قیرگونی سرویس بهداشتی

قیرگونی سرویس بهداشتی

قیرگونی سرویس بهداشتی

قیرگونی سرویس بهداشتی

چطور قیرگونی کنیم؟

 

 

نفوذ آب در مصالح و اجزای ساختمانی یکی از دغدغه‌های مهم در اجرای ساختمان است.

مهندس مجری و پیمانکار ساختمان همیشه باید دقت زیادی در کنترل و هدایت مسیر آب در تمام ساختمان داشته باشد ؛ یعنی اطراف لوله‌ها ، دیوار ها و کف‌های مورد نیاز حتما عایق و آب بند شوند تا آب به هر کجا که خواست نفوذ نکند . چون همانطور که می‌دانید آب سیال بوده و قدرت نفوذ زیادی دارد. به هر جزء ساختمان برسد، خوردگی ، نم دادن و مکشلات دیگر را ایجاد می‌کند.

هزینه قیرگونی

هزینه قیرگونی سرویس بهداشتی نیز مسئله‌ای است که باید آن را درنظر گرفت که واقعا این هزینه ارزش دارد و ساختمان را از خرابی‌های بعدی ایمن می‌کند.

قیمت قیرگونی براساس متراژ کف فضا و مقداری که روی دیوارها انجام می‌شود، محاسبه می‌گردد.

فضاهای مرطوب ساختمان‌ها شامل سرویس بهداشتی ، حمام ، آشپزخانه ، استخر و جکوزی ، تراس و بالکن و هر فضای دیگری که در آن شیر آب تعبیه شود، می‌باشد؛ چون ممکن است استفاده کنندگان از آب در آنجا استفاده کنند .همچنین واحد ساختمانی ممکن است مالکان متعددی در طول عمر خود داشته باشد، پس مالکی که در حال ساخت ساختمان با او قرارداد می‌بندیم و اظهار می‌کند از شیرآب در یک فضا مثلا بالکن استفاده نمی‌کند، عایق نکردن فضا را توجیه نمی‌کند.

پارامتر دیگری که در قیمت قیرگونی مؤثر است، تعداد لایه‌های قیر و گونی تشکیل دهنده عایق است. با توجه به اینکه 2 قشر قیر و یا 3 یا 4 قشر به کار رود و گونی هم مابین آن ها قرار می‌گیرد، قیمت متغیر خواهد بود.

نحوه اجرای قیرگونی

هنگام قیرگونی کردن کف و دیوارهای فضاهای مرطوب سیما کاری پشت آن بسیار مهم است تا سطح صاف و یکدستی روی بلوک و آجر را بگیرد و عایق را بپذیرد. در گوشه‌های دیوار ها  محل اتصال کف به دیوار نیز از ماهیچه سیمانی برای راحتی کار و اطمینان خاطر از آب بندی بهتر استفاده می‌شود.

قبل از ریختن قیر شیب بندی را به سمت کفشور ایجاد می‌کنیم تا آب در فضا ثابت نماند و هنگام استفاده به راحتی وارد لوله فاضلاب شود.

سپس تا ارتفاع مورد نظر در فضا قیرگونی را ادامه می‌دهیم . به طور مثال در حمام حدود 1/60 متر و در آشپزخانه و دستشویی 30-40  سانتیمتر کافی است. البته در قسمت‌هایی که شیر به دیوار متصل می‌شود، عایق را تا بالای شیر انجام دهید تا نشتی به دیوار و ... اتفاق نیفتد.

هنگام اجرای عایق نیز لوله ها را از آب پر کنید تا قیر داخل لوله نریزد و سوراخ شدن لوله و چسبیدن قیر به آن پیش نیاید.

در تصاویر زیر نجوه اجرای درست و غلط ارتفاع عایق، متناسب با کاربری و شیر آب مشخص شده‌است.

قیرگونی غلط قیرگونی درست

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید