روش محاسبه حق بیمه پروانه ساختمانی 1402

روش محاسبه حق بیمه پروانه ساختمانی 1402

روش محاسبه حق بیمه پروانه ساختمانی 1402

بیمه پروانه ساختمانی تعیین شد ۱۴۰۲/۰۷/۱۲


برای مشاهده قانون جدید اینجا کلیک کنید.

نحوه محاسبه عوارض حق بیمه پروانه ساختمانی سال 1402

این هنوز سوال خیلی از سازندگان میباشد ؟ که چرا حق بیمه پروانه ساختمان ؟

چرا فرمول اخذ حق بیمه ساختمانی تغیییر میکند ؟

پس حق بیمه کارگران که پرداخت میشود چیست ؟

آیا این حق بیمه پروانه ساختمان را بیمه میکند ؟

پس بیمه حوادث و ناظرین و کیفیت ساخت و ... کجای کار است ؟


قانون حق بیمه کارگری ساختمان را در مجلس شورای اسلامی از مبنای عوارض شهرداری به متراژ زیربنای ساخت‌وساز تغییر دادند و با این تغییر، سهم پرداختی روستاییان و مناطق کم برخوردار به‌عنوان بیمه کارگر ساختمانی 15 برابر گذشته شده و بسازبفروش‌ها از قانون جدید کاملاً منتفع شدند، اما ماجرا چیست و چگونه این قانون علیه کم برخوردارها و به سود برخوردارها شد؟

ساخت‌وساز و نیروی کار مکمل هم هستند،عدم  ساخت‌وساز ، کار ایجاد نمی‌شود و نیروی کار تامین نشود پای ساختمان خواهد لنگید. سازنده ای که می‌خواهد یک ساختمان احداث کند ،وظیف دارد نیروی کار را بیمه کند. روال کار، سال‌ها بر این اساس بود که وقتی یک کارفرما برای دریافت پروانه ساختمان از شهرداری اقدام می‌کند، موظف می‌شود  15 درصد سهم عوارض شهرداری را به‌عنوان حق بیمه کارگر به تامین اجتماعی پرداخت کند تا بتواند«مفاصا حساب» بگیرد. این سهم 15 درصدی و نحوه دریافت آن سال‌ها اعتراض فعالان ساخت‌وساز را درپی داشته است و معتقد بوده‌اند که این مبالغ باعث می‌شود هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز افزایش یابد و کارگر هم بهره‌ای از آن نمی‌برد. در برهه‌ای توافق هایی بین شهرداری و تامین اجتماعی انجام شد که موارد عوارض ساختمانی که مشمول حق بیمه کارگری می‌شود، تعدیل شود،ولی این مسئله روی دیگری هم دارد.

 بخش عمده‌ای کارگران ساختمانیسال هاست بدون بیمه مشغول کار هستند و تامین اجتماعی آن‌ها را بیمه نمی‌کند. بهانه تامین اجتماعی این است که منابع دریافتی کفاف پوشش بیمه کارگری همه کارگران ساختمانی را نمی‌دهد، به همین دلیل است که هرسال سهمیه‌ای را تعیین می‌کند تا بخشی از کارگران را تحت پوشش قرار دهد درحالی‌که بالاترین نرخ حوادث کارگری در حوزه ساختمان رخ می‌دهد؛ جایی که از بیمه خبری نیست.
 

تامین اجتماعی دچار کسری بودجه

جواهری عضو هیئت‌مدیره تامین اجتماعی در گفت وگو با ایسنا مدعی شد: «مجموع عوارض حاصل از صدور پروانه ساختمانی که باید حق بیمه سهم کارفرمایی از محل آن تادیه شود تا آذر ۱۴۰۰ به میزان ۷۵ هزار میلیارد ریال برآورد شد، درحالی‌که بار مالی ناشی از تداوم پوشش بیمه‌ای بیش از  ۲۲۴ هزار میلیارد ریال است و این یعنی سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال ۱۴۰۰ درخصوص تداوم پوشش این نوع بیمه با کسری منابع ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی به‌عنوان سهم کارفرما مواجه شده است

نصف کارگران ساختمان بیمه ندارند

از سویی دیگر آن‌طور که رئیس کانون کارگران ساختمانی استان می‌گوید،هم اکنون بیش از 155 هزار کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت در استان فعالیت می‌کنند. از این تعداد فقط 70 هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند و بقیه یا در صف دریافت بیمه‌اند یا بیمه آن‌ها قطع‌ شده است یا در انتظار تایید هستند.داوری در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند: هم اکنون بیش از 23 هزار نفر در صف دریافت بیمه بیکاری‌ هستند و 12 هزار نفر دیگر بلاتکلیف‌اند و بقیه کارگران ساختمانی هم فصلی فعالیت می‌کنند که عملاً از بیمه محروم هستند.مسئله تامین منابع مالی برای پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی  سال‌هاست که در مجلس شورای اسلامی چکش‌کاری می‌شود، اما حداقل در 6 سال گذشته خروجی مشخصی نداشته است که در گزارش‌های سال‌های گذشته به آن پرداخته‌ایم. بهمن‌ سال گذشته بود که نمایندگان مجلس یازدهم، قانون بیمه کارگران ساختمانی را تغییر دادند و مبنای آن از عوارض ساختمانی به متراژ ساختمان تغییر کرد. طبق مصوبه مجلس که به تایید شورای نگهبان رسید، «قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» به شکل زیر اصلاح شد.

حق بیمه در قانون جدید

«ماده۵ ـ الف ـ سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت 7 ‌ درصد (۷%) حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر ایجاد یا توسعه، احداث یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی یا تخریب آن‌ها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوط از محل مساحت (متراژ) ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه نماید.متقاضیان ساخت‌وساز اعم از احداث یا تجدید بنا در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها، محدوده روستاها، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی، مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری، مکلف‌اند برای هر مترمربـع زیربنا در هر طبقه و همچنین جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه‌یافته، برای ساخت‌وساز شهری با مجوز شهرداری‌ها، سازمان‌های متولی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شرکت‌های متولی نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی و مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری؛ 4 درصد (۴%) و برای ساخت‌وسازهای داخل محدوده روستاها و خارج از محدوده روستاها (محدوده عمل بخشداری‌ها) با مجوز دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و داخل مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی با مجوز شرکت شهرک‌های کشاورزی یک درصد (۱%) حداقل دستمزد ماهانه همان سال را به‌عنوان «حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل» پرداخت نمایند.

تبصره۱ـ ساخت‌وسازهای مساجد، حسینیه‌ها و خانه‌های عالم از پرداخت حق بیمه موضوع این قانون معاف است.

تبصره۲ـ افراد ناتوان مالی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که شخصاً متقاضی پروانه ساختمانی و ساخت‌وساز اعم از احداث یا تجدید بنا موضوع این قانون هستند تا ۵۵ مترمربع از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می‌باشند و در ساخت‌وسازهای شهری به میزان مازاد بر ۵۵ تا ۱۰۰ مترمربع برای هر مترمربع زیربنا یا توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه‌یافته، معادل 2 درصد (۲%) و مازاد بر ۱۰۰ مترمربع مانند سایر مناطق شهری موضوع این قانون (معادل 4 درصد (۴%) حداقل دستمزد ماهانه همان سال) مکلف به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی می‌باشند.

آیین‌نامه اجرایی این تبصره درخصوص نحوه شناسایی اشخاص موضوع این تبصره بر اساس سطح درآمد و دارایی آن‌ها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تهیه می‌شود و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت ‌وزیران می‌رسد.

تبصره۳ـ ساخت‌وسازهای روستایی با هدف اقامت موقت یا گردشگری بر اساس ضریب مناطق شهری محاسبه می‌شود.

این قانون، بندها و تبصره‌های دیگری دارد، اما در کل قانون جدید بر این اساس است . تمامی ساخت‌وسازها به‌جز استثنائاتی  که در قانون پیش‌بینی‌شده برای تمامی مناطق با نرخ یکسان 4 درصد حداقل دستمزد ملاک عمل قرار دهد تا منابع سازمان برای تداوم این نوع پوشش بیمه‌ای نیز تامین شود.

افزایش 20 برابری حق بیمه‌ای

درقانون جدید در اسفندماه به مراحل ابلاغی رسید و نخستین آثار آن را از ابتدای امسال شاهد بودیم. فعالان ساخت‌وساز که تا پیش‌ازاین بر اساس عوارض ساختمانی که به شهرداری پرداخت می‌کردند، مدعی‌اند با این قانون جدید سهم حق بیمه کارگری حداقل 20 برابر شده و این موضوع باعث شده است قیمت تمام‌شده ساختمان به شدت رشد کند. موضوعی که نعمتی عضو هیئت ‌رئیسه انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی نیز آن را تایید کرد و «پاک مهر» نماینده مردم بجنورد در مجلس در جلسه 28 فروردین امسال مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر کار اعلام کرد: «دریافتی حق بیمه پروانه ساختمانی توسط سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برای ۲۰۰ مترمربع بنا از ۹۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون تومان رسیده است، این افزایش ۴۰ برابری با کدام معیار همخوانی دارد

معضلات قانون حق بیمه در گذشته

محمود پژوم رئیس انجمن انبوه‌سازان استان نیز در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند: قانون بیمه کارگری اشکالات اساسی دارد و بارها اصلاح ‌شده است. بر مبنای 15 درصد عوارض ساختمانی اگر بخواهیم محاسبه کنیم به‌عنوان‌مثال، اگر بخواهیم یک ساختمان با زیربنای 5 هزار متر حاشیه خیابان اصلی سجاد مشهد احداث کنیم، عوارضی که کارفرما باید پرداخت کند 3 میلیارد تومان می‌شود، اما اگر همین ساختمان با همین متراژ در خیابان‌های فرعی و کوچه‌های سجاد پروانه درخواست کند، عوارض آن  1.5 میلیارد تومان می‌شود، درحالی‌که نه متراژ ساختمان تغییر کرده و نه تعداد کارگرانی که نیاز است، کم‌وزیاد می‌شوند، ولی سهم بیمه کارگری این دو ساختمان کاملاً متفاوت است.

در مترمربع زیربنا نفر روز کارگر مبنا

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان ایران درباره قانون جدید حق بیمه کارگران ساختمانی می‌گوید: اعدادی که بر اساس دستمزد کارگری و متراژ ساختمان اخذ می‌شود مبانی منطقی و درست ندارد. حق بیمه کارگری باید بر اساس «مترمربع زیربنا و نفر روز کارگر» محاسبه و دریافت شود و اگر یک ساختمان 10 هزار متری باشد، باید بر اساس مترمربع زیربنا محاسبه شود که چه تعداد کارگر نیاز دارد تا بر اساس آن سهم حق بیمه مشخص شود. بر این اساس هیچ تفاوتی نخواهد کرد این ساختمان در کجا ساخته می‌شود، بلکه بر اساس نیاز واقعی و تعداد واقعی کارگرانی که مستقیم در پروژه فعال هستند، حق بیمه دریافت می‌شود.

پژوم می‌افزاید: از سویی دیگر حق بیمه‌ای که دریافت می‌شود برای کارگرانی که در این پروژه فعال هستند، لحاظ نمی‌شود؛ زیرا کد برای کارگاه ساختمانی صادر نمی‌شود. یعنی بنده کارفرما مبالغی را به‌عنوان حق بیمه کارگری به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنم، اما فهرست نیروهای کار کارگاه تایید نمی‌شود و عملاً کارگری که در پروژه من کار می‌کند، بیمه نمی‌شود و این ایراد است.

وی می‌گوید: شنیده‌ها حاکی از آن است که آقایان نماینده که خودشان این قانون جدید را تایید و ابلاغ کرده‌اند، وقتی به حوزه انتخاباتی خود مراجعه کردند با این مسئله مواجه شدند که مبالغ دریافتی حق بیمه کارگری از ساختمان چندین برابر قبل شده است و خودشان به قانونی که مصوب کرده‌اند، معترض شده‌اند.

معاون منابع بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان در گفت وگو با خراسان رضوی اظهار می کند: قانون فعلی بر مبنای قانون مصوب سال 86 بوده که 4 درصد قانون کار است، اما در سال 93  قانون تغییر کرد و بر مبنای عوارض شهرداری و 15 درصد عوارض شهرداری حق بیمه کارگر ساختمانی تعیین شد و تا بهمن‌ سال گذشته همین قانون 15 درصد عوارض اعمال می‌شد. بر اساس قانون 15 درصد عوارض در روستاها به دلیل این که دهیاری‌ها عوارض چندانی از ساخت‌وساز دریافت نمی‌کردند سهم حق بیمه کارگری مبلغ بسیار ناچیزی بود، اما کسانی که کارشان بساز بفروش بود سودشان در تعداد طبقات بود و عوارض بیشتری هم پرداخت می‌کردند بنابراین قانون سهم 15 درصد عوارض شهرداری برای آن‌ها بسیار سنگین بود؛ زیرا عوارض بیشتری پرداخت می‌کردند و به همان نسبت مبالغ بیشتری را بابت بیمه کارگر ساختمانی باید به تامین اجتماعی می دادند.

حق بیمه کارگران در روستاها 10 برابر شده

سید حسین ساداتی می‌گوید: در قانون جدید  اعلام‌شده، حق بیمه کارگری در مناطق شهری 4 درصد حقوق ماهانه کارگری است که بر اساس متراژ برای هر متر زیربنا 220 هزار تومان می‌شود و برای روستاها یک درصد است که برای هر متر زیربنا 55 هزار تومان می‌شود. در قانون قبل بر مبنای عوارض  اگر کسی می خواست در یک منطقه روستایی یک ملک با زیربنای 200 متر احداث کند، اگر نهایتاً 10 میلیون تومان عوارض پرداخت می‌کرد، سهم حق بیمه کارگری که باید پرداخت می‌کرد 1.5 میلیون تومان می‌شد، اما بر اساس قانون جدید، 200 متر ضرب در 55 هزار تومان می‌شود؛ یعنی یک روستایی در قانون قبلی بر مبنای عوارض نهایتاً 1.5 میلیون تومان حق بیمه کارگری پرداخت می‌کرد و اکنون بر اساس قانون جدید باید 11 میلیون تومان بابت زیربنای 200 متری پرداخت کند.

مناطق کم برخوردار ضرر میکنند

وی می‌افزاید: قانون جدید برای مناطق جنوب شهر و کم برخوردار هم متفاوت عمل می‌کند. به طور مثال،برای یک ساختمان در مناطق پایین‌شهر مشهد شهرداری عوارض کمتری دریافت می‌کرد درنتیجه سهم حق بیمه‌ای که سازنده پرداخت می‌کرد هم پایین‌تر بود. برای مثال،شخصی به تامین اجتماعی مراجعه کرد که کل عوارضی که به شهرداری پرداخت کرده 70 میلیون تومان بوده که 15 درصد آن را باید حق بیمه بدهد( حدود 10 میلیون تومان)، اما با قانون جدید حداقل 150 میلیون تومان باید حق بیمه کارگری بپردازد؛  یعنی 15 برابر قبل باید حق بیمه کارگری پرداخت کند.

سود سازندگان ساختمان

معاون منابع بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان درباره این که چه گروهی از قانون جدید منتفع می‌شوند، می‌گوید: کسانی که عوارض بیشتری به شهرداری پرداخت می‌کردند، در قانون قبل متضرر می‌شدند، ولی قانون جدید کاملاً به سود آن‌هاست؛ زیرا در قانون قبل باید 15 درصد کل عوارض را حق بیمه پرداخت می‌کردند، اما در قانون جدید 220 هزار تومان بابت هر متر زیربنا حق بیمه پرداخت می‌کنند؛یعنی کسانی که در کار ساخت‌وساز هستند و تراکم مازاد و طبقات از شهرداری خریداری می‌کردند به همان نسبت باید عوارض بیشتری پرداخت می‌کردند. اکنون با قانون جدید تنها بابت متراژ زیربنا باید حق بیمه پرداخت کنند که این قانون کاملاً به سود آن‌هاست
در مقابل کسانی که در جنوب شهر و مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند و تنها برای خودشان خانه می‌سازند یا در روستا ساکن هستند، باید حق بیمه چند برابری را در مقایسه با گذشته پرداخت کنند.

هم علیه کم برخوردارها هم به ضرر نهضت ملی مسکن

 در پایان باید اذعان کرد اگرچه قانون قبل که مبتنی بر سهم 15 درصدی از عوارض شهرداری بود تا حد زیادی با عدالت ساخت‌وساز فاصله داشت و مبنای منطقی درست نداشت، اما قانون جدید هم  به دلیل این که باعث شده هزینه حق بیمه کارگری ساختمان برای مناطق کم برخوردار، شهرهای کوچک و روستاییان بیش از 15 برابر گذشته شود، تنها به سود بسازبفروش‌ها خواهد بود و عملاً هزینه ساخت‌وساز را در مناطق کم برخوردار و روستاها بیشتر خواهد کرد و این کار ضربه‌ای بر پیکر طرح ملی مسکن است که بناست با هدف حمایت از قشرهای کم درآمد در مناطق کم برخوردار و شهرهای کوچک ساخته شود. البته شنیده ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس درصدد هستند با طرح دو فوریتی این قانون را مجدد اصلاح کنند. هرچند تلاش ما برای برقراری ارتباط با برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بی نتیجه ماند.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 41
  • Image
    علی
    7/31/2023 5:46:01 AM

    حق بیمه پروانه ساختمانی 1402 را چگونه می توان کاهش داد ؟

  • Image
    امیر
    8/2/2023 12:22:54 PM

    حق بیمه پروانه ساختمانی درسال ۱۴۰۲چقدر است طبق شنیده ها مجلس برای این طرح جدید که باافزایش زیادی روبروبود واکنش نشان داد وطبق شنیده ها مجلس خبرکان رد داده ایاصحت دارد والان چقدر باید پرداخت کنیم برای طرح مسکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰۰۰تورو خدا جواب کامل بدین ومارو از این سردرکمی نجات بدین ایا انصافه که ساله گذشته در شهر ما با مبلغ ۱۷۰هزاتومان طرف ۱۰۸مترمربع رابیمه میکرده الان باید ۲۳ملیون تومان پرداخت کنه وتعمین اجتمای هم که از خداشه

  • Image
    سحر
    8/3/2023 1:23:49 AM

    نحوه پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی

  • Image
    نعیم
    8/3/2023 1:25:04 AM

    چگونه حق بیمه پروانه ساختمانی را کاهش بدیم

  • Image
    علی
    8/3/2023 1:26:03 AM

    کم کردن حق بیمه پروانه ساختمان ۰۹۳۵۸۶۹۴۳۰۰

  • Image
    میرزایی
    8/3/2023 11:40:59 AM

    حق بیمه پروانه ساختمانی 1402 ۴۰ برابر شده اما تامین اجتماعی هیچ خدماتی نمیده بابتش , این باحال نیست ؟

  • Image
    حسان ریگی
    8/8/2023 8:54:53 AM

    سلام بلاخره بابت پرداخت بیمه قانون جدیداعمال میشود یا قانون قبل ما بلا تکلیف هستیم چکار کنیم راهنمایی فرمایید

  • Image
    حیدر رستمی
    8/16/2023 11:18:05 AM

    باسلام به نظر من اصلاً اون کسی که این فکر را کرده از جنس این مردم بدبخت نیست چون اگه فقط یک بار به شهر ما می‌آمد هیچ این مسئله بیمه رابه این شکل معتره نمی کرد من کاملاً به موضوع افزایش قیمت بیمه اعتراض دارم خواهشاً به گوش مسولین برسانید که هیچ تصمیمی برای این مردم نگیرند چون هر حرکتی که انجام می دهند به ضرر ناتمامی شود

  • Image
    8/16/2023 1:03:14 PM

    حق بیمه پروانه ساختمانی الان شده متری ۲۳۰ تمن

  • Image
    مهدی
    8/18/2023 6:56:47 PM

    سلام ساختمان رابیمه کردم بعدفهمیدم ثابقه بیمه داره حالاکه رفتم اضافه رابرگشت بزنید میگه نمیشه چیکارباید کرد

  • Image
    بابک
    8/21/2023 1:23:04 PM

    خدا لعنت کنه چه خبره واسه دویست متر زیر بنا چهل و چهار میلیون بیمه باید پرداخت بشه هیچ کسم جوابگو نیست خدا رحم کنه همه بی خانمان میشیم

  • Image
    محمد
    8/21/2023 8:16:16 PM

    حق بیمه پروانه ساختمان الان چقدر هست از تیر منتظر بودم کاهش پیدا کنه بخاطر دو فوریتی کسی خبر نداره کی کاهش پیدا میکنه؟

  • Image
    صدیقه
    8/22/2023 5:19:49 AM

    مردیم از بی آبی نتونستیم بیمه زیاد را پرداخت کنیم ،بهمون جواز ساخت وآب نمیدن،تروخدا یک کاری کنید

  • Image
    امیر
    9/2/2023 4:16:13 PM

    خدا لعنتشون کنه با این همه هزینه ساخت و ساز هر روز هم یه هزینه جدید برامون می تراشن.

  • Image
    محسن
    9/3/2023 8:17:37 AM

    بلااخره کم شد

  • Image
    یاور
    9/4/2023 8:32:00 AM

    خدا لعنت کنه کسی که این قانون رو پیشنهاد داده ، آخه من بد بخت ۱۰۰ تومن وام بگیرم ، میبایست ۶۰ ملیون تومن رو نظام مهندسی و شهرداری و بیمه ساختمان پرداخت کنم ، خدا رو خوشش نمیاد ، بنده به امام زمان شکایت میکنم ،اینهمه پول بابت چی به شهرداری و نظام مهندسی و بیمه تامین اجتماعی پرداخت کنم ، به خدا شکایت کنم به کی شکایت کنم ، به خدا به سیم آخر زدم برم خونه با کاه و گل بسازم

  • Image
    علی
    9/4/2023 9:40:33 PM

    باسلام چرا ۲۲.۵ درصد حق بیمه تامین اجتماعی که مجلس در تاريخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ تصویب کرده به این سازمان ابلاغ نمیشه آخه ما که بساز بفروش نیستیم که زمان فروش قیمت روی ملک بکشیم به خدا میخوایم یه خونه برا خودمون بسازیم هرچه دیرتر ابلاغ بشه به ضررماهاست مصالح گران‌تر می‌شود شهرداری هم بدون پرداختی بیمه مجوز گودبرداری هم نمیده شمارا به هر کی می پرستی پیگیری کنید

  • Image
    علی
    9/5/2023 7:03:11 AM

    تکلیف بیمه ساختمانی چی شده ۱۹۶متر زیر بنا ۳۹ میلیون خیلی مبلغ سنگینی هست لطفا یه بالینی سر این بیمه بزارید

  • Image
    علی
    9/5/2023 12:28:22 PM

    سال ۹۰ بیمه از ما تقریبا ۲میلیون گرفت بعد کل پول میلگرد خاموت حرارتی که گرفتیم ۲میلیون نشد سال بعد بیمه برگشت‌ نشستن اون بالا فکر زیر دستیا نیستن فقط ادعای مسلمون بودنشون میشه

  • Image
    رسول
    9/6/2023 11:56:59 PM

    اقایونی که این قانون رو تصویب کردن واسمشون نماینده مردمه شما فکر میکنید وقتی هزینه تمام شده ساختمان رو بالا میبرید اگه سازنده فقط متری ۱ میلیون که تو تهران که ناچیزترین قیمته بذاره رو یه اپارتمان اون جوون بیچاره یا کارگر یا کارمند باید چند سال دیگه حسرت بکشه باید این قانون من دراوردی اصلاح بشه وگرنه شاهد افزایش سرسام اور قیمت مسکن میشیم

  • Image
    رقیه
    9/9/2023 11:05:41 PM

    بالاخره بیمه پروانه ساخت تکلیفش چی شد .آخه واقعا انصافه پارسال ۹۰۰هزار باشه امسال ۴۸ برابر بشه واسه چی اونی که واسه خودش میخواد سرپناه بسازه که بیچاره میشه بساز بفروش ها به نفعشونه چوم دیگه برحسب عوارض شهرداری نیست . چرا همیشه این قانون ها به نفع آدم های ثروتمنده و افراد کم بضاعت روز به روز حقشونو ضایع تر می کنن . لااقل ببینن کی اولین باره خونه می‌سازه همون قانون قبل عوارض و ۹۰۰ اعمال بشه برای اونایی که کارشون ساخت وسازه قانون بذارن

  • Image
    کیوان
    9/10/2023 8:00:49 PM

    درود اولا من هم مثل باقی مردم میخواستیم خونه پدری رو که ۲۰۰ متره رو بسازیم و ۵ طبقه بریم بالا ولی متاسفانه خود دولت داره چوب لای چرخ مسکن میکنه واز اون طرف هم میگه مسکن ملی، نمیشه که نه به این که میگه قیمتها باید بیاد پایین ولی از اون طرف خودش کاری میکنه که پایین که نیاد هیچی بالاتر هم بره مردم و انداخته به جون هم خودش وایساده کنار و تماشا میکنه چرا هزینه جواز ساختمانی باید تا ۶۰۰ تومن هزینه برداره و از همه بدتر نظام مهندسیه که کلا شده رانت ، مهندس تاسیسات با مبلغ و نرخ خود نظام نمیاد ولی باید بیرون از سازمان زد و بند کنی و میلغ بیشتر گاها تا ۳ برابر بدی تا بیاد بیمه هم که اینطوری چرا من باید ۱۷۰ ملیون تومن پول بیمه تامین اجتماعی رو بدم ولی حتی یه کارگر هم بیمه نشه این از اون قانون هایی هست که تو هیچ کشوری نمیتونی پیدا کنی حد اقل اسمشو عوض کنید به ادم فشار نیاد شما که بلدید الان خود دولت باعث گرونی و تورم یک ملیون تومنی تو هر متر مربع شده و شاید هم تا دو ملیون هم برسه . اقایان رجال سیاسی 5شما لطف کنید باعث گرونی الکی در بخش مسکن نشید مسکن ملی پیشکش هر جا دولت دخالت کرده اونجا با خاک یکسان شده مثل صنعت خودرو . والانم ساخاختمان اگر دولت دخالت نکنه و سعی کنه هزینه های تولید رو کاهش بده به خدا درست میشه زور داره دیگه مثلا شما یه ماشین بخری بعد ازتون ۱۰ ملیون پول بیمه بگیرن وزمانی که تصادف کنی بگن نه این بیمه فرق داره این بیمه برای شخص خامس بوده شما باید بیمه ثالث هم بگیری شده داستان ما و بیمه ساختمان من ۱۷۰ ملیون بدم کارگرم بیمه نشه وزمانی اگه اتفاقی براش افتاد بگن نه شما باید بیمه حوادث میکردی به این میگن پول زوووور . ولی یادمون باشه اقایون نماینده مجلس اقایان وزرا که از قرار تو این کشور زندگی هم نمیکنید شما دارید دقیقا تاریخ رو تکرار میکنید و این کار درست نیست نیست نیست . یه نفر پیدا کنید راضی باشه نیست .

  • Image
    9/13/2023 11:09:50 AM

    سلام. هنوز که هیچ اصلاحی نشده.۱۴۰۲/۶/۲۲

  • Image
    9/18/2023 4:22:52 PM

    سلام به نمایندگان رای دادیم که به نفع مردم کار کنن نه به ضررشون بعد ۴۰ سال با کلی وام و بدبختی میخواهیم یه خونه بسازیم که اونم‌شاید ۱۰ سال طول بکشه کامل بشه اگه زنده باشیم. با ۸ میلیون حقوق رو چه حسابی ۲۳ میلیون باید بدیم بابت بیمه .دگه شورشو در آوردین خواهشا پیگیری کنید برسونید به گوش مسئولین و نمایندگان مردم

  • Image
    علی اصغر
    9/19/2023 2:45:36 PM

    سلام دوستان کسی میدونه این قانون جدید از چه تاریخی عملی میشه؟

  • Image
    خداداد
    9/22/2023 7:52:46 PM

    کسانیکه باعث این اضافه پرداخت شدن اولا که از جنس این مردم نیستن ثانیا عقلی در وجود بی وجودشان نبوده تف به شرفتون

  • Image
    مجتبی
    9/24/2023 12:54:35 PM

    الان برم بیمه طبق قانون جدید محاسبه میشه؟

  • Image
    سپهر
    10/2/2023 10:05:37 PM

    آیا صحت داره قرار تاپایان مهرماه قرار بیمه ساختمانی کاهش پیدا کنه، خدا لعنت شون کنه ،

  • Image
    اصغر
    10/3/2023 2:32:01 PM

    سلام عوض اینکه دولت بياد کمک کن هزینه مسکن پایین بياد با این کار دیگه کسی نه میتون بساز نه بخر لطفا بفکر باشید آقای ریس جمهور

  • Image
    منصور
    10/7/2023 8:11:37 AM

    اونایی که این تصمیم گرفتن و بیمه را کردن متری 220تومان اینا اصلا انسان نیستن یه مشت بی سواد نشتن برای خودشون جفنگ میگن آخه خدا زدهافردا میمیریت اینقدر حرص چیو می‌خورید دنیارو هم داشته باشید یه پشیزی هم نمی ارزه به فکر مردم باشید

  • Image
    ناصر
    10/15/2023 9:01:15 PM

    من که پرداخت کردم با قانون جدید آیا میتونم بعد این اصلاحیه اضافه پرداختیم رو بگیرم یا رفت

  • Image
    فرید
    11/4/2023 1:56:56 PM

    مجلس برای متقاضیان پروانه ساختمانی که تا پیش‌از اسفند ماه 1401 بیمه کارگران ساختمانی(سهم کارفرما) را براساس 15 %عوارض صدور پروانه (از مالک) برای ساخت و ساز پرداخت می نمودند براساس مصوبه مورخ 1401/11/05تغییر و در مناطق شهری برای هر مترمربع 4درصد حقوق ماهیانه کارگران ساده شهری در زمان درخواست پروانه برای بیمه تعیین شد با این قانون جدید سهم حق بیمه کارگری حداقل ۲۰ برابر شد و این موضوع باعث شده است قیمت تمام‌شده ساختمان به شدت رشد کند.و «پاک مهر» نماینده مردم بجنورد در مجلس خطاب به وزیر کار اعلام کرد: «دریافتی حق بیمه پروانه ساختمانی توسط سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ برای ۲۰۰ مترمربع بنا از ۹۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون تومان رسیده است، این افزایش ۴۰ برابری با کدام معیار همخوانی دارد.»حال با این قانون سهم حق بیمه کارگری حداقل ۲۰ برابر شده و این موضوع باعث شده است قیمت تمام‌شده ساختمان به شدت رشد کند. »نهایتا" طرح توقف اجرای ماده(5) قانون بیمه های اجتماعی با اصلاحات و رفع ایرادات در جلسه مورخ 22/06/1402 به تصویب نمایندگان محترم و در مورخ 29/06/1402توسط شورای محترم نگهبان مورد تصویب نهایی قرارگرفت که شوربدبختانه متقاضیان پروانه ساختمانی که دربازه اسفند ماه1401 تا 03/08/1402 اقدام به واریز حق بیمه برای دریافت پروانه ساختمانی نموده اندمتاسفانه مشمول قانون اصلاحی ابلاغی 03/08/1402 به سازمان تامین اجتماعی نشده چرابرای فردیکه در پایان مهرماه برای بیمه ساختمان مراجعه کرده حق بیمه 500 میلیون تومان محاسبه و پرداخت نموده است که درصورتیکه اگر در تاریخ 03/08/1402 برای زمینی با همان متراز و شرایط مشابه مراجعه مینمود برای ایشان مبلغی حدود 70 میلیون تومان محاسبه گردیده است که پرداخت چندبرابری (700 درصد) به فاصله ی چند روزشرعا" و عرفا" حرام و ناعادلانه است و اجحاف بزرگی به مالکان شده است

  • Image
    کریم خازنی
    11/7/2023 9:45:32 AM

    سلام فانون حق بیمه پروانه ساختمانی اصلاح شد اما تامین اجتماعی آن را برای تاریخ اول فروردین تا 3 آبان 1402 قابل قبول نمی داند این یعنی چه ؟؟؟؟؟مردم آزاری اصلا کار خوبی نیست خشم خداوند متعال گریبانشان را می گیرد آخه مصوبه اصلاحی بهمن 1401 یک اشتباه بزرگی داشت که قانون اصلاح شد چرا مسولان و متولان این امور با مردم این طور برخورد می کنند.اللهم عجل الولیک الفرج

  • Image
    شهروز از اهر
    11/7/2023 2:17:07 PM

    متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در حق مردم ظلم می کند و در مورد کسانی که برای پرداخت حق بیمه ماده پنج کارگران ساختمانی قبل از اجرا فرم پر کرده اند و ثبت شده ولی پولی پرداخت نکرده اند ظلم کرده و پول را طبق قانون قبلی گرفته من در تاریخ ۶ آبان مبلغ حق بیمه را پرداخت کردم ولی بهم گفتند باید طبق روال قبل پرداخت کنی خوب حالا گناه من چیه و چکار باید بکنم

  • Image
    امیرنیرومندی
    11/7/2023 10:37:20 PM

    باسلام خدا لعنت کنه اون نفهمی رو که باعث شده من جوون نتونم تادم قبر خونه روبسازم باکارگری که نیس پول دربیاری بعد بدیش شهرداری ونظام مهندسی و تامین اجتماعی اونم ۴۰ برابرسال قبل من که قسطی کردم ۳۳ میلیون پول تامین اجتماعی رو ولی یک قسطشو ریختم الان که قانون برگشته از تامین اجتماعی زنگ زدن میگن چکتو برگ میزنیم وجلبتو میگیریم من الان چکارکنم ریس مجلس بیسواد

  • Image
    ابی
    11/11/2023 7:39:15 PM

    سلام من درتاریخ ۱۴۰۲/۶/۱۷ بیمه برام فیش صادر کرده با تعرفه قبل چون مبلغ خیلی بالا بود من پرداخت نکردم ولی الان با تعرفه جدید میخوام پرداخت که اومده پایین میگه چون شما اون زمان فیش براتون صادر شده باید همون مبلغ پرداخت بشه لطفا راهنمای کنید

  • Image
    علی
    11/14/2023 9:42:28 AM

    من برای ساخت خونه ۱۲۱۰۰۰۰۰۰تومان بابت بیمه پروانه ساخت پرداخت کردم وام ۲۳درصد گرفتمدر تاریخ ششم ماه واریز کردم روز سیزدم اصلاحیه ابلاغ شد که دوباره بیمه به روال قبل برگشته تکلیف ما چیه ۳۰۰ملیون پول نظام مهندسی برا اضافه واریزی بیمه باید چکار کنیم از اول همه پولات رو دولت میبره مجبوری ساختمان سست وبی پایه بسازی بابت تامین اجتماعی کی میتونه راهنمایی کنه چکار باید بکنیم که بتونیم حدود ۱۱۰ میلیون پول اضافه رو پس بگیریم

  • Image
    رضا احمدپور
    11/21/2023 11:12:53 PM

    با سلام خدمت شما من برای ساخت به بیمه تامین اجتماعی متری 220هزارتومن ریختم موقع ریختن فیش واریزی گفتند قانون داره تغییر می‌کند مابقی پول رو برمیگردونیم الان که قانون جدید اومده میگن نه نمیدیم تو قانون هم گفته شده که قانون 401.11.5 باطله خواهشن راهنمایی کنید من چطوری پولمو بگیرم

  • Image
    محبوبه
    1/13/2024 12:29:52 AM

    ایا اگر یه مرد در حین کار فوت کند یا اسیب ببیند دیه وی فرقی هم دارد که در کجا فوت شده که بیمه از یکی ۱۰ میلیون می گیرید از یکی ۵۰میلیون الان من بدبخت باید قانون ها رو رعایت کنم کدوم نماینده اینو گفته واقعا حقشه هر چی کتک بخوره بابا ملت بدبختن به خدا

  • Image
    امییییید
    3/13/2024 11:26:09 PM

    سلام من در تاریخ ۲۳اسفند۱۴۰۱ مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت کردم ، فیش واریز هم بهشون دادم اونها هم نامه تایید واریز و اینکه صدور پروانه مانعی نداره به شهرداری زدن ، در حین کار در تاریخ ۱۰اردیبهشت ۱۴۰۲ اخطاریه اومده که باید ۵۶ میلیون واریز کنید وگرنه از ادامه کار جلوگیری میشه ، الان میخوام بدونم چکار باید بکنیم و اینکه پرداختی به بیمه برای ما که ۱۵٪ بوده چطور الان اینجوری شده . ممنون اگر کمک کنید و راهنمایی بفرمایید

  • Image
    مهدی
    4/25/2024 5:26:12 AM

    خب دیگه وقتی آقای رئیسی گفت سالی یک میلیون مسکن ملی میسازم فکر بیمه کارگران رو هم نکرد خب چیکار کرد بیمه کارگران خودش رو از بقیه مردم گرفت چون قیمتها رفت بالا و ساخت و ساز نمیشه ۶۰۰شغل مستقیم بیکار میشن پس با قیمت خیلی خیلی کمتر حاضرن کار کنند گچ و خاک مثلا متری ۱۵هزار تومن انجام نداد هزار نفر تو صف هستند تازه افاغنه خمیشه کمتر از نرخ گفتند


نظر خود را ثبت کنید