رامکا چیست؟

رامکا چیست؟

رامکا چیست؟

همانطور که از قبل گفته شد، فاصله بین قالب تا میلگرد ستون با استفاده از رامکا مشخص می شود. رامکا امکان این را فراهم می کند که همه ی ستون ها  در یک راستا و خط قرار گیرند. رامکا به دو دسته بتنی و فولادی تقسیم بندی می شود و استفاده از رامکای فولادی چندان توصیه نمی شود. چرا که استفاده از آن می تواند باعث از بین رفتن پوشش بتنی بر روی آرماتور و خاموت ها شود.

نحوه اجرای رامکا در ستون

مثل قبل اشاره شد، رامکا یا پاشنه بتن بخشی از یک میلگرد فولادی است که طول آن برابر با طول ستون هست. استفاده از رامکا در قالب ستون، ستون بندی را آسان می کند. آن چه که در اجرای رامکا خیلی اهمیت دارد، دقت بالا در انجام این کار است. چونکه در  روش اجرایی آن کم ترین خطایی رخ دهد، باعث ایجاد خلل در ستون بندی خواهد شد.

برای نصب رامکا اول باید، در فواصل ۱۰ سانتی متری از پایین ستون میلگرد رامکا به اندازه طول ستون نصب و تعبیه شود. در مرحله بعد چهار عدد میلگرد به صورت عمودی قرار می دهند. برای قرار دادن میلگردها می توان از روش جوشکاری و یا سیم های مخصوص آرماتوربندی استفاده کرد. اما باید به یاد داشت که استفاده از روش جوشکاری محدودیت هایی دارد. بهه عنوان مثال جوشکاری بر روی میلگردهای آج دار محدودیت هایی به همراه دارد. به همین خاطر استفاده از این روش چندان توصیه نمی شود و بهتر است از سیم های مخصوص آرماتوربندی استفاده شود. همان گونه که گفته شد، رامکا در دو نوع فولادی و بتنی هست.

خوب است در مکان هایی که نزدیک به آب بوده و یا امکان بارش باران در آن جا زیاد هست، از رامکای فولادی استفاده نشود.چونکه ممکن است باعث ایجاد فرسایش در پایه ستونشده و در چنین مواقعی بهتر است از رامکا بتنی استفاده شود.

هنگامی که اجرای میلگرد رامکا در ستون بندی به اتمام رسید، باید قالب ها را جدا کرد. در هنگام اجرای این کار مشاهده می شود که بخش انتهایی مقطع فولادی نمایان است. به واقع این خود می تواند زنگ خطری باشد. چون که در این حالت امکان پوسیدگی در این بخش وجود خواهد داشت.

پوسیدگی در این بخش نیز می تواند ارماتوربندی و ستون بندی را تحت الشعاع قرار دهد. حال سوال این جاست که از چه روشی می توان برای جلوگیری از این مشکل استفاده کرد؟

اسپیسر رامکا یک وسیله ای ست که می توان برای جلوگیری از این مشکل  استفاده کرد و استفاده ازاسپیتر میلگرد رامکا سبب می شود انتهای میلگرد مخفی و در بتن باقی بماند.

 


نحوه اجرای رامکا بتنی

روش اجرای رامکای بتنی به این شکل است که قبل از بتن ریزی ستون ها از یک ریسمان در قسمت پایین و در امتداد ستون ها استفاده می شود. پس از ریسمان کشی از یک تخته در پشت آن استفاده کرده و با استفاده از بلوک یا آجر آن را در جای خود محکم می کنند. این کار در چهار طرف ستون ها انجام می شود. پس از انجام این کار بتن ریزی با ارتفاع ۱۰ سانتی متر صورت می گیرد.

نحوه اجرای رامکا با استفاده از میلگرد

اجرای رامکا با استفاده از میلگرد در اطراف شبکه میلگرد ستون در پایین ترین قسمت قرار گرفته تا با استفاده از آن محل قرارگیری قالب بتن مشخص شده باشد.

کاربرد رامکا

یکی از مشکلاتی که همیشه گریبان گیر ساختمان سازی و ستون بندی بوده است، عدم هم راستایی ستون ها، ایجاد مکلاتی در قالب بندی، عدم دسترسی به میزان تقریبی فاصله انتهایی میلگرد تا پایین ستون و غیره بوده و استفاده از رامکا در پایه قالب این مشکل را حل کرده است.

 


نکات مهم در اجرای رامکا

در نصب و اجرای میلگرد رامکا توجه به نکاتی بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به بیان مهم ترین آن ها می پردازیم:

* از آن جایی که رامکا در قسمت پایینی ستون تعبیه می شود پسباید در اجرای آن نهایت دقت را داشته باشیم.

* به صورت کلی می توان گفت رامکا بخشی از ستون محسوب می شود. از این رو باید در بتن ریزی و میزان آن دقت کرده تا ستون دچار مشکل نشود.

* روش اجرای رامکا باید به صورت یکپارچه صورت گیرد و وجود درز در هنگام اجرا مجاز نیست. حی اگر فاصله بین دو درز کم باشد، ایراد دارد. اهمیت این امر در مناطق زلزله خیز بیش تر است.

* در مناطقی که از آب و هوای مرطوب برخوردار بوده و امکان بارش باران در آن ها زیاد است، نباید از رامکای فولادی استفاده شود. چرا که باعث ایجاد خوردگی شده و به ستون آسیب می رساند.

* در صورتی که بتن مورد استفاده در ساخت ستون ها به صورت دستی تهیه می شود، بهتر است از بتن رقیق تر استفاده شود. در این صورت قالب به خوبی پر می شود. برای تهیه بتن رقیق تر باید از عیار سیمان بیش تری استفاده شود.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید