نهضت ملی مسکن به 4000 همت نقدینگی نیاز دارد.

  • صفحه اصلی
  • نهضت ملی مسکن به 4000 همت نقدینگی نیاز دارد.
نهضت ملی مسکن به 4000 همت نقدینگی نیاز دارد.
نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن به 4000 همت نقدینگی نیاز دارد.

در پی اعلام وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکن توسط دولت سیزدهم، برنامه نهضت ملی مسکن به‌عنوان برنامه‌ای جهت تامین مسکن معرفی شده است.

در این زمینه، مدیرعامل گروه مالی مسکن، آقای شیرزادی، تصریح کرد که تامین مالی در حوزه مسکن از راه‌های ساده‌تر و بازده بالاتری است. وی اشاره کرد که بازده مسکن در سال گذشته در مقایسه با بازارهای موازی، تا ۴۷ درصد بوده است، که نشان از جذابیت این حوزه برای سرمایه‌گذاری دارد. او تاکید کرد که مسکن بازدهی دلالی بالاتری نسبت به تورم داشته و افرادی که در بازار اولیه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند، بازدهی بهتری از بورس کسب می‌کنند.

وی به تنوع ابزارهای مالی در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود که ابزارهای مختلفی توسط نهادهای مرتبط طراحی شده‌اند که شامل صندوق بخشی بازار مسکن، صندوق زمین و املاک قابل تبدیل و ... هستند.

شیرزادی افزود: دولت باید حتماً یارانه‌های مناسبی به حوزه تامین مالی مسکن اختصاص دهد تا این بخش نیز تحت پوشش قرار گیرد. وی اعتقاد دارد که اصلاح ساختار پرتفوی گروه مالی مسکن نیز از مهمترین اقدامات در جهت اصلاح زنجیره مسکن است. او به نقش حوزه صنعت فولاد و سیمان در این زمینه اشاره کرد و اظهار کرد که توسعه تولید مسکن می‌تواند به مهار تورم کمک کند. نیازمندی‌های مسکن به نسبت بالای درآمدهای خانوارها، اهمیت بیشتری به این حوزه اختصاص داده است.

وی به نقش گروه مالی بانک مسکن در تکمیل زنجیره ارزش مسکن اشاره کرد و بیان کرد که این گروه به مسکن‌سازان کمک می‌کند تا اهداف ساخت مسکن ارزان را به دست آورند.

همچنین، میثم حامدی، مدیر پژوهش توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، به تغییر در ابزارهای مالی در حوزه مسکن اشاره کرد و تاکید کرد که به سمت ترکیب ابزارهای مختلف در این حوزه پیش رفته است. اوراق سلف مسکن به عنوان آخرین ابزار ارائه‌شده در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح شده است.

وی توضیح داد که صندوق زمین و ساختمان، صندوق املاک و مستغلات، شرکت‌های سرمایه‌گذاری ساختمانی، فروش مسکن در بورس کالا، تامین مالی جمعی و توکن‌سازی و انواع اوراق مالی از جمله ابزارهای تامین مالی مسکن خوانده می‌شوند.

حامدی افزود: اوراق سلف به‌عنوان یک ابزار ترکیبی از اوراق ساخت و ابزارهای تجاری می‌باشد و قابل استفاده در فروش متراژ زمین نیز است. اوراق مرابحه نیز به منظور تامین مواد اولیه ساخت مسکن به‌کار می‌رود. اوراق منفعت امکان بهره‌برداری از منافع ملک را به استفاده‌کننده می‌دهد. در نهایت از اوراق سلف نیز به عنوان یک ابزار ترکیبی که امکان ساخت و تامین مسکن را دارد، نام برد.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید