انکراژ و مراحل اجرای آن را بیشتر بشناسید

  • صفحه اصلی
  • انکراژ و مراحل اجرای آن را بیشتر بشناسید
انکراژ و مراحل اجرای آن را بیشتر بشناسید

انکراژ و مراحل اجرای آن را بیشتر بشناسید

به گزارش مهندسان شهر به نقل از اخبار ساختمان:

اسم دیگر انکراژ میل مهار است 

یکی از روش های بسیار رایج برای گودبرداری های عمیق و پایدار کردن شیب ها

حال میخواهیم روش اجرا و نکات زیادی از ان را در توضیح دهیم

در این تکنیک همانند روش میخکوبی از یک جزء که از جنس فولاد است، مانند استرند یا میله به منظور بهبود مقاومت در برابر نیروهای برشی استفاده می‌شود.

هم‌چنین نیروی پیش تنیدگی ایجاد شده در استرند باعث می‌شود تا نیروی مقاوم اصطکاکی که در سطح گسیختگی موجود است، افزایش پیدا کند. با توجه به این که این انکراژ برای اجرا و پیاده سازی نیازمند تجهیزات پیشرفته و خاص و هم‌چنین نیروی کار حرفه‌ای و ماهر است، نسبت به روش میخ کوبی گران‌تر است.

با توجه به گران بودن این روش و سایر عواملی که ذکر شد، استفاده از این روش تنها در حالتی که جداره‌ی گود در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد و یا جا به جایی و تغییر مکان و وضعیت آن مشکل باشد، استفاده می‌شود.

کلیات انکراژ

انکرها یا همان مهارها ابزار و اجزایی هستند که در خاک و یا سنگ جاسازی و تعبیه می‌شوند. این المان‌های از پیش تنیده شده، با نصب در محل‌های ذکر شده نیروی کششی خود را به زمین منتقل می‌کنند و موجب افزایش پایداری محل می‌شوند. با توجه به این که در محل ایجاد انکر‌ها یک گودی بوجود می‌آید، این محل توسط یک ملات که به آن گروت می‌گویند تزریق و پر می‌شود.

با توجه به عملیات ذکر شده به این مهارها، انکرهای تزریق شده می‌گویند. هم‌چنین با توجه به مکانیزم عملکردی که این مهارها دنبال می‌کنند به آن‌ها سیستم‌های پشت دوخت نیز می‌گویند.

اجزای مهم انکراژ

از جمله مهم‌ترین اجزای یک سیستم انکراژ می‌توان به انکر، طول آزاد و طول محصور اشاره کرد. یک سیستم انکراژ از المان‌ها و مولفه‌های متفاوتی تشکیل شده که در همین راستا می‌توان به سر انکر، صفحه باربری و لوله اشاره کرد.

لوله‌ها موجب ایجاد توانایی انتقال بار و نیروهای پیش تنیدگی از کابل یا استرند به سطح خاک و سازه مورد نظر می‌شوند. طول آزاد مهار یا انکر، بخشی از انکراژ است که می‌تواند در محدوده‌ی کرنش الاستیک تغییر شکل داشته باشد. لازم به ذکر است که با توجه به تغییر شکل این جزء در محدوده‌ی الاستیک، پس از باربرداری به شکل و طول اولیه خود بر خواهد گشت.

برای آن که بخش آزاد با تزریق ملات (گروت) محصور نشود، از یک لوله‌ی صاف پلاستیکی استفاده می‌شود. به کمک این لوله‌ی پلاستیکی، طول آزاد انکر بدون محدودیت در محدوده‌ی الاستیک تغییر شکل می‌دهد. لذا این بخش با قرار گرفتن تحت نیروی پیش تنیدگی تغییر شکل می‌دهد و پس از باربرداری مجددا به شکل اولیه‌ی خود باز می‌گردد. طول محصور شده، بخشی از تاندون‌ یا کابل است که پس از تزریق ملات یا گروت ریزی محدود و محصور می‌شود. این بخش باعث ایجاد توانایی انتقال نیروهای کششی به زمین می‌شود. طول محصور شده باید پشت خط گسیختگی گوه که احتمال لغزش در آن وجود دارد تعبیه شود. به عبارتی دیگر در اثر نیروهای کششی یاد شده که در کابل‌ها و تاندون‌ها وجود دارد، گوه گسیختگی ناپایدار به جزء پایدار که در پشت سر آن قرار دارد دوخته می‌شود.

مراحل اجرای سیستم انکراژ

به‌طور کلی برای اجرای یک سیستم میل مهار، باید مراحل زیر را به دقت توسط ابزار و نیروی کار ماهر انجام داد. این مراحل عبارتند از:

* انجام حفاری در محل نصب مهار در زوایای‌ معین. عمق این حفرات باید از پیش طراحی و تعیین شده باشد. هم‌چنین نکات ایمنی و حفاظتی در این امر باید به دقت مورد توجه قرار گیرد؛
* تزریق ملات اولیه یا گروت اولیه در حفره‌ی ایجاد شده؛
* تعبیه کابل یا میله تا طول معین و تعیین شده (قراردهی اجزای کششی)؛
* تزریق گروت در محل بخش محصور و پس از آن خارج کردن لوله‌ها یا تیوب؛
* پس از گذشت زمان هفت شبانه روز از زمان تزریق در محل بخش محصور، نیروی پیش تنیدگی بر قسمت آزاد اعمال می‌شود. این نیرو به منظور کاهش جا به جایی سازه مورد نظر اعمال می‌گردد و بر اساس مقادیر اندازه‌گیری شده است.

سایر اجزای بخش کامل شده‌ی میل مهار

بخش کامل‌ شده‌ی انکراژ از اجزا و مولفه‌های مختلفی ساخته شده است که می‎توان به اجزای فولادی یعنی میله، عایق خوردگی، غلاف، سنتر لایزر، اسپیسر و ملات اشاره کرد. کارکرد پوشش که از جنس پلاستیک است، محافظت از قسمت آزاد المان است.

این جزء از قسمت آزاد (بخش ملات ریزی نشده‌ی مهار) در برابر خوردگی حفاظت می‌کند. به کمک سنترلایزرها، مکان اجزای فولادی یعنی کابل یا میله در مرکز حفره‌ی ایجاد شده تثبیت می‌شود. این جزء امکان ایجاد ساختاری با حداقل پوشش ملات در اطراف المان یا بخش مورد نظر را فراهم می‌آورد. با استفاده از قطعات سنترلایزر می‌توان از تغییرات (کم یا زیاد شدن) گروت در اطراف المان و محل مورد نظر جلوگیری کرد.

هنگامی که کابل یا میله از چند رشته‌ی بهم تاب خورده تشکیل شده باشد، اسپیسر با ایجاد فاصله میان این رشته‌ها امکان قرار گیری گروت در اطراف آن‌ها را فراهم می‌آورد. به عبارتی به کمک اسپیسر رشته‌های کابل یا میله در زمینه‌ای از گروت قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده‌ی ملات یا گروت، سیمان است. سیمان علاوه بر آن که باعث ایجاد محافظت در برابر خوردگی می‌شود، امکان انتقال حداکثری بار از المان‌ها به زمین را فراهم می‌کنند.

میله‌های فولادی و کابل‌ها

مشخصات فیزیکی و مکانیکی میله‌ها و کابل‌های مورد استفاده در انکراژ در استانداردهای مختلفی نظیر ASTM A 722 و ASTM A 416 ذکر شده است. هم‌چنین با رجوع به استاندارد ASTM A 866 می‌توان اطلاعات مورد نیاز برای تاندون‌های فاصله‌دار را بدست آورد.

المان‌های استفاده شده در بخش آزاد دارای حداکثر طولی معادل ۱۸ متر و قطرهایی در اندازه‌ی ۲۶، ۳۲، ۳۶، ۴۵ و ۶۴ میلی‌متر هستند. به عنوان مثال اگر قصد طراحی انکراژی جهت تحمل باری معادل با ۲۰۷۷ کیلونیوتن را داشته باشیم، باید از میله‌ای با قطر ۶۴ میلی‌متر استفاده کنیم. هنگامی‌که در انکراژ طراحی شده، طول تاندون‌ها یا المان‌ها بیشتر از ۱۸ متر باشد، یا از نظر طولی محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، می‌توان از کوپلرها استفاده نمود. با استفاده از سیستم‌های کوپلینگ میل‌گرد می‌توان طول‌های زیاد را اجرا و پیاده‌سازی نمود. تاندون‌های میله‌ای در مقایسه با کابل‌ها به علت قابلیت تنظیم نیروهای موجود در آن‌ها و هم‌چنین اعمال تنش، قابلیت اجرایی بالاتری دارند.


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید