طراحی و ساخت سوله

طراحی و ساخت سوله

طراحی و ساخت سوله

ر طراحی سوله، ابتدا باید مقدار بارهای وارده بر ساختمان اسکلت فلزی شامل بار باد و برف، بارهای ناشی از زلزله، بار جرثقیل و بار مرده و دیگر بارها را محاسبه کرد. سپس باید سایت پلان را با مقیاس دقیق طراحی کرد و نرم‌افزارهای مخصوص و کاربردی را برای طراحی سوله به کار برد. در طراحی سوله، کلیه الزامات قانونی و قوانین نظام مهندسی باید رعایت شود و به همین علت این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از طراحی سوله، مراحل اجرای فنداسیون سوله، مونتاژ سوله، سوله سازی و جوش کاری، رنگ آمیزی سوله، نصب سوله و سایر مراحل بعد از طراحی سوله انجام می‌شود.

در طراحی سوله، بارهای مختلفی بر ساختمان اسکلت فلزی وارد می‌شوند که باید در طراحی سوله محاسبه شوند. این بارها شامل بار باد و برف، بارهای ناشی از زلزله، بار جرثقیل و بار مرده و دیگر بارها هستند. بار مرده باری است که به خاطر وزن اجزای سوله پس از ساخت ایجاد می‌شود و در مرحله طراحی سوله باید لحاظ شود. بار باد نیز بر اساس سرعت باد و شکل سوله محاسبه می‌شود. بار زلزله نیز بر اساس ضریب زلزله و محل ساخت سوله محاسبه می‌شود. بار جرثقیل نیز بر اساس وزن جرثقیل و بار مفید آن محاسبه می‌شود. در طراحی سوله، کلیه الزامات قانونی و قوانین نظام مهندسی باید رعایت شود.پس از طراحی سوله، مراحل اجرای فنداسیون سوله، مونتاژ سوله، سوله سازی و جوش کاری، رنگ آمیزی سوله، نصب سوله و سایر مراحل بعد از طراحی سوله انجام می‌شود.

با سلام. فونداسیون سوله یک پلت فرم سطح و پایداری را فراهم می کند که سوله بر روی آن ساخته می شود. این قسمت با زمین تماس مستقیم دارد و سنگینی وزن سازه به آن تحمیل می شود. به همین دلیل فونداسیون یکی از ارکان اصلی در سوله سازی می باشد. پیش نیاز ساخت فونداسیون سوله، ناهمواری های زمین سوله باید برطرف شده و زمین برای ساخت یک سوله سنگین وزن مهیا شود. اگر سوله در زمین نامناسب و ناهموار ساخته شود علاوه بر صرف زمان و هزینه بالا از کیفیت و مقاومت نهایی سازه نیز کاسته می شود

قبل از نصب سوله باید قطعات سوله در کارخانه سازنده سوله ساخته و مونتاژ شوند. به علت حساسیت اجرا و حجیم بودن قطعات، ساخت استراکچر فلزی سوله در کارخانه سازنده سوله صورت می‌گیرد. بر اساس نقشه‌های شاپ ورق‌های برشکاری کاری شده و به قسمت مونتاژ کارخانه حمل می شود. فیکسچر نوعی شاسی است که در دو نوع تیر و ستون ساخته می شود. در قسمت مونتاژ به کمک فیکسچر می‌توان تمام قطعات تیر یا ستون را شبیه به هم مونتاژ کرد. به لحاظ اهمیتی که مرحله مونتاژ دارد باید همواره این مرحله توسط واحد کنترل کیفیت و تکنسین واحد سوله‌سازی تحت نظارت باشد.

سوله ها از اجزا و اعضای مختلفی تشکیل شده اند که در مهندسی سازه به اعضای خطی، صفحه ای و حجمی تقسیم می شوند. اعضای خطی مانند ستون ها و رفتر ها و اعضای صفحه ای مانند ورق های پوشش سقف می باشند. بیش از 60 درصد هزینه های ساخت سوله ناشی از مقدار فولادی است که برای ساخت اسکلت سوله بکار میرود. بلند بودن دهانه ها در سوله ها باعث می شود تا ابعاد تیرها و ستون ها بزرگ تر از پروفیل های موجود در بازار باشند. برای ساخت تیرها و ستون ها، ابتدا با توجه به مقاطع مورد نیاز، ورق ها برش داده می شوند و سپس به هم جوش می شوند تا تیر یا ستون مورد نظر آماده شود. سپس ستون ها را از پایین به صفحه ستون و از بالا به رفتر (به صورت اتصال فلنجی) متصل می کنند. برای ساخت تیرهای شیب دار سوله، اصطلاحاً رفتر (Rafter) می گویند. پرلین ها، تیرهای فرعی سقف سوله هستند که در راستای طول سوله و در فواصل مشخص از یکدیگر بین قاب های اصلی قرار می گیرند. کار اصلی پرلین ها، تحمل وزن پوشش سقف سوله است. برای اتصال پرلین ها به رفتر قاب های اصلی از پیچ و نبشی های اتصال دهنده استفاده می شود. بادبند بدنه، وظیفه انتقال نیرو از سقف و ستون به فونداسیون و زمین را بر عهده دارد.

سوله ها به اجزا و اعضای مختلفی تقسیم می شوند که در مهندسی سازه به اعضای خطی، صفحه ای و حجمی تقسیم می شوند. اعضای خطی مانند ستون ها و رفتر ها و اعضای صفحه ای مانند ورق های پوشش سقف می باشند. انواع سوله شامل سوله های خرپایی، سوله های تیر ورقی، سوله های UBM و سوله های قوسی می باشند.

سوله های خرپایی: این سوله ها دارای ستون هایی هستند که به صورت مستقیم بر روی فونداسیون قرار می گیرند. این سوله ها به دلیل ساختار سبک و استفاده از مواد کم وزن، برای کاربردهایی مانند انبارهای کشاورزی، پارکینگ ها و سالن های ورزشی مناسب هستند.

سوله های خرپایی دارای مزایایی مانند استحکام و دوام بالا، قابلیت تطبیق پذیری با اندازه ها و شکل های مختلف، ظاهری مدرن و منحصر به فرد، و قیمت مناسب تر نسبت به سایر مصالح ساختمانی هستند². با این حال، ساخت سوله های خرپایی نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد و هزینه ساخت و ساز آنها نسبت به روش های دیگر بیشتر است.

سوله های تیر ورقی: این سوله ها دارای ستون هایی هستند که به صورت مستقیم بر روی فونداسیون قرار نمی گیرند. در این سوله ها، تیرها و ستون ها از قطعات ورقی ساخته می شوند. این سوله ها برای کاربردهایی مانند کارخانه ها، انبارها و سالن های ورزشی مناسب هستند.

سوله های UBM : این سوله ها دارای ستون هایی هستند که به صورت مستقیم بر روی فونداسیون قرار می گیرند. در این سوله ها، تیرها و ستون ها از قطعات UBM ساخته می شوند. این سوله ها برای کاربردهایی مانند کارخانه ها، انبارها و سالن های ورزشی مناسب هستند.

سوله های قوسی : این سوله ها دارای ستون هایی هستند که به صورت مستقیم بر روی فونداسیون قرار می گیرند. در این سوله ها، تیرها و ستون ها از قطعات قوسی ساخته می شوند. این سوله ها برای کاربردهایی مانند سالن های ورزشی، سالن های نمایشگاهی و سالن های کنفرانس مناسب هستند. 




لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید