یک میلیون و 500 هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دست ساخت است

  • صفحه اصلی
  • یک میلیون و 500 هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دست ساخت است
یک میلیون و 500 هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دست ساخت است
نهضت ملی مسکن

یک میلیون و 500 هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور در دست ساخت است

اداره کل آمار و پایش اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در گزارشی به تفصیل عملکرد بخش مسکن وزارتخانه از آغاز دوره دولت سیزدهم تا پایان تیرماه مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش ارایه شده، این وزارتخانه در زمینه‌های متعددی از جمله تامین زمین، ساخت مسکن و ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی در شهرهای جدید و همچنین بازسازی مناطق فرسوده به عمل آورده است. از جمله دستاوردها، تدوین برنامه تفصیلی جهت تولید ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال با تمرکز بر استان‌ها و شهرهای مختلف کشور و تأمین زمین برای بیش از ۱.۸ میلیون واحد مسکونی به عنوان یکی از موفقیت‌های مهم این دوره ذکر شده است.

گزارش اعلام می‌کند که پروژه‌های مسکونی در حال اجرا به عنوان بخشی از طرح نهضت ملی مسکن به تعداد ۱ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۹۱ واحد می‌رسد. این پروژه‌ها از جمله شامل ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد نوسازی مناطق فرسوده، ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در حال ساخت برای تأمین مسکن نیروهای مسلح، ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد برای افراد دارای زمین (خود مالکی) جهت دریافت تسهیلات ساخت مسکن و ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد مرتبط با نوسازی مسکونی روستایی می‌باشد.

همچنین، گزارش به تعداد ۲۲۶ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی که به صورت انفرادی یا گروهی از زمین‌های دولتی به متقاضیان واجد شرایط با اجاره ۹۹ ساله واگذار شده‌اند اشاره دارد. همچنین، تعداد ۵۸۷ هزار و ۳۹۴ واحد مسکونی در حال ساخت برای متقاضیانی که به صورت انبوه بر روی زمین‌های اجاره ۹۹ ساله دولتی فعالیت می‌کنند نیز به عنوان بخشی از این طرح آمده است.

در زمینه شهرسازی و معماری نیز، دولت در دوره مذکور موفق به اخذ ۳۴۰ مصوبه از شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی شده است. این مصوبه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حدود ۲۰ هزار و ۲۸۶ هکتار اراضی را شامل می‌شوند. به تفصیل، ۹۰ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری به مساحت ۱۷ هزار و ۳۹۸ هکتار و ۲۵۰ مصوبه کمیسیون ماده ۵ و کارگروه زیربنایی به مساحت ۲ هزار و ۸۸۸ هکتار می‌باشند.

علاوه بر این، در حوزه شهرسازی، دولت در طی این دوره توانسته است ۱۹۵ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعمال کند که شامل موارد متنوعی از طرح‌های جامع، سیاست‌گذاری، ضابطه‌گذاری، مغایرت‌های اساسی، پادگان‌ها و اراضی نظامی و طرح‌های ویژه می‌شود.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید