخش دوم: ضوابط کلی. در این بخش، ضوابط کلی مربوط به نوع، تعداد، ظرفیت، سرعت، محل نصب و اندازه آسانسورها و پلکان برقی بر اساس نوع ساختمان، تعداد طبقات و جمعیت ساکنین بیان شده است.
بخش سوم: ضوابط جانمایی و طراحی. در این بخش، ضوابط جانمایی و طراحی مربوط به قسمت های مختلف آسانسورها و پلکان برقی مانند کابین، درب ها، کنترل ها، تجهیزات الکترونیکی، سیستم های ایمنی و … توضیح داده شده است.
بخش چهارم: ضوابط نصب و اجرا. در این بخش، ضوابط نصب و اجرا مربوط به رعایت استانداردهای فنی، کنترل کیفیت، بازرسی و تست قبل و بعد از نصب آسانسورها و پلکان برقی مطرح شده است.
بخش پنجم: ضوابط بهره برداری و نگهداری. در این بخش، ضوابط بهره برداری و نگهداری مربوط به رعایت قوانین و مقررات حقوقی، تأمین شرایط رفاهی و امنیتی ساکنین و کاربران، تعمیرات دوره ای و عملکرد صحیح آسانسورها و پلکان برقی گفته شده است.
بخش ششم: ضوابط بازرسی و کنترل. در این بخش، ضوابط بازرسی و کنترل مربوط به نظام بازرسی فنی، صلاحیت بازرسان، گزارش ها و گواهینامه های لازم، رفع نقص ها و عدم صلاحیت ها و … اشاره شده است.

پیوست های مبحث 15 مقررات ملی ساختمان:

پیوست 1: اطلاعات و مدارک فنی آسانسور، پلکان برقی و پیاده رو متحرک. در این پیوست، فهرست اطلاعات و مدارک فنی لازم برای طراحی، نصب، بهره برداری و بازرسی آسانسورها و پلکان برقی و پیاده رو متحرک آورده شده است.
پیوست 2: جدول های ابعادی آسانسور. در این پیوست، جدول های ابعادی آسانسورهای مختلف بر اساس نوع، ظرفیت، سرعت و استانداردهای مرجع قید شده است.
پیوست 3: نقشه ها و اطلاعات تکمیلی. در این پیوست، نقشه ها و اطلاعات تکمیلی مربوط به جزئیات طراحی و علائم نقشه های آسانسورها و پلکان برقی و پیاده رو متحرک قرار داده شده است.
پیوست 4: واژه نامه فارسی به انگلیسی. در این پیوست، ترجمه انگلیسی برخی از اصطلاحات فنی مورد استفاده در مبحث 15 آورده شده است.

مبحث 15 مقررات ملی ساختمان یکی از مباحث مهم و کاربردی در زمینه طراحی، نصب، بهره برداری و نگهداری آسانسورها و پلکان برقی و پیاده رو متحرک است. این مبحث بر اساس استانداردهای بین المللی و تجربیات عملی در این حوزه تدوین شده است و به رعایت اصول ایمنی، بهداشتی، رفاهی و اقتصادی در ساختمان ها کمک می کند. این مبحث شامل 5 فصل و 4 پیوست است که در قسمت قبل به صورت خلاصه به آن ها اشاره شد. برای دانستن جزئیات بیشتر درباره این مبحث، می توانید به منابع زیر مراجعه کنید:

کتاب های مرجع در زمینه مبحث 15. شما می توانید با خواندن کتاب های مرجع در زمینه آسانسورها و پلکان برقی، با استانداردهای فنی، روش های طراحی، نصب، بهره برداری و نگهداری آن ها بیشتر آشنا شوید. برخی از این کتاب ها عبارتند از:

کتاب طراحي، نصب، بهره‌برداري و نگه‌داري آسانسور (جلدي) نويسنده: علي‌آكبر حقيقي
کتاب پلكان‌برقي (جلدي) نويسنده: علي‌آكبر حقيقي
کتاب Elevator Engineering (Second Edition) نويسنده: Ben Abbaspour

__________________________________________________

ممکن است به این مطالب نیز علاقه مند باشید:

مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای تاسیسات برقی)
مبحث 19 مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی انرژی)
مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان (تاسیسات مکانیکی)
آموزش ثبت نام در سامانه سپامک (صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی)
دوره های آموزشی آزمون نظام مهندسی

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید