طراح سازه یا محاسب

طراح سازه یا محاسب

طراح سازه یا محاسب

طراح سازه تلفن مشاره رایگان 09122116304

 

مهندس طراح سازه یا مهندس محاسب به شخصی اطلاق میگردد که در رشته عمران تحصیل کرده و وظیفه تحلیل ، طراحی ، مدل سازی ، برنامه‌ریزی و پژوهش درباره اجزاء و سیستم‌های سازه‌ای یا اسکلت را مورد بررسی و عهده دار میشود .

پس بنابراین هوش و ذکاوت و تجربه در طراحی سازه بسیار مورد اهمیت است . زیرا با تحلیل قوی منجر به طراحی سازه ای بهینه و مهندسی میرسید و با تجربه ی کافی مهندس محاسب با خیال راحت پروژه تان را شروع میکنید .

موارد که یک طراح سازه باید در طراحی سازه در نظر بگیرد :

مقاومت سازه در مقابل بارهای وارد بر سازه شامل  : بارهای زنده ، بار باد ، برف ، انسان ، اشیا و بار مرده و بار زمین لرزه و… است که با طراحی سیستم باربر و محاسبه و کنترل مقاومت کافی اعضای سازه در برابر این بارها است.

و کارایی سازه : سازه باید فاقد مواردی مانند تغییر شکل‌های خارج از اندازه مجاز آیین نامه و لرزش باشد. این موضوعات کاربری سازه  را با مشکل زا روبرو میکنند و مشکلات جدی مانند ترک خوردن دیوارها و نازک کاری‌ها می‌شون که کاربران آن را با ناراحتی و ترس روبرو میکنند .

طراحی سازه عموما با نرم افزار شکل میگیرد .

در ایران اکثر مهندس ها با نرم افزار ایتبس (Etabs  ) سازه را مدل سازی و تحلیل و طراحی محاسبات سازه ای میکنند

  Extended 3D analysis of Building Systems ایتبس ( ETABS   ) : تحلیل سه بعدی تعمیم یافته سیستم‌های ساختمانی

نرم افزار ایتبس ، از محبوبیت بسیار بالایی نزد دانشجویان و مهندسان عمران – طراح سازه برخوردار است . نرم افزار ایتبس به دلیل قدرت خوب و بالای تحلیل سازه ها در سازمان نظام مهندسی مورد قبول میباشد و اکثر مهندس ها در این بستر محاسبات سازه را انجام میدهند .

ایتبس در بخش‌های مختلف مهندسی سازه نظیر تحلیل استاتیک و دینامیک (لرزه‌ای)، تعیین ظرفیت باربری، ترسیم پلان‌ها و نماهای جانبی، تحلیل دیوار برشی و قاب خمشی و به طور کلی، تمام جنبه‌های مختلف مربوط به مدل‌سازی، تحلیل و طراحی سازه های فولادی و سازه های بتن آرمه کاربرد دارد

 نرم افزار ETABS پر کاربرد در رشته های مرتبط سازه است که جهت تحلیل و طراحی سازه های ساختمان به کار می رود. اهمیت و ضرورت یادگیری این نرم افزار از این رو بالا است که امروزه زمان و دقت، آیتم بسیار مهمی در زندگی محسوب می شود و امکان طراحی سازه ها به صورت دستی برای سازه های کوچک بسیار زمان بر بوده که همین امر برای سازه های بلند مرتبه تقریبا ناممکن می شود. هدف از این فرادرس تدریس این نرم افزار، آشنایی کاربران و مهندسین با نقشه های فاز ۲ معماری و تبدیل این نقشه ها با استفاده از تحلیل ها و طراحی ها به نقشه های فاز ۲ سازه ای و تحویل به کارفرما جهت شروع پروژه ساخت است

اهمیت پیدا کردن مهندس طراح سازه خوب و با تجربه

شروع به کار مهندس سزه پس از تایید نقشه های فاز1 معماری میباشد . مهندس سازه بر اساس طراحی مهندس معمار و ستون گذاری های معماری شروع به مدل سازی سازه و طراحی سازه میکند . در صورتیکه طراح سازه در مدل سازی با سازه سنگین و یا مشکل در ستون گذاری ها برخورد کنن با مهندس طراحی معمار ارتباط بر قرار میکند تا بتواند با همفکری معمار سازه را به نتبجه برساند . مثلا شاید نحوه ستون گذاری مهندس معمار به این استدلال بوده که ابعاد بزرگتر ستون و یا جابجا کردن ستون میتواند موجب حذف تعدادی از پارکینگ ها شود . میدانید که در این اواخر شهرداری هزینه های هنگفتی برای کسری پارکینگ و یا حذف پارکینگ اتخاذ میکند . مثلا برای کسری یک پارکینگ اداری حدود 400 تا 500 میلیون از مالک در هنگام اخذ پایان کار دریافت میکند . پس جریمه کسری پارکینگ انقدر بالاست که مهندس معمار و طراح سازه باید این موارد یا در طراحی یک ساختمان بدانند تا به نفع  مالکان و کارفرمایان طراحی نمایند .

پس از اسن موضوعات میتوان پی برد که اهمیت پیا کردن یک کهمس طراح معمار زبده و یک مهندس طراح سازه چقدر میتواند در هزینه ساخت ساختمان کمک نماید و یک طراح آماتور چقدر میتواند به ضرر یک کارفرما باشد .

مالکان و کارفرمایان باید داستان هر ارزانی بی علت نیست را همیشه مد نظر داشته باشند .

گاها دیده میشود بعضی از مالکان پس از اخذ پروانه تخریب نوسازی هنگام شروع نقشه را که به پیمانکار سازه میدهند پیماننکار او را متوجه سنگینی سازه ی ساختمان میکند . و به او میفهماند که این وزن سازه چقدر در هزینه به ضرر اوست.

مالک با هماهنگی ناظر به این نتیجه میرسد که میتواند نقشه های معماری و شازه را نزد یک مهندس طراحی سازه ی دیگر ببرد . و له نتیجه برسد که ایا این طراحی میتواند بهینه تر ششود یا خیر .

پس قبل از اینکه با همچین مشکلاتی که هم در اینده هزینه بیشتریی میطلبد و وقت بیستری هم تلف میکند بف فکر پیدا کردن تلفن طرااح سازه قوی باشید .

مطمئن باشید طراحی سازه باهوش و مجرب بسیار در هزینه های اسکلت و سازه ی شما به شما کمک میکند و هزینه های شما را کاهش میدهد .

مثلا یک طراحی محاسب سازه ی خوب و با تجربه میداند که بعضی از المان های سازه اگر به صورت تیپ طراحی شود در پیدا کردن ان اجناس و خرید آن ها بسیار لطف بزرگی به کارفرما میکند و همینطور به پیمانکار .

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید