بازار مسکن و 3 فرضیه در باره آینده آن

بازار مسکن و 3 فرضیه در باره آینده آن
3 فرضیه درباره آینده بازار مسکن

بازار مسکن و 3 فرضیه در باره آینده آن

کارشناسان معتقدند که اگر رکود بازار مسکن تا پایان شهریور ادامه پیدا کند، بازار مسکن اولین مرحله از ورود به فاز رکود را سپری کرده و برای آینده آن احتمالاً گزینه ثبات قیمت همراه با رونق تدریجی معاملات محتمل‌تر است.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر، بازار مسکن همچنان در رکود به سر می‌برد و انتظارات کاهشی در بازار ملک ایجاد شده است. در این شرایط، سازندگان و مالکان واحدهای خود را با تخفیف عرضه می‌کنند و همچنین آپارتمان‌های زیر قیمت نیز مشتری چندانی ندارند.

به منظور پیش‌بینی آینده بازار مسکن، سه زاویه تحلیل وجود دارد: 1) تحلیل زمانی ادوار رونق و رکود بازار ملک، 2) تحلیل تفاوت‌های بازار مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد با دوره‌های رونق و رکود گذشته، 3) تحلیل شرایط واقعی بازار مسکن و تاثیر نوسانات اقتصادی و هزینه‌های ساخت.

اگر با توجه به تحلیل زمانی ادوار رونق و رکود بازار ملک، فرض کنیم که رکود بازار تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت، ممکن است در آینده ۱۰ تا ۱۲ فصل (۳۰ تا ۳۶ ماه) شاهد کسادی معاملات باشیم.

قیمت های پیشنهادی آپارتمان در تهران در مرداد ماه 1402:

محله

متراژ
(متر مربع)

سن بنا

امکانات

قیمت (تومان)

باقرشهر

50

3 سال

پارکینگ، انباری، بالکن

7/1 میلیارد

بریانک

47

9  سال

پارکینگ، انباری، آسانسور

8/2 میلیارد

خاوران

48

14  سال

انباری

1/2 میلیارد

استاد معین

51

4  سال

پارکینگ، انباری، آسانسور، بالکن

5/2 میلیارد

جنت آباد

58

17  سال

انباری

9/4 میلیارد

جوادیه

50

10  سال

انباری، آسانسور

2 میلیارد

شمس آباد

65

16 سال

انباری، آسانسور، بالکن

8/5 میلیارد

نارمک

64

19  سال

پارکینگ، انباری

6/4 میلیارد

میرداماد

105

16  سال

پارکینگ، انباری، بالکن

5/10 میلیارد

جیهون

46

22  سال

انباری

5/2 میلیارد
















از دیدگاه دیگر، تحلیل نشان می‌دهد که بازار مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد دوره‌های مختلفی را تجربه کرده است، که شامل دوره‌های رونق و رکود با رشد و کاهش قیمت‌ها و همچنین دوره‌های ثبات قیمت بوده است. با توجه به این تحلیل، اگر شوک‌های خارجی از جانب بازارهای موازی به بخش مسکن وارد نشود، رشد سنگین قیمت ملک بسیار بعید است و احتمالاً نوساناتی در حد نرخ تورم را خواهیم داشت.

از دیدگاه سوم، تحلیل نشان می‌دهد که هزینه تولید مسکن با نوساناتی مواجه شده و ممکن است در آینده بر روی واحدهای نوساز و کلیدنخورده تاثیر بگذارد. با توجه به این تحلیل، در حال حاضر در شرایط ثبات بازار، متقاضیان مصرفی که برنامه‌ریزی برای خرید مسکن دارند می‌توانند ورود کنند.

در کل، تحلیل‌ها نشان می‌دهند که گزینه ثبات قیمت همراه با رونق تدریجی معاملات ممکن است بیشترین احتمال را برای آینده بازار مسکن داشته باشد. اما همچنان توجه به شرایط اقتصادی و تغییرات هزینه ساخت اهمیت دارد و ممکن است نوساناتی در حد تغییر قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم را به همراه داشته باشیم.


برای دریافت جدید ترین اخبار با پایگاه خبری مهندسان شهر همراه باشید.


 



لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید