قاب فولادی سبک

قاب فولادی سبک

قاب فولادی سبک

سیستم قاب فولادی سبک

سیستم قاب فولادی سبک (Lightweight Steel Framing) که به اختصار LSF خوانده می‌شود یکی از مصالح ساختمانی جدید است که در روش‌های ساختمان سازی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، که امروزه بسیار کاربرد پیدا کرده است. این روش ساختمان سازی نسبت به روش‌های دیگر مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را نام می‌بریم:

مزایای  استفاده از سازه‌ی‌ قاب سبک فولادی

  • استحکام بالا
  • مقاوم در برابر زلزله
  • سرعت بالا
  • دقت بالا
  • کیفیت بالا
  • کاهش وزن ساختمان
  • کاهش حجم پی‌ریزی
  • سطح مفید بیشتر
  • حذف جوشکاری

و بسیاری موارد دیگر.

ضوابط سازه LSF

طبق ضوابط مندرج در مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان، LSF به عنوان يك سیستم متشكل از مقاطع فولادي سرد نورد شده (Cold-Formed Steel) بوده كه اجزاء آن با اتصالات پيچي، پرچي يا جوشي به يكديگر متصل مي‌شوند.

کاربرد این ضوابط LSF

ضوابطی که در این بخش شرح می‌دهیم براي اجراي ساختمان به روش LSF به صورت طبقه‌اي يا ديوار ممتد (يكپارچه) مي‌باشد. مي‌توان از سيستم مهار جانبي همچون مهاربند تسمه‌اي، ديوار برشي فولادي، چوبي يا تخته‌هاي سيماني استفاده نمود. كاربرد قاب‌هاي سبك فولادي صرفاً به عنوان سيستم باربر ثقلي، حداكثر تا 5 طبقه يا 15متر ارتفاع مي‌باشد.

توجه داشته باشید که استفاده از سيستم LSF در كليه پهنه‌هاي لرزه‌خيزي كشور طبق استاندارد 2800 ايران مجاز بوده و تنها سيستم LSF با ديوار برشي از جنس تخته‌هاي گچي يا سيماني به عنوان مهار جانبي براي مناطق لرزه خيزي كم و متوسط مجاز مي‌باشد.

نقشه‌ها و مدارك فني سازه LSF

 هر ساختمان سبك فولادي سرد نورد شده لازم است داراي مجموعه‌اي از نقشه‌هاي محاسباتي، نقشه‌هاي كارگاهي، نقشه‌هاي نصب و مدارك مربوط به مشخصات فني خصوصي باشد. باتوجه به اهميت و پيچيدگي ساختمان ممكن است تعدادي از اين مدارك، مورد نياز نبوده و يا با هم ادغام گردند.

لازم است نقشه‌هاي محاسباتي به همراه مدارك مربوطه قبل از آغاز هرگونه عمليات اجرايي در محل اجراي پروژه آماده باشد.

نقشه‌هاي كارگاهي و نصب را مي‌توان به تناسب عمليات اجرايي تحويل ناظر نمود. ناظر پس از مطالعه از نظر كامل بودن اطلاعات اجرايي، آن را پس از تصويب مراجع ذيصلاح بايد به سازنده ابلاغ كند.

مشخصات فني، عمومي و خصوصي بايد حاوي كليه اطلاعات لازم براي اجراي پروژه با كيفيت مطلوب، معيارهاي رد و پذيرش قطعه و يا اطلاعات ابعادي، وزني و مهاربندي قطعه باشد. قسمتي از اين مشخصات ممكن است در حاشيه نقشه قيد شود يا به صورت دفترچه‌هاي مجزا به سازنده تحويل گردد.

 

با استفاده از سازه قاب فولادی سبک می‌توانیم از عزیزان‌مان در مقابل آسیبات ناشی از زلزله که با استفاده از مصالحی مانند سنگ، آجر، سیمان و... رخ می‌دهد محافظت کنیم.

 

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید