بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی

بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی
حق بیمه پروانه ساختمانی
چرا حق بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی برای افرادی که فیش جدید میخواهند صادر نمیشود ؟

بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی

بیمه تامین اجتماعی پروانه ساختمانی

با توجه به اینکه از ابتدای امسال سازمان تامین اجتماعی از افزایش شدید حق بیمه پروانه ساختمانی خبر داد ، با اعتراض های بسیاری از سوی سازندگان ساختمان روبرو شد.

در گذشته حق بیمه تامین اجتماعی جهت صدور پروانه ساختمان با مبلغی معادل 15 درصد از هزینه عوارض صدور پروانه ساختمان که در شهرداری صادر میشود بود ، اما از اول سال 1402 بیمه تامین اجتماعی با افزایش بسیار شدیدی اعلام شد که مبلغ آن به ازای هر متر مربع حدودا 220 هزار تومان اعلام شد.

مثلا برای یک ساختمان یک طبقه که حدود 100 متر بنای ناخالص دارد مبلغی حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان فیش صادر میشد.

این موضوع که با اعتراض های شدید روبرو شد مجلسی ها تصمیم گرفتن تا این قانون را 2 سال به تعویق بیاندازند که پس از تصویب در شورای نگهبان رد شد .

دوباره قرارا شد تا مبلغ فیش حق بیمه پروانه ساختمانی 22/5 درصد هزینه عوارض پروانه ساختمان شود ، اما در نهایت با حق بیمه پروانه ساختمانی با مبلغ 25 درصد هزینه عوارض صدور پروانه ساختمانی تایید شد و طی یک نامه به دولت ابلاغ گردید و باز هم چندماهی زمان برد تا اجرایی شود.

حال گه این مبلغ 25 درصد عوارض صدور پروانه اجرایی شده سازندگانی که این چند ماه ازر ابتدای سال منتظر تصویب کاهش مبلغ صدور پروانه بلاتکیف بوده اند و ریسک افزایش تورم را در این مدت به جان خریده اند، جهت پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی به سازمان بیمه مراجعه کرده اند تا فیش های بیمه را پرداخت کرده و بتوانند جواز ساخت را بگیرند .

اما سازندگان با مشکلی جدید روبرو شده اند و آن مشکل نیز این اسا که تامین اجتماعی به آن ها میگوید به دلیل اینکه پرونده های شما از قبل به بیمه ارجاع گشته باید طبق همان قانون قبل هزینه های گزاف بیمه را پرداخت کنند و این قانون شامل حال پرونده هایی میشود که از این ب بعد به بیمه ارجاع میشود .

در نهایت یکی باید پاسخگوی آن افرادی که در روستاهای ایران اقدام به ساخت یک سقف میکنند و با این هزینه های سنگین روبرو میشوند باشد.

ضمن این که قانون قبل یعنی متری 220 هزار تومان در هیچ جای ایران تفاوت نداشت ، که البته تا حدودی درست است ، چرا این که دست مزد کارگر در هیچ کجا نباید متفاوت باشد .


معضلات قانون جدید بیمه ساختمانی ( قانون 25 درصد )


قانون 25 درصد هزینه عوارض صدور پروانه شهرداری به نفع سازندگان مسکونی و معمولی است

اما این قانون تماما به ضرر سازندگان تجاری است، زیرا که سازندگان تجاری ها معمولا مبالغ هنگفتی باید بایت صدور پروانه به شهرداری پرداخت نمایند ، که 25 درصد این مبلغ بسیار زیاد است .

مثلا یکی از سازندگان منطقه 22 تهران که دنبال اخذ جواز ساخت یک پروژه تجاری 16 هزار متری بود فیش عوارض صدور پروانه آن ملک 50 میلیارد تمان صادر شده است که حق بیمه پروانه آن با قانون جدید معادل 12/5 میلیارد میشود ، این در حالی است که با قانون متری 220 هزار تومان برا اساس متراژ 16 هزار متر حدود 3 میلیارد و 520 میلیون باید پرداخت مینمود .

پس اخذ حق بیمه پروانه اجتماعی بر اساس هزینه عوارض صدور پروانه ساختمانی امری اشتباه و غلط است زیرا ساخت یک ساختمان تجاری و مسکونی آن چنان در حقوق کارگران ساختمانی تفاوتی ندارد.

کلام آخر این که اخذ حق بیمه اجتماعی به شرطی که تاثیر مثبتی در معیشت کارگران ساختمان بگذارد خوب است . اما  در طی این چند سال که بیمه تامین اجتماعی این مبالغ را دریافت میکند تاثیر مثبتی در حقوق و معیشت و بیمه های کارگران دیده نمیشود .

در نهایت اگر اخذ حق بیمه پروانه ساختمان امری اجبار باشد هم درست این است که بر اساس متراژ ساختمان از سازندگان اخذ شود نه آن چه شهرداری بایت صدور جواز های مختلف اعم از مسکونی و تجاری و اداری و ... اخذ می نماید و هزینه های آن بسیار متفاوت است .



لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 7
  • Image
    حسن بهاریان
    11/15/2023 9:17:28 PM

    باسلام یه قانون اشتباه تصویب کردن پول گرفتن وحالاکه قانون اصلاح کردن میگن به شمانمیخواره یعنی پول شمارونمیدیم وچکهاتون به اجرامیزاربم این یعنی چی به میگفتن پرداخت کنید قانون اصلاح شد شمابستانکارمیشوید حالاکه قانون اصلاح شدمیگن نمیدیم کجا بریم ازاینهمه بی عدالتی بیمه یه میلیونی بشه ۱۴۰میلیون الانم باقانون جدیدشده ۵ میلیون بازم میگن به شماتعلق نگرفته اون وقت توقع دارن تورای گیری هم شرکت کنیم منکه توساخت خونم مونده اون پول میشه پول یه طبقه اهنم

  • Image
    پارسا
    1/1/2024 10:20:45 PM

    کسانی که چک دادن به دیوان شکایت کنند نتیجه میگیرن. البته به استحضار رییس جمهور محترم هم برسانید زودتر نتیجه میگیرید.

  • Image
    رضا
    1/3/2024 11:10:23 PM

    باسلام افرادی که پول هنگفت پرداخت کرده اند وپس نمی دند به کی شکایت بکنند مگه مسئولین خودشان نمدانند به خداقسم این خیانتهاست مردم رابه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدبین میکنه بدون مطالعه قانون تصویب میکنید توش می مانیدازخدا بترسید

  • Image
    غلام بریغ
    1/14/2024 12:11:04 AM

    دقیقا من هم تو قانون ظالمانه ۲۲۰ هزارتومانی چک دادم بابت اقساط حال که قانون اصلاح شده بدلیل عدم پرداخت اقساط چک را برگشت زدند ..و تمام حساب‌های من را بستن میگن قانون عطف به ماسبق نداره .خوب این ظالمانه س قانون باید به نفع مردم باشه یا به ضرر مردم

  • Image
    مهران وکیلی
    1/28/2024 12:59:26 AM

    با سلام بیمه من رو پنج قسط هر کدوم پنجاه میلیون تقسیط کردن که ۲ تا قسط پرداخت کردیم گفتن اگه قانون عوض بشه پولتون عودت داده میشه که ما هم سه تا قسط مونده رو پرداخت نکردیم دیروز هم چک ضمانت ۳۲۵ میلیونی رو برداشت کردن حالا موندم چیکار کنم

  • Image
    محمد فرخی
    2/6/2024 1:07:55 AM

    با سلام بنده در تاریخ ۲۳ / ۱۲ /۱۴۰۱فیش بیمه ساختمان تامین اجتماعی به متراژ ۲۹۱ متر پرداخت نمودم و در تاریخ ۲۷ / ۱۲ / ۱۴۰۱ رفتم شهرداری و پروانه گرفتم الان برا هفت متر اصلاح پروانه رفتم بیمه فیش رو پرداخت نماییم میگن از ابتدا فیش پرداختی اول اشتباه شده و باید متری ۲۲۰ تومن رو پرداخت میکردی الان باید ۴۷ میلیون دیگه بابت (۲۹۱ متر ) زیر بنا باید پرداخت کنی الان من باید چی کار کنم واقعا این عادلانه هس مگه من یه کارمند چقدر حقوق دارم که باید این مبلغ ناعادلانه رو پرداخت کنم

  • Image
    پرسا
    3/25/2024 9:46:35 PM

    اصلا این پولا کجا می‌ره ؟وصرف چی میشه؟


نظر خود را ثبت کنید