اقدامات پیش از وقوع زلزله

اقدامات پیش از وقوع زلزله

اقدامات پیش از وقوع زلزله

کارهایی که پیش از وقوع زلزله باید انجام داد

زلزله یکی از بلایای طبیعی است که سالیانه جان بسیاری از مردم جهان را می‌گیرد. برای کاهش تلفات این بلای طبیعی کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم. مواجهه با زلزله را می توان در سه مرحله خلاصه کرد:

1- قبل از وقوع زلزله

2- هنگام وقوع زلزله

3- پس از زلزله

در این مقاله ما به بررسی اقدامات پیش از وقوع زلزله می پردازیم

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش از وقوع زلزله می‌توانید انجام دهید، دقت در انتخاب خانه است. برای این کار هنگامی که می‌خواهید خانه ای را برای محل زندگی انتخاب کنید، می توانید از مالک ساختمان نقشه‌های سازه‌ای و تأسیسات آن را درخواست کنید. پس از بررسی آن و مشورت با یک فرد متخصص در این زمینه خانه‌ی خود را خریداری کنید. در این مرحله اگر میزان مقاومت ساختمان کافی نیست، پیش از سکونت در ساختمان می‌توانید ساختمان را مقاوم‌سازی کنید تا ایمنی آن در مقابل زلزله بیشتر شود.

از دیگر کارهایی که می‌توانید قبل از استقرار کامل در ساختمان انجام دهید، بررسی و عیب یابی سیم کشی ساختمان، لوله‌های گاز، لوله های آب و سیستم فاضلاب ساختمان است. برای انجام این کار می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

اشیاء منزل که حرکت کردن و تکان خوردن آن‌ها خطرناک است باید به کف یا دیوار خانه متصل شوند. مانند گاز، یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، آبگرمن و...

 اشیائی که روی دیوار یا سقف قرار دارند مانند تابلوها، لوستر یا حتی ویترین های بلند، باید محکم شوند. همچنین سعی کنید وسایل سنگین را در طبقات پایین کمدها و کابینت‌ها قرار دهید.

در اولین فرصت مکان‌های امن منزل خود را مشخص کنید تا هنگام وقوع زلزله آن‌ها را به خاطر داشته باشید. چون هنگام زلزله زمان زیادی برای انتخاب مکانی برای پناه گرفتن ندارید.

معمولاً پس از وقوع زلزله امکان برقراری ارتباط با دیگران را نخواهید داشت، پس پیش از وقوع زلزله مکانی را مشخص کنید تا اگر هنگام وقوع زلزله بیرون از منزل بودید، بعد از آن همگی به مکان مشخص بروید. (این مکان حتماً باید جای امنی باشد، مانند پارک یا محوطه بازی نزدیک منزل‌تان)

کیف وسایل اضطراری را همیشه در منزل خود آماده داشته باشید تا در صورت لزوم برای ترک منزل آن را همراه خود ببرید.

سعی کنید کمک های اولیه را بیاموزید، تا هنگام آسیب دیدگی خود یا اطرافیان‌تان کارهای لازم را تا رسیدن نیروهای امداد و نجات انجام دهید.

 

 

مهندسان شهر

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید