بهره‌مندی از ظرفیت های بخش خصوصی در احداث شهرک های مسکونی

  • صفحه اصلی
  • بهره‌مندی از ظرفیت های بخش خصوصی در احداث شهرک های مسکونی
بهره‌مندی از ظرفیت های بخش خصوصی در احداث شهرک های مسکونی
شهرک های مسکونی

بهره‌مندی از ظرفیت های بخش خصوصی در احداث شهرک های مسکونی

علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، در یک بیانیه تاکید کرد که نقش بخش خصوصی در توسعه عرصه‌های تولیدی کشور، به ویژه در زمینه تولید مسکن، بسیار حائز اهمیت است. وی با اشاره به اینکه در طی دولت‌های مختلف همواره توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی در نظام تولید مسکن شده، اما بهره‌برداری کافی از ظرفیت این بخش برای ساخت مسکن صورت نگرفته است، اظهار داشت.

جعفری بیان کرد: با وجود توانمندی‌های قابل توجهی که در ساخت شهرک‌های مسکونی و تخصصی در دوره‌های اخیر به دست آمده، به ناچار این ظرفیت‌ها به طور نادیده گرفته شده و به مرور زمان، مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. او افزود: در نتیجه اصلاح در دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی کشور و تأکید بر نقش بخش خصوصی در ساخت و احداث شهرک‌ها، دولت سیزدهم وزارت راه و شهرسازی را موظف به بهره‌برداری کامل از این ظرفیت کرده است.

وی اظهار داشت: شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان دبیرخانه دائمی ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور، با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ابزارهای قانونی، سامانه یکپارچه‌ای را برای شهرک‌سازی به دست آورده و از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۱۵۰ درخواست از بخش خصوصی برای احداث شهرک در اراضی خود و با تأمین مالی خصوصی در این سامانه ثبت کرده است.

به گفته جعفری، تمامی درخواست‌ها پس از بررسی اولیه به مراجع استانی ارجاع داده شده و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها موظف به پاسخ‌گویی در زمان معین به این درخواست‌ها هستند. با این حال، در فرآیند اداری، اغلب برخی مراحل از این فرآیند با تأخیر و دشواری همراه است. به عبارتی، در برخی موارد، استعلام‌ها و پیشنهادات ارائه شده از سوی بخش خصوصی به سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌صلاح در زمان مقرر پاسخگویی نشده و یا به تعویق افتاده‌اند.

وی تأکید کرد که تسهیل در فرآیند تصویب و پیگیری درخواست‌ها و ایجاد مکانیزم‌هایی برای پیش‌برد سریع‌تر این پروژه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نظارت و پیگیری مستمر از سمت مقامات ذی‌صلاح بر این فرآیند، برای حفظ شفافیت و اجرای بهینه‌تر طرح‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان تأکید کرد که شهرک‌ها به عنوان واحدهای مستقل با مدیریت مختص و متفاوت می‌توانند نقش مهمی در تولید مسکن و سایر فعالیت‌های تخصصی ایفا کنند. او تاکید کرد که اکنون زمان مناسبی است تا با بهره‌گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی، در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و توجه به تولید و کاهش تورم، اقدامات لازم برای احداث شهرک‌های مسکونی و تخصصی را به عمل آوریم.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید