طرح توجیهی افزایش طبقات و کمیسیون ماده 5

  • صفحه اصلی
  • طرح توجیهی افزایش طبقات و کمیسیون ماده 5
طرح توجیهی افزایش طبقات و کمیسیون ماده 5

طرح توجیهی افزایش طبقات و کمیسیون ماده 5


طرح توجیهی افزایش طبقات:

طرح توجیهی افزایش طبقات یک گزارشی است که به بررسی امکان و تاثیرات افزایش تعداد طبقات یک ساختمان موجود یا در حال ساخت می پردازد. این طرح با هدف بهبود توجیه پذیری اقتصادی، بهره وری فضایی، کارایی انرژی و کاهش آلودگی هوا تهیه می شود. برای تهیه این طرح، لازم است که شرایط شهرسازی، ضوابط و مقررات، وضعیت حوزه پیرامونی، فرم خارجی بنا، نظام حمل و نقل و ترافیک، وضعیت سایه اندازی، تامین پارکینگ و اصول معماری طراحی را بررسی شود. همچنین باید دلایل توجیهی طرح پیشنهادی را ارائه داده و گزارش توجیهی لازم جهت استقرار حجم پیشنهادی و اصول معماری طراحی تدوین شود.

این طرح باید در کمیسیون ماده 5 شهرداری تصویب شود. کمیسیون ماده 5 شهرداری یک نهاد شهرسازی است که وظیفه بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها را دارد. این کمیسیون در هر استان یا فرمانداری کل تشکیل می شود و از نمایندگان دستگاه های مختلف دولتی و شهرداری تشکیل می شود. رئیس کمیسیون استاندار یا فرماندار کل است و دبیر آن شهردار یا نماینده او است البته تهران از این قضیه مستثنی است. در تهران ریاست کمسیون ماده 5 بر عهده شهردار می باشد و به همین دلیل است که در تهران کمسیون ماده 5 با نام شهرداری شناخته می شود.

کمیسینون ماده 5 شهرداری:

کمیسیون ماده 5 شهرداری یک نهاد شهرسازی است که وظیفه بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آن ها را دارد. این کمیسیون در هر استان یا فرمانداری کل تشکیل می شود و از نمایندگان دستگاه های مختلف دولتی و شهرداری و شورای شهر تشکیل می شود. رئیس کمیسیون استاندار یا فرماندار کل است و دبیر آن شهردار یا نماینده او است. در شهر تهران، کمیسیون ماده 5 شهرداری از نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران تشکیل می شود.

کمسینون ماده 5 شهرداری نقش مهم و حساسی در رشد و توسعه پایدار شهر ها دارد. این کمیسینون با بررسیدگان فني طروح تفصيلي، با رعایت قوانین و مقراتات شورای عالي شهروزي و معماري ايران، با رأي چهار عضو از اعضاء كميسيون، طروح را تصويب يا رد كرده يا به صورت كاملاً يا جزئي به دستگاه، تغييرات يا اصلاحات لازم را پيشنهاد مي كند. بدين ترتيب، كميسيون ماده 5 شورای عالی شهرسازی در سطح استان يك نقش كلیدی در بهبود كيفيت فضای سبز، حفاظت از منابع طبيعی، كاهش آلودگي هوا، افزايش امنيت شهری و ارتقاء سطح زندگي شهروندان دارد.

اعضا کمیسیون ماده 5:

کمیسیون ماده 5 به ریاست استاندار و یا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری می باشد و دبیر کمیسیون ماده 5 رئیس کل راه و شهرسازی استان است تعدادی دیگر از اعضا این کمسیون که دارای حق رای میباشند شامل: ریاست سازمان جهاد کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهردار و مدیر کل سازمان میراث فرهنگی میباشد.
تعدادی دیگر نیز از اعضای این کمیسیون وجود دارند که دارای حق رای نمیباشند این اعضا شامل: رئیس شورای اسلامی شهر، مدیر کل دفتر فنی استانداری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست، مهندسین مشاور تهیه کننده طرح اداره کل راه و شهرسازی استان و ریاست شرکت آب و فاظلاب می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در باره کمسینون ماده 5 شهرداری و طرح توجیهی افزایش طبقات با شماره 09202202092 تماس حاصل فرمایید

طرح تفصیلی شهری:

طرح تفصیلی شهری یک نوع طرح شهرسازی است که بر اساس ضوابط و معیارهای طرح جامع شهری، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر را مشخص می کند. این طرح شامل موارد زیر است:

موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از کاربری های مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری، فرهنگی، ورزشی و غیره.
وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، اعم از خیابان ها، بزرگراه ها، پل ها، تقاطع ها، پارکینگ ها، اتوبوس رانی ها و غیره.
میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اعم از بلوک ها، محلات، مناطق و نواحی.
اولویت های مربوط به مناطق بهسازی، نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری، اعم از فقر، بیکاری، آلودگی، تنگنای فضای سبز و غیره.
موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری، اعم از پارک ها، فضای سبز، میدان ها، باغات، درختان، آبنماها، نمایشگاه ها، موزه ها، کتابخانه ها، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و غیره.
نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی.
طرح تفصیلی شهری چندین منفعت برای شهروندان و مدیران شهر دارد. برخی از این منافع عبارتند از:

رشد و توسعه پایدار شهر با رعایت اصول حفاظت از منابع طبیعی و کاهش آثار منفی بر محیط زیست.
بهبود کارآمدی و کارایی فضای شهر با استفاده بهینه از زمین های شهر.
بهبود کيفيت زندگي شهروندان با فراهم کردن امکانات لازم برای سلامت، آموزش، فرهنگ، تفريح و ايجاد حس تعلق به شهر.
کنترل و نظارت بر فعاليت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
ساختماني در شهرو جلوگيري از ساماندهي نامناسب و تغيير كاربري غير قانوني.

اعتراض به مصوبات کمیسیون ماده 5:

اعتراض به مصوبات کمیسیون ماده ۵ یک حق قانونی است که برای افرادی که مصدوم از تصمیمات این کمیسیون هستند، فراهم شده است. برای اعتراض به مصوبات کمیسیون ماده ۵، باید رعایت موارد زیر را داشته باشید:

اعتراض باید در محل تصویب طرح تفصیلی شهری یا تغییرات آن، یعنی در کمیسیون ماده ۵ استان یا فرمانداری کل انجام شود.
اعتراض باید در مهلت قانونی، یعنی ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ مصوبه به شهرداری، ارائه شود.
اعتراض باید به صورت کتبی باشد و حاوی مشخصات و اقامتگاه درخواست کننده، مشخصات مصوبه مورد اعتراض، حکم شرعی یا ماده قانونی که ادعای مغایرت مصوبه با آن شده، دلایل و جهات اعتراض و امضاء یا اثر انگشت درخواست کننده باشد.
اعتراض باید به دلایل قانونی و شرعی باشد و نه به دلایل شخصی یا منفعت جویانه.
اعتراض باید به همراه مستندات و شواهد لازم تقدیم کمیسیون شود.
کمیسیون ماده ۵ باید ظرف سه روز پس از دريافت درخواست، نسبت به رسيدگي و صدور رأي خود عمل نماید. در صورت عدم رضایت از رأي كميسيون، درخواست كننده میتواند ظرف پانزده روز پس از تاريخ صدور رأي كميسيون، به ديوان عدالت اداري تقاضاي رسيدگي كند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید