نوسازی بافت های فرسوده و تقویت رویکرد صنعتی سازی

  • صفحه اصلی
  • نوسازی بافت های فرسوده و تقویت رویکرد صنعتی سازی
نوسازی بافت های فرسوده و تقویت رویکرد صنعتی سازی
نوسازی بافت های فرسوده

نوسازی بافت های فرسوده و تقویت رویکرد صنعتی سازی

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در همایش تخصصی «مشارکت انبوه‌سازان و سازندگان در صنعتی‌سازی و پروژه‌های نهضت ملی» با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی در ۵ خط، برنامه ملی نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: آنچه در برخی از رسانه‌ها در خصوص قرار دادن این ۵ خط در مقابل همدیگر و به عنوان رقیب عنوان می‌شود، نادرست است زیرا که موضوع مسکن روستایی، ساخت مسکن با زمین‌های ۹۹ ساله، شهرک‌سازی‌، اعطای زمین به متقاضیان مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده به صورت مکمل، موضوع تامین مسکن مورد نیاز جامعه را در قالب نهضت ملی مسکن دنبال می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۵ درصد تامین مسکن در قالب نهضت ملی مسکن باید در محدوده بافت‌های فرسوده محقق شود، تصریح کرد: بر اساس برنامه نهضت ملی مسکن، سالی ۱۵۰ هزار واحد مسکن باید در بافت‌های فرسوده ساخته شود.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری‌ در مدت یکسال به عنوان یک کار جهادی در جامعه محسوب می‌شود. طبق آمارهای اعلام شده طی هشت سال در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط ۴۰ تا ۴۴ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده، مسکن تولید شده است. بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱ هزار واحد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری تولید شده است.

آئینی با بیان این که بافت‌های فرسوده از ظرفیت‌های بالایی در خصوص تامین مسکن موردنیاز جامعه دارد، گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار با جمعیتی در حدود ۱۰ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده شناسایی شده است. که باید این سقف‌های لرزان‌ در بافت‌های فرسوده برچیده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از تعاریف محدوده بافت‌های فرسوده این است که ساکنان این مناطق به جهت توان مالی به ‌تنهایی قادر به بازسازی و نوسازی بناهای فرسوده خود نیستند و از سوی دیگر سازندگان، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران به دلیل اقتصادی نبودن این محدوده‌ها، رغبتی برای حضور در این بافت‌ها ندارند.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید