ضوابط انباری

ضوابط انباری

ضوابط انباری

انباری مسکونی

در زمان‌های گذشته خانه‌ها دارای حیاط و زیرزمین بودند، به همین دلیل شاید نیاز به انباری آنقدرها هم حس نمی‌شد؛ اما امروزه باتوجه به افزایش قیمت خانه و کمبود زمین برای ساخت مسکن، افرادی که به دنبال خرید یا اجاره خانه هستند داشتن فضاهایی مانند پارکینگ و انباری را در کنار خانه‌ی مورد نظرشان الزامی می‌دانند.

زیرا توان افراد به آپارتمان‌های متراژ پایین تقلیل یافته است، چنین فضاهایی نیاز به انباری در داخل یا خارج از فضای خانه را افزایش می‌دهد. هرچند متراژ خانه هرچقدر هم بالا باشد، وجود انباری جزء ملزومات یک ساختمان است.

علاوه بر موارد گفته شده، همیشه در هر خانه میزانی وسایل وجود دارد که در تمام طول سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این وسایل نیازمند فضایی هستند تا بتوان آن‌ها را در آن‌ مکان قرار داد تا فقط در مواقع لزوم بیرون آورده و استفاده شوند، این‌جاست که انباری به داد شما می‌رسد.

 

ضوابط انباری

طبق بند 4-5-11 مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان در مورد انباری و ضوابط طراحی انباری مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

حداقل ارتفاع در فضاهاي انباري که براي مدت طولانی در آن‌ها توقف نمی‌شود، 10/2 متر است.

در صورتی‌که تدابیري براي تهویه‌ی فضاي انباري که براي مدت طولانی در آن‌ها توقف نمی‌شود، پیش‌بینی نشده باشد، برروي سطح در، باید شیارهایی جهت ورود و خروج هوا تعبیه گردد.

 در صورت حضور بلندمدت افراد در انباري‌هاي تخصصی یا حرفه‌اي و یا استفاده از آن به عنوان فضاي اقامت یا اشتغال برخی افراد، باید مقررات مربوط به همان نوع فضاها در خصوص اندازه‌ها، ارتفاع، تهویه و نورگیري الزامی و... رعایت گردد.

رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در خصوص حفاظت انبارها در برابر آتش الزامی است.

در صورتی که انبار براي نگهداري کالاها و تجهیزات ساختمانی در حین اجرا استفاده شود، رعایت مبحث دوازدهم مقررات ملّی ساختمان الزامی است.

 

انواع انباری

انباری‌ها براساس کاربرد این که چه چیزی در آن‌ها قرار داده می‌شود و مکان قرارگیری نام‌های مختلفی دارند که هر کدام ضوابط طراحی انباری مخصوص به خودشان را دارند. انباری ساختمان‌های مسکونی ممکن است در داخل واحد مسکونی، طبقه همکف، زیرزمین یا حتی پشت بام یک ساختمان ساخته شوند. هر کدام از این حالت‌ها ضوابط ساختمانی مربوط به خود را دارند و بسته به موقعیت و اندازه ساختمان انتخاب می‌شوند.

 

 

مهندسان شهر

 

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید