آثار بلندمرتبه سازی

آثار بلندمرتبه سازی

آثار بلندمرتبه سازی

 بلندمرتبه سازی ساختمان

در سال‌های اخیر کوچ افراد از روستاها به شهرها و از شهرستان‌ها به پایتخت عواقب زیادی داشته است. یکی از این عواقب روی آوردن به بلندمرتبه سازی‌های بی حساب و کتاب در مراکز استان‌ها به خصوص تهران می‌باشد.

باتوجه به افزایش جمعیت و افزایش قیمت زمین در کنار کمبود زمین برای زیربنای ساختمان‌ها گرایش به بلندمرتبه سازی اجتناب ناپذیر است ولی نبود استانداردهای لازم و توجه نکردن به قوانین مربوط به این مسئله مشکلات را چند برابر کرده است. در ادامه به تعدادی از پیامدهای منفی این پدیده اشاره می‌کنیم:

  • مصرف زیاد انرژی در روند ساخت و بهره برداری
  • افزایش ازدحام جمعیت که افزایش آلودگی های محیطی را نیز افزایش می‌دهد.
  • کاهش دسترسی به هوای آزاد و نورخورشید
  • افزایش مزاحمت های شهری
  • به هم زدن توازن کالبدی شهرها و اغتشاش در دید بصری

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده این امر نیازمند روشن سازی سیاست های توسعه شهری در ابعاد کشوری، استانی و شهری بوده است. فشارهای ناشی از مسائل اقتصادی و کمبود مسکن مسئولین را به سمت تصمیم‌های زود بازده سوق داده که در دراز مدت عواقب منفی زیادی خواهد داشت.

 

 

ساختمان‌های بلندمرتبه از لحاظ خط آسمان، رنگ، ارتفاع، فرم و چگونگی قرارگیری در محور دید بصری؛ شهرها را بسیار تحت تاثیر قرار داده اند. در نتیجه جایگاه این بناها بسیار مورد اهمیت است. یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات این ساختمان‌ها در نظر نگرفتن امکانات محیط برای اضافه کردن چنین فضایی به آن منطقه یا محله است که شهروندان و ساکنین این ساختمان‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

نکته قابل توجه این است که در کنار تمام این مسائل و مشکلات به وجود آمده، سود زیاد ناشی از بلندمرتبه سازی باعث شده عیب‌های آن کم‌تر از آن‌چه شایسته است به چشم مسئولین بیاید.

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید