شبکه نواوری صنعت ساختمان راه اندازی شد

  • صفحه اصلی
  • شبکه نواوری صنعت ساختمان راه اندازی شد
شبکه نواوری صنعت ساختمان راه اندازی شد

شبکه نواوری صنعت ساختمان راه اندازی شد

احمدرضا طاهری در مراسم راه اندازی شبکه نوآوران صنعت ساختمان با انتقاد از وضعیت فعلی صنعت ساختمان، آن را درگیر نوعی سکون و بی تحرکی خواند و اظهار داشت: سازمان‌های نظام مهندسی کشور راه اصلی خود را گم کرده و از هویت اصلی که ایجاد جامعه‌ای مولّد ثروت، رفاه، دانش و هنر است دور مانده است.

طاهری اصل، با نگاهی به قانون، تقویت ارزش‌های اسلامی در مهندسی، اعتلای جایگاه مهندسین در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و ارتقا دانش فنی صاحبان حرفه را از وظایف سازمان‌های نظام مهندسی دانست و بیان کرد: لازم است سازمان‌های نظام مهندسی در راستای اجرای این وظایف برای ارتقا توان نوآوری و سازندگی در صنعت ساختمان بکوشند.

وی، پارک علم و فناوری را مجموعه‌ای معرفی کرد که به وسیله متخصصان حرفه‌ای برای افزایش ثروت از طریق ایجاد و ارتقا فرهنگ نوآوری، افزایش رقابت میان شرکت‌های نوآور و ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش محور اداره می‌شود.

طاهری اصل، وجوه تشابه در ماهیت و وظایف این دو نهاد را دلیلی بر ضرورت همکاری و ارتباط تنگاتنگ آنان دانست که در صورتی که به درستی مدیریت شود، می‌تواند آینده‌ای روشن برای صنعت ساختمان رقم بزند.

مدیر پروژه شبکه نوآوری صنعت ساختمان شورای مرکزی در مورد ضرورت ایجاد چنین شبکه ای بیان کرد: متأسفانه پارادایم غالبی که امروز در صنعت ساختمان کشور وجود دارد، حرکت به سمت نوآوری و راهکارهای مناسب پس از رخدادی نامطلوب است که ایجاد چنین شبکه نوآورانه‌ای با برد کشوری و گسترده می‌تواند این پارادایم را در هم بشکند.

طاهری اصل، ایجاد و پیاده سازی توسعه متوازن و اقتصاد دانش بنیان در سازمان نظام مهندسی کشور با هدف دستیابی به نوآوری و فناوری صنعت ساختمان، ساختمان سبز، مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی را اقدامی جدید در شورای مرکزی عنوان کرد.

وی بیان کرد: در راستای دستیابی به این هدف، پروژه‌هایی تعریف شده است که پروژه «توسعه شبکه نوآوری و تعامل بازار» با توجه به نگاه نوآورانه، ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و زیرساخت‌هایی که در یزد وجود دارد به این استان واگذار شده است.

طاهری اصل در انتها در پاسخ به انتقادهایی که در خصوص نتایج و سودآوری ایجاد این شبکه مطرح می‌شود، اظهار داشت: لازم است با نگاه آینده سازی و سودآوری ذهنی به این حرکت نگریست و در سایه این نگاه است که می‌توان در ادامه به سودآوری‌های مالی، دستاوردی و علمی دست یافت و نتیجه‌ای برد - برد برای جامعه مهندسی، جامعه علمی کشور و تمام ذی‌نفعان این حرکت رقم زد

وجود نگاهی نوآورانه در عناصر شبکه ارزش صنعت ساختمان؛ راه رهایی از رکود این صنعت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این مراسم، تغییر ذائقه مشتریان صنعت ساختمان و همچنین اهمیت هزینه و زمان در انجام پروژه‌های ساختمانی را از جمله عواملی دانست که ضرورت نگاهی تازه و نوآورانه را به تمام متولیان این صنعت دیکته می‌کند.

مهدی سالاری با اشاره به این موضوع که تفکرات و ابزار و مصالح سنتی گذشته جایی در ساخت و سازهای امروزی ندارد تصریح کرد: کاهش هزینه‌های ساخت و سرعت عمل در انجام پروژه‌ها و همچنین تغییر تمایلات مشتریان این صنعت به سمت استفاده از مصالح نوین و کاهش وزن و مصرف انرژی در ساختمان‌ها موجب شده تا نتوان با همان تفکرات پیشین به این راه ادامه داد.

سالاری با بیان اینکه تفاوت در خواسته مشتریان و بازار با آنچه در واقعیت ارائه می‌گردد موجب ایجاد رکود در صنعت ساختمان شده است افزود: این تفاوت‌ها ضرورت یک نگاه جدید و نوآورانه را به تمامی عناصری که به نحوی در شبکه ارزش ساختمان اثرگذارند دیکته می‌کند.

رئیس سازمان در ادامه ضمن تأکید بر مفهوم شبکه، ایجاد و اثرگذاری آن را در گرو شناسایی و تعامل بین تمامی عناصر و عوامل تأثیرگذار بر صنعت ساختمان دانست و اظهار داشت: باید تلاش نمائیم تا با تغییر تفکرات و پافشاری بر ارزش‌های مشترک، روش‌های ساخت را اصلاح نموده تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت باشیم.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید