عدم ایمنی بنا های غیر مجاز ساخته شده در خلازیر

  • صفحه اصلی
  • عدم ایمنی بنا های غیر مجاز ساخته شده در خلازیر
عدم ایمنی بنا های غیر مجاز ساخته شده در خلازیر

عدم ایمنی بنا های غیر مجاز ساخته شده در خلازیر

به گزارش مهندسان شهر، محدوده خلازیر در منطقه ۱۹ شهر تهران همواره با مشکلات و آسیب‌های مختلف مواجه بوده است و در حال حاضر ساخت و سازهای غیر قانونی در این منطقه به چالشی برای شهرداری و شهروندان تبدیل شده است.

از ماه مهر سال گذشته تاکنون، بیش از ۱۰۰۰ ساختمان غیر مجاز با ۵ تا ۱۲ طبقه در این منطقه ساخته شده است. این ساختمان‌ها بدون دریافت مجوز قانونی و به صورت ناامن توسط افرادی که هیچ مالکیتی بر زمین‌ها ندارند، ساخته شده‌اند.

شهرداری تهران در همکاری با مراجع قضایی و انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول، در دو هفته گذشته تصمیم به رفع تجاوزات و تخریب ساختمان‌های غیر قانونی و ناامن در این منطقه گرفته است.

سجاد امیرزادگان، معاون سازمان بازرسی در حوزه هماهنگی و امور مناطق، درباره وضعیت ساختمان‌های غیر مجاز در خلازیر توضیحاتی ارائه داد. او اعلام کرد که در منطقه ۱۹، تعداد زیادی زمین موقوفه وجود دارد که از دوران فتحعلی شاه وقف شده‌اند.

امیرزادگان افزود: از مساحت کل ۴۳۰ هکتار زمین موقوفه منطقه ۱۹، تخلفات ساختمانی در ۱۰۰ هکتار زمین موجود است. از زمان اغتشاشات سال گذشته، برخی از سودجوان با تصرف زمین‌ها به شکل‌های مختلف، ساختمان‌های غیر مجاز و ناامن در منطقه خلازیر احداث کرده‌اند.

طی دو هفته گذشته، ۲۴ ساختمان غیر مجاز که شامل ۱۷۰ واحد ساختمانی است، با مجوز دادستانی تهران تخریب شده است. بیشتر این ساختمان‌ها شش تا هفت طبقه بودند.

معاون امور مناطق سازمان بازرسی به ناامن بودن ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در ساختمان‌های خلازیر، عدم ایمنی آنها است. خاک این منطقه به دلیل خاصیت دستی خاک، ضعیف است و ساختمان ها از لحاظ استحکام بنا عملکرد مناسبی ندارند و از ایمنی لازم برخوردار نمی باشند.

وی تصریح کرد که تخریب ۲۴ ساختمان در دو روز، نشان دهنده ضعف ساختاری و عدم زیرساخت مناسب این بناها است. به شهروندان توصیه شد که به منظور حفظ ایمنی و جان خود، از خرید ساختمان‌های مشابه اجتناب کنند، همچنین شهرداری در هر نوع ساخت و ساز قانونی و دریافت مجوز ساخت به شهروندان کمک خواهد کرد.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید