دفتر مهندسی طراحی ساختمان

دفتر مهندسی طراحی ساختمان

دفتر مهندسی طراحی ساختمان

 

دفتر مهندسی طراحی ساختمان

طبق آیین نامه‌ی اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شرایط لازم برای اعطای صلاحیت و تعیین ظرفیت اشتغال دفاتر مهندسی طراحی ساختمان كـه به موجب ماده 9 آیین‌نامه اجرایی تأسیس شده یا می‌شوند باتوجه به مفاد فصل سوم آیین نامه مـاده 33 به شرح بندهای زیر می‌باشد:

  • دفاتر مهندسی طراحی قائم به شخص یا اشخاص حقیقی دارنده پروانه اشتغال مهندسی است و امتیاز آن قابل واگذاری نیست.
  • شركای دفتر مهندسی طراحی ساختمان باید دارای مشاركت نامه رسمی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی و نظام نامه داخلی برای انجام امور دفتر بوده و به طور مشترك و با مسئولیت مشـترك در اداره‌ی امور دفتر و هماهنگی در ارائه تمام خدمات مهندسی طراحی رشته‌های ساختمان كه در مشاركت نامه نیز قید می‌شود اقدام به تأسیس دفتر نموده و از بین شركای تمام وقت خود یك نفر را به عنوان مسئول دفتر معرفی نمایند.
  • دفتر مهندسی طراحی باید دارای محل ثابت، مستقل از سایر دفاتر و دارای تابلو باشد و در صورت تغییر محل دفتر، مراتب به طور همزمان و به صورت كتبی باید حداكثر ظرف مدت پانزده روز به سازمان مسكن و شهرسازی استان، سازمان استان، شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان اطلاع داده شود.
  • متقاضی یا متقاضیان تأسیس دفتر مهندسی طراحی باید دارای پروانه اشتغال شخص حقیقی طراحی در یكی از رشته‌های موضوع قانون باشند.

 

اخذ صلاحیت دفاتر مهندسی طراحی ساختمان

دفتر مهندسی طراحی ساختمان و طراحان حقوقی ساختمان كه صلاحیت و توانایی طراحی و اجرای ساختمان یا مجتمع یا مجموعه ساختمانی را به صورت توأم دارند، می‌توانند از وزارت مسكن و شهرسازی درخواست صلاحیت طرح و ساخت، نمایند. شرایط عمومی متقاضیان اخذ صلاحیت طرح و ساخت ساختمان به شرح زیر است:

  • انحصاراً مجری طرح‌هایی باشند كه خود تهیه و ارائه می‌نمایند.
  • تمامی شرایط، ضوابط و مقررات مربوط به صلاحیت حرفه‌ای، تعداد شاغلین مـورد نیاز و انجام تعهدات و ارائه تضمین‌های لازم مندرج در بخش طراحی و اجرای ساختمان ایـن مجموعه شیوه‌نامه را داشته باشند.
  • دارندگان صلاحیت طرح و ساخت نمی‌توانند نسبت به ارائه خدمات نظارت اقدام نمایند.
  • دارندگان صلاحیت طرح و ساخت به غیر از طرحی كه خود مجری آن می‌باشند نمی‌توانند نسـبت به ارائه خدمات طراحی دیگر اقدام نمایند.
  • رعایت ظرفیت اشتغال تعیین شده برای خود را بنمایند، به ترتیبی كه زیربنای كارهای اجرایی در دست اقدام نباید از ظرفیت اشتغال تعیین شده برای آنان حسب شاغل بودن در دفتر مهندسی طـرح و ساخت یا شخص حقوقی طرح و ساخت حسب مورد از جداول شماره 5 تجاوز نماید.
  • ظرفیت اشتغال دفاتر مهندسی طرح و ساخت عیناً همان ظرفیت اشتغال مندرج در جدول شـماره 5 می‌باشد.

جدول شماره 5- حدود صلاحیت دفتر اجرای ساختمان و ظرفیت اشتغال آن در هر برش زمانی

پایه مهندسی

پایه 3

پایه 2

پایه 1

پایه ارشد

حداکثر تعداد طبقات مجاز از روی شالوده

5

10

20

بدون محدودیت

حداکثر ظرفیت اشتغال به کار براساس مساحت زیربنا در هر مقطع زمانی (مجموع کارهای در دست اجرا)

1200

3000

4000

5000

حداکثر تعداد واحد ساختمانی همزمان

2

3

3

3

 

  • ظرفیت اشتغال اشخاص حقوقی دارای صلاحیت طرح و ساخت عیناً همان ظرفیت اشتغال منـدرج در جدول شماره 6 می‌باشد.
  • سازمان نظام مهندسی استان موظف به نظارت بر حسن انجام خدمات اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی طراحی ساختمان می‌باشد و در صورت مشاهده تخلف باید مراتب را حسب مورد برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم به شورای انتظامی استان، سازمان مسكن و شهرسازی استان و سایر مراجع قانونی ذیربط ٣ اعلام نمایند. در صورت احراز هرگونه تخلف، برخورد انضباطی تا حد ابطال پروانه اشتغال صورت خواهد پذیرفت.

 

مهندسان شهر

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید