طراحی پلان اداری

طراحی پلان اداری

طراحی پلان اداری

طراحی ساختمان اداری

در طراحی فضاهای اداری توجه به کاربرد بسیار حائز اهمیت است و بین المان‌های دیگر رتبه اول را دارد. پس همیشه توجه کنید طراحی واحد اداری را طوری انجام دهید که از لحاظ کاربری امتیاز بالایی داشته باشد. در کنار کاربرد، آسایش کارکنان هم اهمیت بالایی دارد، زیرا میزان زیادی از کارایی کارمندان یک واحد اداری به محیطی که در آن مشغول به کار هستند، مربوط است.

طراحی داخلی فضای اداری

به تعداد افراد مختلف سلیقه‌های متفاوتی در طراحی دکوراسیون داخلی فضای اداری وجود دارد. به همین دلیل بهتر است طراحی داخلی اداری طوری انجام شود که در آینده بتوان آن را تغییر داد. طراحی داخلی یک فضای اداری رابطه مستقیمی با کاربری آن دارد.

نور در فضای اداری

در طراحی معماری مسئله نوررسانی به همه‌ی بخش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. نور در طراحی اداری هم مانند دیگر فضاها اهمیت دارد، زیرا در روحیه کارکنان تاثیر گذار است. برای این که بتوانید نور را به تمام فضاها برسانید پنجره‌ها را طوری طراحی کنید که حداکثر میزان نورطبیعی را به داخل فضاها بکشاند. همچنین در هنگام پارتیشن بندی فضا توجه کنید که پارتیشن‌ها در جایی قرار نگیرند که باعث شوند نور طبیعی به یک میزان بین فضاها تقسیم شود.

صدا در فضای اداری

حتما برای‌تان پیش آمده است که هنگام انجام کاری صدایی مزاحم تمرکز شما را به هم بزند، در محیط‌های اداری این مسئله بسیار حائز اهمیت است. زیرا افراد در این محیط‌ها مشغول انجام کارهای مهمی هستند و وجود صداهای مزاحم ممکن است باعث ایجاد خطاهای بزرگ و غیر قابل جبرانی شود.

این صداهایی مزاحم به دو دسته تقسیم می‌شوند: صداهایی که از محیط بیرون شنیده می‌شوند و صداهایی که در فضای درونی واحد اداری بین اتاق‌ها جا به جا می‌شود.

برای صداهایی که از بیرون می‌آیند می‌توان دو راه حل در نظر گرفت یکی این که در ابتدا هنگام طراحی پلان ادرای دفاتر و اتاق‌های مهم را در جهتی قرار دهید که مخالف خیابان و محیط پر صدا باشد. در مرحله دوم می‌توانید از پنجره‌های دوجداره و دیوارهای عایق صوت استفاده کنید.

امروزه در پلان‌ اداری برای جداسازی فضاها و اتاق‌ها به جای دیوارهای بلند که گاهی هم به سقف می‌رسند از پارتیشن استفاده می‌‌شود این مسئله مزایا و معایبی هم دارد، یکی از عیب‌های آن منتقل شدن صدا بین فضاها می‌باشد. یکی از راه حل‌های این مشکل نحوه‌ی چیدمان افراد در این اتاق‌ها است. باید توجه داشته باشید که افرادی که صدای زیادی دارند مانند کارمندانی که دائم با تلفن صحبت می‌کنند در کنار کارمندانی که به سکوت و تمرکز بالا احتیاج دارند، قرار نگیرند.

در دنیای امروز طراحی فضاهای اداری اهمیت بسیار زیادی دارد، چون برخلاف ساختمان‌های مسکونی فضاهای اداری ممکن است سالانه یا گاهی سالی چند بار دچار تغییر شوند. این تغییرات ممکن است در چیدمان فضا، کاربری فضا، طراحی داخلی و بسیاری از المان‌های دیگر باشد.

 

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید