۲۱ درصد تعهد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شد

  • صفحه اصلی
  • ۲۱ درصد تعهد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شد
۲۱ درصد تعهد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شد
نهضت ملی مسکن

۲۱ درصد تعهد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شد

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در برنامه گفتگوی ویژه خبری، به توضیح اقدامات این سازمان در تامین زمین برای تولید مسکن پرداخت.

وی اظهار کرد: در دولت‌های گذشته برنامه خاصی برای مسکن وجود نداشته و تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای دولت سیزدهم شروع شده است. او افزود که تا به امروز، ۸۱ هزار هکتار زمین بررسی شده و از این تعداد ۲۳ هزار هکتار در کارگروه‌ها و کمیسیون ها به دلایل فنی مخالفت شده و نزدیک به ۲۴ هزار هکتار در مراحل رسیدگی قرار دارند. تاکنون ۳۴ هزار و ۶۹۵ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن قطعی و نهایی شده است.

مالکی افزود: ۱۶ هزار هکتار زمین برای احداث شهرک های مسکونی مصوب شده و در برنامه است که ۵۰ شهرک در سراسر کشور ایجاد شود. مالکی تاکید کرد که تا به امروز، زمین برای یک میلیون و ۵۵۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شده و باقی مانده نیز در حال تامین است. در سال گذشته ۲۰ هزار هکتار اراضی به طرح اضافه شده‌اند که این میزان بسیار بزرگ است و نقلیلیت در تامین زمین را نشان می‌دهد. در برخی مناطق به دلیل موارد خاص، تامین زمین دشوار است، به عنوان مثال ایلام.

درباره عملکرد سایر دستگاه‌ها برای تامین زمین، مالکی اعلام کرد: طبق ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، دستگاه‌ها موظف به ارائه اراضی مازاد خود هستند. تا به امروز ۵۶۰۰ هکتار اراضی مازاد دستگاه‌ها ارائه شده که از این میزان ۲۵۰۰ هکتار از طرح خارج شده‌اند و ۲۶۰۰ هکتار باقی‌مانده است که بخش زیادی از آن اراضی دانشگاه‌ها هستند و براساس تفاهم‌نامه با وزارت‌ علوم، این اراضی برای ساخت مسکن کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تخصیص داده می‌شود.

وی در ختصوص همکاری بانک‌ها برای ارایه تسهیلات نهضت ملی مسکن، اظهار داشت: بانک‌ها در سال اول باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم ۴۵۸ میلیارد تومان پرداخت کنند که تا به امروز تنها ۱۷۱ همت پرداخت شده است که معادل ۲۱ درصد از تعهدات است. او افزود که همکاری بانک‌های دولتی و خصوصی در این زمینه کم رنگ بوده و بانک مسکن قول داده که عقب‌ماندگی را جبران کند.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید