تخریب ساختمان

تخریب ساختمان

تخریب ساختمان

تخریب ساختمان چیست؟

تخریب ساختمان از ابتدایی‌ترین کارهایی است که باید پیش از شروع عملیات ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان انجام شود. این عملیات پس از گرفتن مجوزهای لازم از ارگان‌های ذیصلاح مانند شهرداری آغاز می‌شود.

به هر عملی که میزانی مصالح را از ساختمان جدا کند، تخریب گفته میشود. تخریب ساختمان معمولاً با دو هدف انجام می شود:

ساختمان سازی (حذف ساختمان قبلی)

بازسازی ساختمان (تغییر کاربری، تعمیر، نوسازی)

عوامل موثر بر قیمت تخریب ساختمان

پس محاسبه ی قیمت تخریب ساختمان به عوامل زیر بستگی دارد:

شهر و مکان ساختمان و به نسبت آن سهولت در رفت آمد

قدمت ساختمان

استحکام ساختمان

تعداد طبقات ساختمان

متراژ ساختمان

مصالح استفاده شده در ساختمان

نوع سقف

روش تخریب و تجهیزات مورد استفاده در تخریب، مانند: ماشین تخریب، ایمنی تخریب

روش های تخریب ساختمان

در سال های گذشته تخریب ساختمان معمولاً توسط چند کارگر ساده انجام می شده ولی امروزه با پیشرفت علم مهندسی و تکنولوژی، این کار با روش های جدید و دقت بیشتر همچنین با استفاده از تجهیزات مخصوص این کار انجام می شود. با این وجود، تخریب ساختمان به دو روش انجام می شود:

دستی: اگر مصالح ساختمان شرایط استفاده دوباره را داشته باشند، معمولا تخریب به صورت دستی انجام می شود تا پس از تخریب بتوان مصالح ساختمانی را تجزیه کرد و پس از جداسازی مصالح قابل استفاده باقی آن ها را که ضایعات ساختمانی محسوب می شود از محدوده عملیات دور میی کنند.

مکانیکی: در مواردی که به هر علتی نمی خواهید از مصالح ساختمانی دوباره استفاده کنید، می توانید از روش مکانیکی استفاده کنید. در این روش گاهی از مواد منفجره هم استفاده می شود. در این روش ممکن است از تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی، بولدوزر، گوی تخریب و.. استفاده شود.

خطرات موجود در تخریب ساختمان

هنگام تخریب ساختمان تمام افرادی که در این محل یا اطراف آن وجود دارند در معرض خطر هستند. اعم از تیم تخریب، ساکنین خانه های اطراف، عابرین پیاده و... . در محل تخریب احتمال سقوط مصالح یا ریزش دیوارها بسیار زیاد است. پس ایمنی در محل تخریب ساختمان برای حفظ جان افراد و به حداقل رساندن تلفات ناشی از تخریب بسیار اهمیت دارد.

 

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید