هزینه دریافت وام 960 میلیونی مسکن

هزینه دریافت وام 960 میلیونی مسکن
960 میلیون وام با هزینه ای گزاف!!!

هزینه دریافت وام 960 میلیونی مسکن

در حالی که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار از افزایش وام مسکن تا ۹۶۰ میلیون تومان حکایت دارد، متأهلان ساکن در تهران برای دریافت این وام باید بیش از ۱۶۷ میلیون تومان پرداخت کنند.

یکی از تصمیمات جلسه سیصد و شصت و یکمین شورای پول و اعتبار، که هفته گذشته برگزار شد، دو برابر کردن سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل گواهی حق تقدم بود. قبل از این تصمیم، تسهیلات مسکن برای افراد مجرد در تهران ۲۰۰ میلیون تومان بود و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان. اما با تصویب جدید، این مبالغ به ترتیب به ۴۰۰ میلیون تومان و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافتند.

همچنین برای شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، مبالغ مذکور به ترتیب به ۳۲۰ میلیون تومان و ۶۴۰ میلیون تومان ارتقا یافتند. در مناطق شهری نیز، تسهیلات قبلی ۱۲۰ میلیون تومان بود، اما با تصمیم جدید به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

تصمیم دیگری که اتخاذ شد، مربوط به پوشش هزینه‌های تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی بود که به صورت تسهیلات جعاله به افراد ارائه می‌شد و از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

در حال حاضر، هر برگه تسهیلات مسکن با قیمت ۸۶ و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در تیرماه سال ۱۴۰۰، ارزش این برگه‌ها به ترتیب به ۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان و ۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در مهرماه سال ۱۴۰۰، این ارزش به ۹۶ هزار و۵۰۰ تومان و در آبان و آذر به ترتیب به ۹۴ هزار و ۲۰۰ تومان و ۹۰ هزار تومان کاهش یافت.

همچنین در دی و بهمن سال ۱۴۰۰، ارزش این اوراق به ترتیب ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان و ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در سال ۱۴۰۱ به ارزش ۸۶ هزار و ۸۰۰ تومان و در سال ۱۴۰۲ به ارزش ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شوند.

بنابراین، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله است. برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام، آنها باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با قیمت ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومانی، هزینه‌ای معادل ۶۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان خواهد داشت. همچنین برای وام جعاله ۱۶۰ میلیون تومان، آنها باید ۳۲۰ برگه به ارزش ۲۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان تهیه کنند که مجموع هزینه خرید اوراق به ۹۷ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان می‌رسد.

در مورد زوج‌های ساکن تهران، آنها نیز می‌توانند تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله است. بنابراین، زوجین باید ۱۶۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۳۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است. همچنین با توجه به وام جعاله ۱۶۰ میلیون تومان که برای آن باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن به ارزش ۲۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان تهیه کنند، در مجموع باید ۱۶۷ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

در نهایت، برای مراکز استان و شهرهایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، سقف تسهیلات برای مجردها به ۳۲۰ میلیون تومان و برای زوجین به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است. در نتیجه، مجردها باید ۵۵ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان و متاهلین نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت کنند تا بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

_____________________________________________________

برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید