بازدید کمیته ایمنی از مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران

  • صفحه اصلی
  • بازدید کمیته ایمنی از مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران
بازدید کمیته ایمنی از مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران

بازدید کمیته ایمنی از مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران

به گزارش مهندسان شهر به نقل از سازمان نظام مهندسی استان تهران:

کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی استان تهران به همرا جمعی از نهاد های مهم در تاریخ 11 اسفند ماه 1399از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران بازدید نموده و جلسه‌ای مشترک با مدیران آن برگزار گردید.

این جلسه بازخورد خوبی برای سازمان نظام مهندسی داشت

حال به مباحث مهم گفته شده در این جلسه میپردازیم
در ابتدای این جلسه، مهندس مهدی خسروانی مدیر  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران، توضیحاتی اجمالی در خصوص معرفی سازمان و شرح فعالیت‌ها و اقدامات آن ارائه نمودند و با اشاره به رسالت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران برای کاهش ریسک زلزله در ابعاد منطقه ای، امکان ارتقای همکاری به خصوص بین دو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران  و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را راستای کاهش اثرات زلزله مورد اشاره قرار دادند.
 ایشان همچنین با اشاره به موضوع توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح منطقه 6 شهرداری تهران، از دستاوردها و توانمندی های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران، در مرحله مقابله با پاسخ به نیازهای اولیه آسیب دیدگان بحران منطقه یاد کردند.
مهندس خسروانی ضمن تاکید بر ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف مشترک از طریق تشکیل کمیته مدیریت بحران و کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم جهت استاندارد کردن خدمات امدادی، ارتقای توانایی برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران‌ها از جمله آواربرداری ایمن و ایجاد زیرساخت های لازم، بر  برنامه ریزی و حمایت مهندسان داوطلب و فراهم کردن استفاده از بیمه‌ها و حمایت‌های مالی و ساز و کارهای تشویقی و ... تاکید نمود.
در ادامه نشست مهندس علی اکبر نبی یی، عضو هیات مدیره و رییس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به زمينه همكاري هاي مشترك سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران  و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در حوزه هاي تاب آوري شهري و مديريت بحران هاي ناشي از حوادث و سوانح اشاره کرده و برای اجراي طرح ايجاد گروه هاي داوطلب واكنش اضطراري (دوام) متشکل از نیروهای داوطلب مهندسان سازمان اعلام آمادگي نمود.
 نبی یی افزود  با توجه به تجربه و تخصص اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در حوزه مديريت سوانح و آواربرداری ایمن، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران آماده انجام هرگونه همکاری عملیات آواربرداری می باشد.  وی با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی متخصص و دانش فنی مهندسان عضو سازمان افزود: کمیته ایمنی سازمان آماده ارائه کمکهای فنی و مشارکت در مراحل بررسی و تحقیق در حوادث بوده و به فداکاری و تلاش خستگی ناپذیر و مجدانه گروه‌های حاضر در صحنه و پشتیبانی تیم اعزامی سازمان در حادثه پلاسکو دوشادوش دیگر نیروهای امدادی حاضر درصحنه اشاره کرد.
مهندس نبی یی تاکید نمود  همكاري با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهرداری تهران را در اين حوزه ها و به ويژه برپايي دوره هاي آموزش تخصصي بزودی آغاز و در سایر  بخش ها به مرور زمان گسترش خواهد یافت.
وي گفت: فعاليت هاي حوزه مديريت بحران در استان تهران با بهره گيري از تجارب و همكاري هاي دو جانبه در دستور كار کمیته ایمنی قرار دارد و ايجاد گروه هاي داوطلب، کمک به رشد توسعه دانش و فن آوری در راستای ارتقای مدیریت بحران استان از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی و ... برنامه های خاص این دستور کارند.
دکتر الهام امینی، دبیر گروه تخصصی شهرسازی سازمان و عضو کمیته ایمنی، ضمن اشاره به سوابق فعالیت های مشترک دو سازمان، بر توسعه مشارکت‌های فیمابین برای تقویت مدیریت بحران  استان تهران و ترویج فرهنگ ایمنی در استان از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش و سازماندهی و استفاده از ظرفیت های طرفین تاکید کرد.  
وی در ادامه افزود افزایش تعهد و هماهنگی دستگاه‌های دخیل در ساخت و ساز شهری ضروری بوده و وسعت و جمعیت زیاد تهران و مرکزیت آن به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور، وظیفه ما و همکاری جمعی برای ایمن‌سازی و کاهش خطر زلزله در استان تهران را دو چندان ساخته است. بر ماست که در قوانین و ضوابط موجود و تعیین حدود وظایف و مسئولیت‌های سازمان‌های ذیربط و تقسیم کار بین آنها و همچنین تهیه طرح‌های مشترک تجدیدنظر کرده  و در صدد یافتن ساز و کارهای جدید باشیم.
 امینی با اشاره به این که در سال هاي اخير نمونه هاي متعددي از خسارت هاي مالي و جاني ناشي از فرو نشست زمين و نشست ساختماني در زيرساخت ها و ساخت و سازهاي شهر تهران شاهد بوده ايم، بیان داشت به منظور جلوگيري از مخاطرات ناشي از اين گونه حوادث، مطالعات ژئوتکنيک قبل از هر گونه ساخت و ساز در شهر تهران لازم الاجرا و نقش این مطالعات  در کاهش مخاطرات ناشي از نشست زمين در مناطق شهري باید تدقیق گردد.
دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی تصریح کرد: شناسایی مخاطرات ساختمان و ارائه برنامه کاهش مخاطرات در کنار  ارائه برنامه واکنش در شرایط اضطرای و آموزش های لازم به شهروندان می تواند  در دستورکار مشترک کمیته ایمنی و  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران منطقه 6 شهر تهران باشد.
 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید