رشد قیمت مسکن در مرداد ماه

رشد قیمت مسکن در مرداد ماه
تورم در بازار مسکن همچنان ادامه دارد

رشد قیمت مسکن در مرداد ماه

مرکز آمار ایران اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در مردادماه ۱۴۰۲ با تاخیر پنج روز نسبت به روال معمول ماه‌های گذشته منتشر شده است. بر اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه در مردادماه ۳۹.۸ درصد بوده است. این به این معناست که مقایسه با مرداد ماه سال گذشته، خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۹.۸ درصد بیشتر برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه به معنای درصد تغییر قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

علاوه بر این، در مرداد ماه ۱۴۰۲، تورم ماهانه برای خانوارها ۲.۴ درصد بوده و برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۲.۶ درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲.۴ درصد ثبت شده است. بخشی از این گزارش ماهانه مرکز آمار ایران به تورم موجود در بازار خرید و اجاره مسکن نیز اختصاص دارد که جزئی از کالاهای غیرخوراکی محسوب می‌شود.

با توجه به این گزارش، تورم در بازار مسکن در مردادماه نیز بالا رفته و تورم ماهانه برای مسکن ۳.۳ درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز ۳۸.۵ درصد ثبت شده است. تورم سالانه مسکن نیز به ۳۶.۶ درصد افزایش یافته است.

رشد تورم ماهانه در بازار اجاره نیز همسو با بازار مسکن بوده و ۳.۳ درصد ثبت شده است. همچنین تورم سالانه در این بازار به ۳۶.۵ درصد افزایش یافته و تورم نقطه به نقطه آن ۳۸.۴ درصد برآورد شده است.

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم بازار مسکن و اجاره با تورم اعلام شده توسط دولت کمی مغایرت دارد، و این موضوع باعث شده‌است که متقاضیان و عرضه‌کنندگان در این بازار به مشکل بخورند.

اگرچه دولت سیزدهم کاهش نسبی قیمت مسکن را در ماه‌های گذشته اعلام کرده است، اما مشاوران املاک اعلام کرده‌اند که خریداری املاک به ندرت انجام می‌شود و بازار در رکود فرو رفته است.

واضح است که تورم در بازار مسکن و اجاره همچنان یکی از چالش‌های مهم اقتصادی کشور باقی مانده و برای مردم تأثیرات مخربی دارد.


برای دریافت جدیدترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید