ضوابط سرایداری

ضوابط سرایداری

ضوابط سرایداری

ضوابط سرایداری

واحد سرایداری

امروزه باتوجه به کمبود زمین و بالارفتن قیمت آن، تعداد واحدهای یک ساختمان زیاد شده و همچنین بلندمرتبه سازی بسیار رواج پیدا کرده است. با این تفاسیر اکثر ساختمان‌ها نیاز به واحد سرایداری دارند. احداث واحد سرایداری به صورت یک اتاق مستقل، سوییت و... در آپارتمان‌ها، برج‌ها، مجتمع‌های مسکونی و... تا حدذی مورد اهمیت است که در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان به این مسئله پرداخته شده است.

وظیفه سرایدار چیست؟

 براساس تعاریف موجود در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان سرایدار وظیفه‌ی نگهداري و حفاظت عمومی از ساختمان را بر عهده دارد.

از جمله وظایف سرایدرای می‌توان به نگهبانی، نظافت، آب‌یاری باغچه‌ها، برف روبی در فصل زمستان، جمع صآوری کیسه‌های زباله واحدهای ساختمانی، مراقبت از آسانسور، تأسیسات ساختمان و... اشاره کرد.

سرایداری جزء مشاعات ساختمان است؟

بر اساس مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان سرایداری یکی از فضاهای مشاعات ساختمان محسوب می‌شود.

ضوابط طراحی سرایداری

براساس مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان سرایداری باید داراي ورودي جداگانه و مستقل از واحدهاي تصرف دیگر در ساختمان باشد، به طوری‌ که رفت و آمد سرایدار، مزاحمتی براي سایر ساکنین ساختمان ایجاد نکند.

 فضاي سرایداري تابع مقررات فضاهاي تصرف‌هاي مسکونی است.

در ساختمان‌هاي گروه‌هاي 6، 7 و 8 با بیش از 10 واحد تصرف، پیش‌بینی حداقل یک فضاي اقامت سرایدار الزامی است.

فضاي اقامت سرایدار باید به فضاي بهداشتی در قسمت‌هاي مشاع ساختمان دسترسی داشته باشد.

شاید این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که چرا سرایدار یک ساختمان باید در یک واحد سرایداری در خود ساختمان اقامت داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل استقرار سرایدار در ساختمان این است که سرایدار وظیفه‌ی نظافت و نگهدرای ساختمان را برعهده دارد و ممکن است در طول شب هم به وجود او نیاز باشد، برای مثال ممکن است برای آسانسور یک ساختمان مسئله‌ای پیش بیاید و شخصی در آسانسور محبوث شود؛ در این موارد بهتر است سرایدار ساختمان در دسترس باشد.

وظایف سرایدار

بهتر است تمام ساکنین یک ساختمان به طور مستقیم با سرایدار در ارتباط نباشند تا مشکلی در نظم ساختمان و کارهای محوله‌ی ساختمان به سرایدار، به وجود نیاید. این وظیفه معمولاً بر عهده‌ی مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان با سرایدار قرارداد می‌‎بندد، این قرارداد معمولاً شامل قرارداد اجاره واحد سرایداری و مقابل وظایف سرایدار است.

توجه داشته باشید که هم سرایدار و هم ساکنین ساختمان باید با وظایف سرایدار آشنایی کافی داشته باشند تا حقی از دو طرف زایل نگردد، بهتر است تمام وظایف محوله به سرایدار به صورت مکتوب در قرارداد درج شود. حتماً در انتخاب سرایدار دقت کافی را داشته باشید و سابقه‌ی شخص و داشتن عدم سوء پیشینه وی را بررسی نمایید. همچنین اگر سرایدار وظایف خود را با دقت بالا و به خوبی انجام دهد باعث می‌شود دو طرف قرارداد خود را تمدید کنند و با خیالی آسوده این کار را انجام دهند.

 

 


 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید