فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر کرد

  • صفحه اصلی
  • فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر کرد
فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر کرد
تغییر فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک

فرمول محاسبه حق الزحمه مشاوران املاک تغییر کرد

به گزارش مهندسان شهر نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به ماده یک طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، که پیشتر برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران برگشت داده شده بود، تغییراتی در ماده مذکور ایجاد کردند.

براساس این تغییرات، نحوه تعیین حق الزحمه مشاوران املاک تعیین شده است. به موجب این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صمت، آیین‌نامه‌ای برای تعیین حق الزحمه مشاوران املاک بر مبنای درصدی از ارزش منطقه‌ای املاک تهیه می‌کند. این مبلغ متناسب با میانگین حجم قراردادهای به ثبت رسیده در هر منطقه جغرافیایی است و بر اساس یک الگوی پلکانی نزولی تا دو ماه پس از تصویب قانون تعیین می‌شود. سپس این آیین‌نامه به هیئت وزیران برای تصویب ارسال می‌شود.

تبصره یک این ماده نیز تعیین می‌کند که نرخ مصوب تعرفه املاک برای هر معامله به صورت خودکار در سامانه املاک و مستغلات درج خواهد شد. مشاوران املاک نیز مکلف به اخذ کمیسیون و حق الزحمه خود بر اساس این مبلغ هستند.

تبصره ۲ این ماده هم اعلام می‌کند که اگر مشاوران املاک رقمی بالاتر از نرخ مندرج در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات اخذ کنند، به عنوان مجرم محسوب خواهند شد. آن‌ها موظف خواهند بود وجه معامله را به طرفین (خریدار و فروشنده) بازگردانده و مبلغ دو برابر آن را به عنوان جریمه به حساب خزانه داری کل پرداخت کنند.

_________________________________________________________________________________

برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید