آزمایش بتن چیست؟

آزمایش بتن چیست؟

آزمایش بتن چیست؟

بتن چیست؟

امروزه بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که باید قبل از استفاده تولید شود و مانند بعضی از مسالح ساختمانی قابلیت پیش تولید ندارد. بتن ترکیبی از آب، سنگ‌دانه (شن و ماسه)، سیمان و مواد افزودنی می‌باشد. بتن در ساخت ساختمان‌های مسکونی، تجاری، سدها، پل‌هاو بسیاری از سازه‌های مهندسی کاربرد دارد. لازم به ذکر است این روزها بتن نه تنها در مصالح ساختمانی بلکه در تولید وسایل دکوری، مبلمان و... نیز استفاده می‌شود. بنا بر اهمیت بتن در ساختمان سازی، این مصالح نیز مانند سایر مصالح ساختمانی باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

 

 

هدف از آزمایش بتن چیست؟

یکی از چالش‌های مهندسان یک پروژه اعم از ناظر و مجری بررسی مقاومت بتن استفاده شده در ساختمان است. حتی پس از اتمام یک ساختمان این دل نگرانی به مالک ساختمان و استفاده کنندگان آن منتقل می‌شود.از راه حل ‌های مورد استفاده برای این مورد انجام آزمایش‌های استاندارد روی بتن می باشد. از دیگر دلایل انجام آزمایش بتن سنجش میزان مقاومت آن در مقابل زلزله است، همچنین آزمایش بتن کمک می‌کند تا بتوانید بتن مناسب‌تری را با شرایط پروژه‌‌ی خود انتخاب و تولید کنید. این روند باعث کاهش هزینه‌های ساخت و ساز نیز می‌شود.

 

 

آزمایش بتن چیست؟

به مجموعه کارهایی که بر روی نمونه‌های بتن (در دو حالت زنده و سخت شده)، برای سنجش کیفیت بتن و تأیید آن انجام می‌شود آزمایش بتن گفته می‌شود. آزمایش بتن در محیط آزمایشگاه بتن انجام می‌شود که این محیط باید دارای تجهیزات مورد نیاز برای این کار و همچنین محیط استاندارد باشد، تا نتایج به دست آمده از این آزمایش‌ها قابل استناد باشند.

 

 

انواع آزمایش‌های بتن

مخرب: آزمایش مغزه گیری آزمایش بیرون کشیدگی آزمایش پاره شدگی آزمایش مقاومت کششی، خمشی و فشاری

غیرمخرب: آزمایش چکش اشمیت آزمایش التراسونیک

آزمایش‌ تست بتن بسته به شرایط پروژه در دو مکان صورت می‌گیرد:

  • آزمایشگاهی: آزمایشی که در آزمایشگاه انجام می‌شود.
  • برجا: آزمایشی که در محل پروژه انجام می‌شود.

در بعضی از پروژه‌های بزرگ و حساس در محل پروژه یک آزمایشگاه بتن مجهز به وسیله‌های مورد نیاز برای سنجش بتن ساخته می‌شود.

 

 

مهندسان شهر

 

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید