رفع اختلاف بین ناظر و مجری

رفع اختلاف بین ناظر و مجری

رفع اختلاف بین ناظر و مجری

اختلاف بین ناظر و مهندس مجری

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که حین اجرای یک پروژه ساختمانی با ناظر به اختلاف نظر برسید، یا شما به عنوان یک ناظر با مهندس مجری پروژه اختلاف نظر داشته باشید. گاهی این اختلافات بین ناظر و مجری با صحبت‌های اولیه حل نمی‌شود و حضور یک شخص سوم یا ارگان برای حل اختلاف پیش آمده الزامی می‌شود.

رفع اختلاف نظر بين ناظر و مجري

طبق ضوابط موجود در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان برای رفع اختلاف بین ناظر و مهندس مجری یک پروژه، در صورتی که خودشان نتوانند اختلاف نظر را حل کنند، باید مراحل زیر طی شود.

اگر حين اجراي عمليات ساختمان، بين هر يك از ناظران و مجري در موارد زیر اختلاف نظر بروز نمايد، باید اقدامات شرح داده شده در این مطلب را پی گیری نمایند.

موضوعات اختلاف بین ناظر و مهندس مجری

  • رعايت مقررات ملي ساختمان
  •  اجراي نقشه‌ها و مشخصات فني منضم به پروانه ساختمان
  • مسايل ناشي از اجراي كار در محل احداث بنا

در مرحله اول ناظر هماهنگ كننده، در خصوص اشخاص حقوقي مديرعامل يا مسئول واحد فني در جلسه‌اي با حضور ناظر ذيربط و مجري نسبت به رسيدگي و حل و فصل مورد اختلاف از طريق داوري اقدام خواهد نمود.

در مرحله دوم چنان‌چه داوري موضوع بند بالا مورد تاييد مجري يا ناظر ذي‌ربط قـرار نگيـرد در ايـن حاللت:

الف) اگر نظر ناظر هماهنگ كننده براي مجري قابل قبول نباشد و نسبت به رفع اشكال‌هاي مورد اختلاف اقدام ننمايد ناظر هماهنگ كننده مراتب را جهت توقف عمليات اجرايي آن بخش از كار يا در صورت نياز تمامي عمليات ساختماني تا رفع اشكال‌هاي مورد نظر به مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام مي نمايد. چنان‌چه مجري اعتراضي به اين اقدام داشته باشد ضمن رعايت دستورات ابلاغي توسط ناظر هماهنگ كننده، مي‌تواند با مراجعه به كميته داوري مستقر در سازمان استان، شكايت خود را مطرح و درخواست رسيدگي نمايد.

کمیته داوری دارای سه عضو است که اعضای آن به شرح زیر می‌باشد:

  • رئيس سازمان استان يا نماينده وي
  • رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان يا نماينده وي
  • رئيس گروه تخصص مربوط

قابل توجه است که نظر كميته داوري سازمان استان قطعي و براي طرفين لازم الاجرا مي‌باشد.

ب) اگر نظر ناظر هماهنگ كننده مورد تأييد ناظر ذيربط نباشد ناظر مذكور موظف است حداكثر ظرف مدت 48 ساعت موارد اختلاف را به كميته داوري سازمان استان به طور كتبي منعكس نمايد و كميته مذكور نيز مكلف است بلادرنگ و حداكثر ظرف مدت 24 ساعت بـه موضوع رسيدگي و اعلام نظر نمايد.

توجه داشته باشید که نظر كميته داوري قطعي و براي طرفين لازم الاجرا است.

ناظر هماهنگ كننده موظف است نظر كميته داوري را اعم از رفع اشكالات و يا دستور توقف عمليات اجرايي به ترتيب به مجري و مرجع صدور پروانه ساختمان اعلام نمايد و نظر كميته داوري را تا حصول نتيجه پيگيري كند.

چنان‌چه به دليل عدم حضور به موقع ناظر حقيقي يـا حقـوقي در محـل اجـراي سـاختمان، موجبات اخلال در كار اجرايي ساختمان فراهم شود، مجري مي‌تواند موارد را بـا ارائه دلايـل لازم بـه كميته داوري سازمان استان اعلام و درخواست رسيدگي نمايد در اين خصوص نظر كميته مذكور قطعي و لازم الاجرا مي‌باشد.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید