پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی به خالت قبل برمیگردد

  • صفحه اصلی
  • پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی به خالت قبل برمیگردد
پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی به خالت قبل برمیگردد
حق بیمه پروانه ساختمانی

پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی به خالت قبل برمیگردد


بیمه پروانه ساختمانی تعیین شد۱۴۰۲/۰۷/۱۲


برای مشاهده قانون جدید حق بیمه پروانه ساختمانی اینجا کلیک کنید.

پس از تصویب اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۵ بهمن ۱۴۰۱، اجرای این قانون به مدت ۲ سال متوقف شده است. باقری، کارشناس روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، اعلام کرد که در روش سابق، حق بیمه کارگران ساختمانی از محل عوارض ساختمانی به میزان ۱۵ درصد کسر و به صندوق تأمین اجتماعی واریز می‌شد. اما متأسفانه این رقم کفایت نمی‌کرد و یا به طور کامل وصول نمی‌شد، که باعث کسری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در صندوق تأمین اجتماعی شده است.

به علت کسری صندوق تأمین اجتماعی، نمی‌توانست افراد جدیدی از کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار دهد. این مسئله باعث شد که با فشار نمایندگان، قانون بیمه کارگران ساختمانی به روال سابق برگردد و تاکنون مسأله پوشش بیمه کارگران ساختمانی هنوز به‌صورت کامل روشن نشده است.

در مورد حادثه‌های ناشی از کار در طول ساخت و ساز، باقری اظهار داشت که قبل از تصویب قانون بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمان، این مسئله نیز وجود داشته است و اگر یک کارگر در حین کار دچار حادثه شود که منجر به فوت یا قطع عضو شود، سازمان تأمین اجتماعی آن را پوشش می‌دهد.

در کل، مسأله پوشش بیمه کارگران ساختمانی همچنان به علت محدودیت منابع و کسری در صندوق تأمین اجتماعی همچنان برای دولت و مسئولان مرتبط چالش‌برانگیز است و نیازمند بررسی دقیق و اصلاحاتی جهت بهبود وضعیت این گروه از کارگران می‌باشد.

در نشست علنی روز یکشنبه، ۴ تیر ۱۴۰۲، مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کمال علیپور خنکداری و موافقت نمایندگان، اجرای قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۵ بهمن ۱۴۰۱ به مدت ۲ سال متوقف شد.

طبق این مصوبه، در مدت توقف، ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و تبصره‌های آن اصلاحیه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ لازم الاجرا خواهند بود. ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و تبصره‌های آن اصلاحیه ۱۳۹۳/۹/۱۶ به شرح زیر است: (در اینجا متن ماده ۵ و تبصره‌های آن قرار می‌گیرد)

تصویب این اصلاحات باعث متوقف شدن اجرای قانون تا مدت دو سال خواهد شد. این تصمیم به منظور بررسی دقیق تر و اصلاح موارد مربوط به بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی اتخاذ شده است. این توقف به منظور حفظ منافع کارگران ساختمانی و بهینه‌سازی اجرای قوانین مرتبط با آنها انجام می‌شود.

اعلام مصوبه توقف اجرای قانون اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب ۵ بهمن ۱۴۰۱ به‌وسیله نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، گامی مهم در راستای بهبود شرایط کارگران ساختمانی و افزایش حفاظت اجتماعی آنها محسوب می‌شود.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید