مبحث 11 مقررات ملی ساختمان اجرای صنعتی ساختمان ها

  • صفحه اصلی
  • مبحث 11 مقررات ملی ساختمان اجرای صنعتی ساختمان ها
مبحث 11 مقررات ملی ساختمان اجرای صنعتی ساختمان ها

مبحث 11 مقررات ملی ساختمان اجرای صنعتی ساختمان ها

مبحث 11 مقررات ملی ساختمان مربوط به طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها است. این مبحث در سال 1400 ویرایش سوم خود را منتشر کرده است12 و هدف آن افزایش بهره وری و کیفیت در صنعت ساختمان با بکارگیری فن آوری های نوین است2. این مبحث شامل شش فصل و پنج پیوست است.

فصل های مبحث 11 مقررات ملی ساختمان:

فصل اول مبحث 11 مقررات ملی ساختمان: کلیات. در این فصل تعاریف، اهداف، حوزه کاربرد، مسئولیت ها، نظارت و بازرسی، تایید صلاحیت و مجوزهای لازم برای طرح و اجرای صنعتی ساختمان ها بیان شده است.

فصل دوم مبحث 11 مقررات ملی ساختمان: صنعتی سازی پروژه های ساختمانی غیرانبوه کوچک. در این فصل ضوابط و الزامات فنی و اجرایی برای پروژه های ساختمانی با تعداد واحد کمتر یا مساوی 10 واحد یا زیربنای کمتر یا مساوی 1000 متر مربع تعیین شده است.

فصل سوم: صنعتی سازی پروژه های ساختمانی غیرانبوه متوسط. در این فصل ضوابط و الزامات فنی و اجرایی برای پروژه های ساختمانی با تعداد واحد بین 11 تا 50 واحد یا زیربنای بین 1001 تا 5000 متر مربع تعیین شده است.

فصل چهارم مبحث 11 مقررات ملی ساختمان: صنعتی سازی پروژه های بزرگ ساختمانی. در این فصل ضوابط و الزامات فنی و اجرایی برای پروژه های ساختمانی با تعداد واحد بالاتر از 50 واحد یا زیربنای بالاتر از 5000 متر مربع تعیین شده است.

فصل پنجم مبحث 11 مقررات ملی ساختمان: ضوابط حمایت از محیط زیست. در این فصل رعایت استانداردهای ملی، بین المللی و قوانین جاری کشور در خصوص حفاظت از محیط زیست، کاهش تولید پسماند، بازآوری و دفع مناسب پسماند، کاربرد منابع تجدیدپذیر، بهینه سازی مصرف انرژی، کنترل صدا، لرزش، گرد و خاک، دود، بو و … در طول عملکرد پروژه های ساختمانی صنعتی الزام آور شده است.

فصل ششم مبحث 11 مقررات ملی ساختمان: الزامات فنی و اجرایی تعدادی از روش های ساخت صنعتی. در این فصل الزامات فنی و اجرایی برای چهار روش ساخت صنعتی شامل ساختمان های پیش ساخته بتنی، ساختمان های پیش ساخته فولادی، ساختمان های تونل دار و ساختمان های مدولار توضیح داده شده است.

پیوست های مبحث 11 مقررات ملی ساختمان:

پیوست اول: مفاهیم صنعتی سازی ساختمان. در این پیوست تعریف، اهداف، مزایا، معایب، موانع و راهکارهای صنعتی سازی ساختمان بررسی شده است.

پیوست دوم: برخی از مصادیق صنعتی سازی ساختمان. در این پیوست نمونه هایی از روش ها، تکنولوژی ها، محصولات و تجهیزات صنعتی ساختمان آورده شده است.

پیوست سوم: منافع حاصل از صنعتی سازی ساختمان. در این پیوست منافع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی صنعتی سازی ساختمان شرح داده شده است.

پیوست چهارم: چک لیست های ارزیابی. در این پیوست چک لیست های لازم برای ارزش گذاری و تشخیص درجه صنعتی سازی پروژه های ساختمانی طبق فصل های دو تا چهار قرار داده شده است.

پیوست پنجم: نمونه هایی از نحوه تعیین درجه صنعتی سازی ساختمان ها. در این پیوست نحوه کاربرد چک لیست های پیوست چهارم بر روی چند نمونه پروژه نشان داده شده است.

چرا صنعتی سازی ساختمان مهم است؟

صنعتی سازی ساختمان مهم است چون می تواند مزایای زیادی برای اقتصاد، محیط زیست، کیفیت و سرعت ساختمان ها داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

کاهش هزینه ها. صنعتی سازی ساختمان باعث می شود که مصالح، نیروی انسانی و ضایعات در کارگاه ساختمان کاهش یابد و در نتیجه هزینه های ساخت و ساز پایین تر شود. بر اساس برخی منابع، صنعتی سازی می تواند قیمت ساخت و ساز را حداقل 30 درصد کاهش دهد.
افزایش کیفیت. صنعتی سازی ساختمان با استفاده از فن آوری های نوین و استانداردهای بالا، موجب می شود که قطعات و مصالح ساختمان دارای کیفیت بالاتر باشند و عملکرد بهتری در برابر حوادث طبیعی، حرارت، صدا، دوام و غیره داشته باشند.
افزایش سرعت. صنعتی سازی ساختمان با تولید پیشرفته و مکانیزه قطعات و فرآیند نصب ساده، موجب می شود که زمان احداث پروژه های ساختمانی کوتاه تر شود و به این ترتیب بازده سرمایه گذاران بالاتر شود.
کاهش آلودگی. صنعتی سازی ساختمان با کاهش روش های سنتی و غیربومی ساخت و ساز، موجب می شود که آلودگی هوا، خاک، آب و صدا در محل پروژه و اطراف آن کم شود. همچنین صنعتی سازی با به کارگیری منابع تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی، موجب صرفه جوئ در منابع طبیعی و حفاظت از محيط زيست مي شود.

________________________________________________________

ممکن است به این مطالب نیز علاقه مند باشید:

مبحث 12 مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرای عملیات)
مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان (تاسیسات مکانیکی)
مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان (لوله کشی گاز طبیعی
)
مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان (صرفه جویی در مصرف انرژی)
مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان (طرح و اجرای تاسیسات برقی)

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید